Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK VE İYİ OLMA AÇISINDAN ERGOTERAPİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. BAŞAK TUNCEL |
Dersin Yardımcıları | Ergoterapistler, özellikle okupasyonel eşitsizliğin, engelliler, yaşlılar, evsizler, kültürel ve dini azınlık grupları, işsizler, mahkumlar, madde kullanım bozukluğu olan kişiler ve mülteciler gibi savunmasız grupları daha çok etkilediğini dikkate alırlar ve katılım için çözüm yolları oluştururlar. Çocukların sosyal ve ruhsal sağlığının desteklenmesi gelecekte ergoterapistler için önemli bir görev olarak görülmektedir. Bu bağlamda ergoterapistler için yeni roller arasında sosyal becerileri geliştirme ve farkındalık geliştirme eğitimleri vermek, yaşam koçluğu yapmak, okupasyonel adaletsizliklerden etkilenen dezavantajlı gruplar için aktivist olarak çalışmak sayılabilir. Ergoterapi teorisyenleri ve uygulayıcıları, bilimin yapı taşları, yapıları, ilkeleri ve doğasını açıklayan, felsefi varsayımlarla desteklenen, teoriler ve kavramsal modeller oluşturmuşlardır. Teoriler, kavramsal ve uygulama modelleri sağlık ve okupasyonel performans ile ilgili olarak insan davranışını açıklamakta, tahmin etmekte ve bakış açısı kazandırmaktadır. Uygulama modelleri ışığında ergoterapide farklı yaklaşımlar geliştirilmekte ve kanıt temelli araştırmalar gün geçtikçe artmaktadır. |
Dersin Amacı | Sağlık ve İyi olmanın desteklenmesinde ergoterapistin rolünün açıklanması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık ve İyi Olma Tanımı,Ergoterapide Sağlık ve İyi Olmanın Temelleri,Sağlığı Geliştirmede Oküpasyonel Performans Temelli Yaklaşımlar,Halk Sağlığı ve İyi Olma Stratejileri,Sağlık için Ölçme ve Değerlendirme,Pediatrik Rehabilitasyonda Ergoterapi ve Sağlık,Sağlıklı Yaşlanma ve Ergoterapi,Uyku ve Sağlıklı Yaşam,Obezite ve Ergoterapi,Diyabet ve Ergoterapi,Aileler İçin Yaşam Kalitesi,Cinsel Sağlığı Geliştirme ve Ergoterapi,Vaka Tartışması,Vaka Tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık ve iyi olma tanımını bilir | 10, 16, 4 | A |
Sağlığı geliştirmede ergoterapistin rolünü tanımlar | 14, 16, 4 | A |
Oküpasyonlarla nasıl değerlendirme ve müdahale yapacağını bilir | 10, 14, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık ve İyi Olma Tanımı | |
2 | Ergoterapide Sağlık ve İyi Olmanın Temelleri | |
3 | Sağlığı Geliştirmede Oküpasyonel Performans Temelli Yaklaşımlar | |
4 | Halk Sağlığı ve İyi Olma Stratejileri | |
5 | Sağlık için Ölçme ve Değerlendirme | |
6 | Pediatrik Rehabilitasyonda Ergoterapi ve Sağlık | |
7 | Sağlıklı Yaşlanma ve Ergoterapi | |
8 | Uyku ve Sağlıklı Yaşam | |
9 | Obezite ve Ergoterapi | |
10 | Diyabet ve Ergoterapi | |
11 | Aileler İçin Yaşam Kalitesi | |
12 | Cinsel Sağlığı Geliştirme ve Ergoterapi | |
13 | Vaka Tartışması | |
14 | Vaka Tartışması |
Kaynak |
Sağlık ve İyi Olmanın Geliştirilmesinde Ergoterapi - Editör. Prof. Dr. Hülya Kayıhan |
The Occupational Therapy Perspective of Occupation, Health and Well-being Paperback – April 7, 2013 by Shirley Murnane (Author) Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness 1st Edition by Marjorie E. Scaffa PhD OTR/L FAOTA (Author) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 14 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 4 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 6 | 12 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 3 | 6 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(101/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK VE İYİ OLMA AÇISINDAN ERGOTERAPİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. BAŞAK TUNCEL |
Dersin Yardımcıları | Ergoterapistler, özellikle okupasyonel eşitsizliğin, engelliler, yaşlılar, evsizler, kültürel ve dini azınlık grupları, işsizler, mahkumlar, madde kullanım bozukluğu olan kişiler ve mülteciler gibi savunmasız grupları daha çok etkilediğini dikkate alırlar ve katılım için çözüm yolları oluştururlar. Çocukların sosyal ve ruhsal sağlığının desteklenmesi gelecekte ergoterapistler için önemli bir görev olarak görülmektedir. Bu bağlamda ergoterapistler için yeni roller arasında sosyal becerileri geliştirme ve farkındalık geliştirme eğitimleri vermek, yaşam koçluğu yapmak, okupasyonel adaletsizliklerden etkilenen dezavantajlı gruplar için aktivist olarak çalışmak sayılabilir. Ergoterapi teorisyenleri ve uygulayıcıları, bilimin yapı taşları, yapıları, ilkeleri ve doğasını açıklayan, felsefi varsayımlarla desteklenen, teoriler ve kavramsal modeller oluşturmuşlardır. Teoriler, kavramsal ve uygulama modelleri sağlık ve okupasyonel performans ile ilgili olarak insan davranışını açıklamakta, tahmin etmekte ve bakış açısı kazandırmaktadır. Uygulama modelleri ışığında ergoterapide farklı yaklaşımlar geliştirilmekte ve kanıt temelli araştırmalar gün geçtikçe artmaktadır. |
Dersin Amacı | Sağlık ve İyi olmanın desteklenmesinde ergoterapistin rolünün açıklanması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık ve İyi Olma Tanımı,Ergoterapide Sağlık ve İyi Olmanın Temelleri,Sağlığı Geliştirmede Oküpasyonel Performans Temelli Yaklaşımlar,Halk Sağlığı ve İyi Olma Stratejileri,Sağlık için Ölçme ve Değerlendirme,Pediatrik Rehabilitasyonda Ergoterapi ve Sağlık,Sağlıklı Yaşlanma ve Ergoterapi,Uyku ve Sağlıklı Yaşam,Obezite ve Ergoterapi,Diyabet ve Ergoterapi,Aileler İçin Yaşam Kalitesi,Cinsel Sağlığı Geliştirme ve Ergoterapi,Vaka Tartışması,Vaka Tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık ve iyi olma tanımını bilir | 10, 16, 4 | A |
Sağlığı geliştirmede ergoterapistin rolünü tanımlar | 14, 16, 4 | A |
Oküpasyonlarla nasıl değerlendirme ve müdahale yapacağını bilir | 10, 14, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık ve İyi Olma Tanımı | |
2 | Ergoterapide Sağlık ve İyi Olmanın Temelleri | |
3 | Sağlığı Geliştirmede Oküpasyonel Performans Temelli Yaklaşımlar | |
4 | Halk Sağlığı ve İyi Olma Stratejileri | |
5 | Sağlık için Ölçme ve Değerlendirme | |
6 | Pediatrik Rehabilitasyonda Ergoterapi ve Sağlık | |
7 | Sağlıklı Yaşlanma ve Ergoterapi | |
8 | Uyku ve Sağlıklı Yaşam | |
9 | Obezite ve Ergoterapi | |
10 | Diyabet ve Ergoterapi | |
11 | Aileler İçin Yaşam Kalitesi | |
12 | Cinsel Sağlığı Geliştirme ve Ergoterapi | |
13 | Vaka Tartışması | |
14 | Vaka Tartışması |
Kaynak |
Sağlık ve İyi Olmanın Geliştirilmesinde Ergoterapi - Editör. Prof. Dr. Hülya Kayıhan |
The Occupational Therapy Perspective of Occupation, Health and Well-being Paperback – April 7, 2013 by Shirley Murnane (Author) Occupational Therapy in the Promotion of Health and Wellness 1st Edition by Marjorie E. Scaffa PhD OTR/L FAOTA (Author) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |