Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANSER VE ERGOTERAPİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Selen SUBAŞI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Halime AVUNÇ |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Kanserde günlük yaşam- üretim ve boş zaman aktivitelerindeki performanslara odaklanarak değerlendirme ve müdahale yöntemlerini ergoterapist bakış açısıyla öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanserin tanımı, insidansı, etjolojisi ve acil durumlar,Onkolojide ve Palyatif Tedavide Ergoterapistin karşılaşacağı sorunlar,Ergoterapide Semptom Kontrolü Yaklaşımı,Ergoterapide Anksiyete/Stres Yönetimi ve Gevşeme Teknikleri,Ergoterapide Solunum Fonksiyonlarının Yönetimi,Ergoterapide Kansere Bağlı Yorgunluk,Ergoterapide Kişi merkezli Yaklaşımlar-Vaka Çalışmaları,Ergoterapide Pediatrik Onkoloji ve Palyatif Bakım,Ergoterapide HIV ile ilişkili kanserler ve palyatif bakımı,Nöronkolojide ergoterapi,Onkolojik hastalara yönelik çevre (ev, hastane ve bakım evlerinde) düzenlemeleri,Yaratıcılığın Psikodinamik aktivite olarak kullanılması,Onkolojide ergoterapi müdahale sonuçlarının ölçülmesi/Literatür taraması,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanser ve semptomlarını tanımlayabilmesi; kanser evreleri hakkında bilgi sahibi olur. | 13, 19, 9 | A, E |
Kanserde aktivite performansına odaklanarak ergoterapi yaklaşımlarını tanımlar. | 13, 19, 9 | A, E |
Hastane ve eve ait çevresel düzenlemeleri uygular | 13, 19, 9 | A, E |
Semptom kontrolü yaklaşımını tanımlar ve uygular | 13, 19, 9 | A, E |
Ağrının kontrolünde ve deformitelerin önlenemesinde bireylere yardımcı olur. | 13, 19, 9 | A, E |
Kansere bağlı yorgunluk ile başa çıkabilmek için ergoterapi müdahalelerini öğrenir. | 13, 19, 9 | A, E |
Gevşeme teknikleri hakkında bilgisi olması ve kişilere öğretir. | 13, 19, 9 | A, E |
Yaratıcılığı psikodinamik aktivite olarak kullanır. | 13, 18, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanserin tanımı, insidansı, etjolojisi ve acil durumlar | Kaynak 1, Sayfa: 1-11 |
2 | Onkolojide ve Palyatif Tedavide Ergoterapistin karşılaşacağı sorunlar | Kaynak 1, Sayfa: 11-27 |
3 | Ergoterapide Semptom Kontrolü Yaklaşımı | Kaynak 1, Sayfa: 27-41 |
4 | Ergoterapide Anksiyete/Stres Yönetimi ve Gevşeme Teknikleri | Kaynak 1, Sayfa: 41-51 |
5 | Ergoterapide Solunum Fonksiyonlarının Yönetimi | Kaynak 1, Sayfa: 51-61 |
6 | Ergoterapide Kansere Bağlı Yorgunluk | Kaynak 1, Sayfa: 61-83 |
7 | Ergoterapide Kişi merkezli Yaklaşımlar-Vaka Çalışmaları | Kaynak 1, Sayfa: 83-107 |
8 | Ergoterapide Pediatrik Onkoloji ve Palyatif Bakım | Kaynak 1, Sayfa: 107-125 |
9 | Ergoterapide HIV ile ilişkili kanserler ve palyatif bakımı | Kaynak 1, Sayfa: 125-145 |
10 | Nöronkolojide ergoterapi | Kaynak 1, Sayfa: 145-161 |
11 | Onkolojik hastalara yönelik çevre (ev, hastane ve bakım evlerinde) düzenlemeleri | Kaynak 1, Sayfa: 161-175 |
12 | Yaratıcılığın Psikodinamik aktivite olarak kullanılması | Kaynak 1, Sayfa: 175-189 |
13 | Onkolojide ergoterapi müdahale sonuçlarının ölçülmesi/Literatür taraması | Kaynak 1, Sayfa: 189-201 |
14 | Tartışma |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
1. Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006 2. Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 9 | 4 | 36 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 5 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(88/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANSER VE ERGOTERAPİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Selen SUBAŞI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Halime AVUNÇ |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Kanserde günlük yaşam- üretim ve boş zaman aktivitelerindeki performanslara odaklanarak değerlendirme ve müdahale yöntemlerini ergoterapist bakış açısıyla öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanserin tanımı, insidansı, etjolojisi ve acil durumlar,Onkolojide ve Palyatif Tedavide Ergoterapistin karşılaşacağı sorunlar,Ergoterapide Semptom Kontrolü Yaklaşımı,Ergoterapide Anksiyete/Stres Yönetimi ve Gevşeme Teknikleri,Ergoterapide Solunum Fonksiyonlarının Yönetimi,Ergoterapide Kansere Bağlı Yorgunluk,Ergoterapide Kişi merkezli Yaklaşımlar-Vaka Çalışmaları,Ergoterapide Pediatrik Onkoloji ve Palyatif Bakım,Ergoterapide HIV ile ilişkili kanserler ve palyatif bakımı,Nöronkolojide ergoterapi,Onkolojik hastalara yönelik çevre (ev, hastane ve bakım evlerinde) düzenlemeleri,Yaratıcılığın Psikodinamik aktivite olarak kullanılması,Onkolojide ergoterapi müdahale sonuçlarının ölçülmesi/Literatür taraması,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanser ve semptomlarını tanımlayabilmesi; kanser evreleri hakkında bilgi sahibi olur. | 13, 19, 9 | A, E |
Kanserde aktivite performansına odaklanarak ergoterapi yaklaşımlarını tanımlar. | 13, 19, 9 | A, E |
Hastane ve eve ait çevresel düzenlemeleri uygular | 13, 19, 9 | A, E |
Semptom kontrolü yaklaşımını tanımlar ve uygular | 13, 19, 9 | A, E |
Ağrının kontrolünde ve deformitelerin önlenemesinde bireylere yardımcı olur. | 13, 19, 9 | A, E |
Kansere bağlı yorgunluk ile başa çıkabilmek için ergoterapi müdahalelerini öğrenir. | 13, 19, 9 | A, E |
Gevşeme teknikleri hakkında bilgisi olması ve kişilere öğretir. | 13, 19, 9 | A, E |
Yaratıcılığı psikodinamik aktivite olarak kullanır. | 13, 18, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanserin tanımı, insidansı, etjolojisi ve acil durumlar | Kaynak 1, Sayfa: 1-11 |
2 | Onkolojide ve Palyatif Tedavide Ergoterapistin karşılaşacağı sorunlar | Kaynak 1, Sayfa: 11-27 |
3 | Ergoterapide Semptom Kontrolü Yaklaşımı | Kaynak 1, Sayfa: 27-41 |
4 | Ergoterapide Anksiyete/Stres Yönetimi ve Gevşeme Teknikleri | Kaynak 1, Sayfa: 41-51 |
5 | Ergoterapide Solunum Fonksiyonlarının Yönetimi | Kaynak 1, Sayfa: 51-61 |
6 | Ergoterapide Kansere Bağlı Yorgunluk | Kaynak 1, Sayfa: 61-83 |
7 | Ergoterapide Kişi merkezli Yaklaşımlar-Vaka Çalışmaları | Kaynak 1, Sayfa: 83-107 |
8 | Ergoterapide Pediatrik Onkoloji ve Palyatif Bakım | Kaynak 1, Sayfa: 107-125 |
9 | Ergoterapide HIV ile ilişkili kanserler ve palyatif bakımı | Kaynak 1, Sayfa: 125-145 |
10 | Nöronkolojide ergoterapi | Kaynak 1, Sayfa: 145-161 |
11 | Onkolojik hastalara yönelik çevre (ev, hastane ve bakım evlerinde) düzenlemeleri | Kaynak 1, Sayfa: 161-175 |
12 | Yaratıcılığın Psikodinamik aktivite olarak kullanılması | Kaynak 1, Sayfa: 175-189 |
13 | Onkolojide ergoterapi müdahale sonuçlarının ölçülmesi/Literatür taraması | Kaynak 1, Sayfa: 189-201 |
14 | Tartışma |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
1. Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006 2. Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |