Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PERFORMANS ALANLARI-KOGNİTİF-Bahar Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Hilal BOSTANCI
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Hilal BOSTANCI
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Kübra SEZER
Dersin AmacıKognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkileri ve bu nöroanatomik yapıların etkilenmesi sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını incelemek ve kognitif bozukluk görülen değişik hastalıklarda ergoterapi değerlendirme ve müdahale yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımı,Kognitif nöroanatomi,Beyin işlevlerinin yanallaşması,Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemi,Görsel- uzaysal süreçler,Nöroplastisite,Yaşlanmanın nörobiyolojisi, Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozuklukları,Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu,Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğu,Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, Demans,Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-Parkinson,Kognitif bozuklukların değerlendirilmesi,Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kognisyonun ve kognitif becerileri tanımlayabilecektir.13, 18, 9A, D, E
Kognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkilerini açıklar.13, 19, 9A, D, E
Beyin işlevlerini tanır.18, 19, 9A, D, E
Nöroplastisiteyi açıklayabilecektir.18, 19, 9A, D, E
Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda karşılaşılabilecek kognitif bozuklukları açıklayabilecektir.13, 19, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda değerlendirme yöntemlerini tanır.13, 18, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda müdahale yöntemlerini tanır.13, 19, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda vaka çalışması üzerinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini uygular.13, 19, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımıReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
2Kognitif nöroanatomiReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
3Beyin işlevlerinin yanallaşmasıReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
4Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemiReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
5Görsel- uzaysal süreçlerReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
6NöroplastisiteReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
7Yaşlanmanın nörobiyolojisiReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
8 Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozukluklarıReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
9Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğuReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
10Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğuReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
11Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, DemansReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
12Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-ParkinsonReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
13Kognitif bozuklukların değerlendirilmesiReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
14Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlarReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
Kaynak
1. Pendelton HM, Krohn WS. Pedretti’s Occupational Therapy, Practice Skills for Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. 2. Grieve J, Gnanasekaran L.Neuropsychology for Occupational Therapists: Cognition in Occupational Perormance, Blackwell Publishing 2008.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme4832
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi248
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı155
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)111
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PERFORMANS ALANLARI-KOGNİTİF-Bahar Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Hilal BOSTANCI
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Hilal BOSTANCI
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Kübra SEZER
Dersin AmacıKognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkileri ve bu nöroanatomik yapıların etkilenmesi sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını incelemek ve kognitif bozukluk görülen değişik hastalıklarda ergoterapi değerlendirme ve müdahale yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımı,Kognitif nöroanatomi,Beyin işlevlerinin yanallaşması,Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemi,Görsel- uzaysal süreçler,Nöroplastisite,Yaşlanmanın nörobiyolojisi, Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozuklukları,Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu,Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğu,Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, Demans,Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-Parkinson,Kognitif bozuklukların değerlendirilmesi,Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kognisyonun ve kognitif becerileri tanımlayabilecektir.13, 18, 9A, D, E
Kognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkilerini açıklar.13, 19, 9A, D, E
Beyin işlevlerini tanır.18, 19, 9A, D, E
Nöroplastisiteyi açıklayabilecektir.18, 19, 9A, D, E
Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda karşılaşılabilecek kognitif bozuklukları açıklayabilecektir.13, 19, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda değerlendirme yöntemlerini tanır.13, 18, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda müdahale yöntemlerini tanır.13, 19, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda vaka çalışması üzerinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini uygular.13, 19, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımıReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
2Kognitif nöroanatomiReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
3Beyin işlevlerinin yanallaşmasıReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
4Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemiReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
5Görsel- uzaysal süreçlerReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
6NöroplastisiteReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
7Yaşlanmanın nörobiyolojisiReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas
8 Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozukluklarıReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
9Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğuReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
10Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğuReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
11Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, DemansReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
12Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-ParkinsonReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
13Kognitif bozuklukların değerlendirilmesiReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
14Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlarReferans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması
Kaynak
1. Pendelton HM, Krohn WS. Pedretti’s Occupational Therapy, Practice Skills for Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. 2. Grieve J, Gnanasekaran L.Neuropsychology for Occupational Therapists: Cognition in Occupational Perormance, Blackwell Publishing 2008.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06