Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PERFORMANS ALANLARI-KOGNİTİF | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Hilal BOSTANCI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Hilal BOSTANCI |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kübra SEZER |
Dersin Amacı | Kognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkileri ve bu nöroanatomik yapıların etkilenmesi sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını incelemek ve kognitif bozukluk görülen değişik hastalıklarda ergoterapi değerlendirme ve müdahale yöntemlerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımı,Kognitif nöroanatomi,Beyin işlevlerinin yanallaşması,Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemi,Görsel- uzaysal süreçler,Nöroplastisite,Yaşlanmanın nörobiyolojisi, Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozuklukları,Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu,Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğu,Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, Demans,Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-Parkinson,Kognitif bozuklukların değerlendirilmesi,Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kognisyonun ve kognitif becerileri tanımlayabilecektir. | 13, 18, 9 | A, D, E |
Kognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkilerini açıklar. | 13, 19, 9 | A, D, E |
Beyin işlevlerini tanır. | 18, 19, 9 | A, D, E |
Nöroplastisiteyi açıklayabilecektir. | 18, 19, 9 | A, D, E |
Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda karşılaşılabilecek kognitif bozuklukları açıklayabilecektir. | 13, 19, 9 | A, D, E |
Kognitif rehabilitasyonda değerlendirme yöntemlerini tanır. | 13, 18, 9 | A, D, E |
Kognitif rehabilitasyonda müdahale yöntemlerini tanır. | 13, 19, 9 | A, D, E |
Kognitif rehabilitasyonda vaka çalışması üzerinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini uygular. | 13, 19, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımı | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
2 | Kognitif nöroanatomi | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
3 | Beyin işlevlerinin yanallaşması | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
4 | Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemi | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
5 | Görsel- uzaysal süreçler | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
6 | Nöroplastisite | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
7 | Yaşlanmanın nörobiyolojisi | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
8 | Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozuklukları | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
9 | Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
10 | Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğu | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
11 | Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, Demans | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
12 | Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-Parkinson | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
13 | Kognitif bozuklukların değerlendirilmesi | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
14 | Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlar | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
Kaynak |
1. Pendelton HM, Krohn WS. Pedretti’s Occupational Therapy, Practice Skills for Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. 2. Grieve J, Gnanasekaran L.Neuropsychology for Occupational Therapists: Cognition in Occupational Perormance, Blackwell Publishing 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PERFORMANS ALANLARI-KOGNİTİF | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Hilal BOSTANCI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Hilal BOSTANCI |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kübra SEZER |
Dersin Amacı | Kognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkileri ve bu nöroanatomik yapıların etkilenmesi sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını incelemek ve kognitif bozukluk görülen değişik hastalıklarda ergoterapi değerlendirme ve müdahale yöntemlerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımı,Kognitif nöroanatomi,Beyin işlevlerinin yanallaşması,Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemi,Görsel- uzaysal süreçler,Nöroplastisite,Yaşlanmanın nörobiyolojisi, Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozuklukları,Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu,Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğu,Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, Demans,Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-Parkinson,Kognitif bozuklukların değerlendirilmesi,Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kognisyonun ve kognitif becerileri tanımlayabilecektir. | 13, 18, 9 | A, D, E |
Kognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkilerini açıklar. | 13, 19, 9 | A, D, E |
Beyin işlevlerini tanır. | 18, 19, 9 | A, D, E |
Nöroplastisiteyi açıklayabilecektir. | 18, 19, 9 | A, D, E |
Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda karşılaşılabilecek kognitif bozuklukları açıklayabilecektir. | 13, 19, 9 | A, D, E |
Kognitif rehabilitasyonda değerlendirme yöntemlerini tanır. | 13, 18, 9 | A, D, E |
Kognitif rehabilitasyonda müdahale yöntemlerini tanır. | 13, 19, 9 | A, D, E |
Kognitif rehabilitasyonda vaka çalışması üzerinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini uygular. | 13, 19, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımı | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
2 | Kognitif nöroanatomi | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
3 | Beyin işlevlerinin yanallaşması | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
4 | Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemi | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
5 | Görsel- uzaysal süreçler | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
6 | Nöroplastisite | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
7 | Yaşlanmanın nörobiyolojisi | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırmas |
8 | Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozuklukları | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
9 | Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
10 | Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğu | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
11 | Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, Demans | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
12 | Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-Parkinson | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
13 | Kognitif bozuklukların değerlendirilmesi | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
14 | Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlar | Referans kitaplardan ilgili bölümlerin okunması, literatür araştırması |
Kaynak |
1. Pendelton HM, Krohn WS. Pedretti’s Occupational Therapy, Practice Skills for Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. 2. Grieve J, Gnanasekaran L.Neuropsychology for Occupational Therapists: Cognition in Occupational Perormance, Blackwell Publishing 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |