Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STİGMA VE ERGOTERAPİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Stigma kavramını ve kişilerin aktivite performansı üzerindeki etkilerini öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal çevre ve stigma,Stigma teorileri- Etiketleme teorisi,Stigma teorileri- Normalizasyon teorisi,Stigma teorileri- Azınlık grup perspektifi,Stigma teorileri- Geçiş ritüeli ve diğer teoriler,Stigma örnekleri,Sosyal çevresel engeller ve stigma,Stigma ve kültür,Stigma ve toplumsal katılım,Aile üzerinde stigmanın etkisi,Stigma ile ilgili davranış değerlendirilmesi, Stigmaya yönelik müdahaleler,Stigma ile ilgili kanıta dayalı uygulamalar,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Stigma ve Sosyal çevreyi açıklar. | 10, 9 | A, E |
Stigmaya temel oluşturan teorileri açıklayabilir. | 10, 9 | A, E |
Stigmanın aile, kültür ve toplumsal katılım ile ilişkisini analiz edebilir. | 19, 9 | A, E |
Stigma ile ilgili kanıta dayalı uygulamaları açıklar. | 9 | A, E |
Stigmaya yönelik müdahaleleri tanır. | 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal çevre ve stigma | "Sosyal Psikoloji: İnsan Davranışının Temel İlkeleri" - Prof. Dr. A. Aydın |
2 | Stigma teorileri- Etiketleme teorisi | "Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity" - Erving Goffman |
3 | Stigma teorileri- Normalizasyon teorisi | "Normalizasyon ve Engellilik: Teori ve Uygulamalar" - Prof. Dr. İsmail Tufan |
4 | Stigma teorileri- Azınlık grup perspektifi | "Azınlık Gruplar ve Stigma: Sosyal Psikolojik Perspektifler" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
5 | Stigma teorileri- Geçiş ritüeli ve diğer teoriler | "Geçiş Ritüelleri ve Sosyal Değişim: Teori ve Uygulama" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
6 | Stigma örnekleri | "Stigma ve Toplumsal Dışlanma: Örnekler ve Analizler" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
7 | Sosyal çevresel engeller ve stigma | "Engellilik ve Sosyal Çevresel Engeller: Stigma ve Toplumsal Entegrasyon" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
8 | Stigma ve kültür | "Stigma ve Kültür: Sosyal Katılım ve Toplumsal Dışlanma" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
9 | Stigma ve toplumsal katılım | "Stigma ve Kültür: Sosyal Katılım ve Toplumsal Dışlanma" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
10 | Aile üzerinde stigmanın etkisi | "Stigma ve Aile Dinamikleri: Teorik ve Uygulamalı Yaklaşımlar" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
11 | Stigma ile ilgili davranış değerlendirilmesi | "Stigma ve Davranış: Sosyal Damgaların Birey Davranışları Üzerindeki Etkileri" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
12 | Stigmaya yönelik müdahaleler | "Stigma ile Mücadele: Müdahale Stratejileri ve Uygulama Örnekleri" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
13 | Stigma ile ilgili kanıta dayalı uygulamalar | "Stigma ile Mücadele: Müdahale Stratejileri ve Uygulama Örnekleri" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
14 | Tartışma | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
Kaynak |
Ders için hazırlanan sunumlar |
1) Brown C., Stoffel VC. Occupational Therapy in Mental Health, Davis Company, Philadelphia, 2011. 2) Christiansen CH. Introduction to Occupation: The Art and Science of Living, Prentince Hall, 2004. 3) Demaio C. Mental illness stigma as social attribution: How select signals of mental illness affect stigmatizing attitudes and behaviour. Dissertation Abstracts International, 66(7-B), 3997, 2006. 4) Kronenberg F, Algado S, Pollard N. Occupational Therapy Without Borders, Elsewier, New York, 2005. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 4 | 40 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 4 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 85 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(85/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STİGMA VE ERGOTERAPİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Stigma kavramını ve kişilerin aktivite performansı üzerindeki etkilerini öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal çevre ve stigma,Stigma teorileri- Etiketleme teorisi,Stigma teorileri- Normalizasyon teorisi,Stigma teorileri- Azınlık grup perspektifi,Stigma teorileri- Geçiş ritüeli ve diğer teoriler,Stigma örnekleri,Sosyal çevresel engeller ve stigma,Stigma ve kültür,Stigma ve toplumsal katılım,Aile üzerinde stigmanın etkisi,Stigma ile ilgili davranış değerlendirilmesi, Stigmaya yönelik müdahaleler,Stigma ile ilgili kanıta dayalı uygulamalar,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Stigma ve Sosyal çevreyi açıklar. | 10, 9 | A, E |
Stigmaya temel oluşturan teorileri açıklayabilir. | 10, 9 | A, E |
Stigmanın aile, kültür ve toplumsal katılım ile ilişkisini analiz edebilir. | 19, 9 | A, E |
Stigma ile ilgili kanıta dayalı uygulamaları açıklar. | 9 | A, E |
Stigmaya yönelik müdahaleleri tanır. | 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal çevre ve stigma | "Sosyal Psikoloji: İnsan Davranışının Temel İlkeleri" - Prof. Dr. A. Aydın |
2 | Stigma teorileri- Etiketleme teorisi | "Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity" - Erving Goffman |
3 | Stigma teorileri- Normalizasyon teorisi | "Normalizasyon ve Engellilik: Teori ve Uygulamalar" - Prof. Dr. İsmail Tufan |
4 | Stigma teorileri- Azınlık grup perspektifi | "Azınlık Gruplar ve Stigma: Sosyal Psikolojik Perspektifler" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
5 | Stigma teorileri- Geçiş ritüeli ve diğer teoriler | "Geçiş Ritüelleri ve Sosyal Değişim: Teori ve Uygulama" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
6 | Stigma örnekleri | "Stigma ve Toplumsal Dışlanma: Örnekler ve Analizler" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
7 | Sosyal çevresel engeller ve stigma | "Engellilik ve Sosyal Çevresel Engeller: Stigma ve Toplumsal Entegrasyon" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
8 | Stigma ve kültür | "Stigma ve Kültür: Sosyal Katılım ve Toplumsal Dışlanma" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
9 | Stigma ve toplumsal katılım | "Stigma ve Kültür: Sosyal Katılım ve Toplumsal Dışlanma" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
10 | Aile üzerinde stigmanın etkisi | "Stigma ve Aile Dinamikleri: Teorik ve Uygulamalı Yaklaşımlar" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
11 | Stigma ile ilgili davranış değerlendirilmesi | "Stigma ve Davranış: Sosyal Damgaların Birey Davranışları Üzerindeki Etkileri" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
12 | Stigmaya yönelik müdahaleler | "Stigma ile Mücadele: Müdahale Stratejileri ve Uygulama Örnekleri" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
13 | Stigma ile ilgili kanıta dayalı uygulamalar | "Stigma ile Mücadele: Müdahale Stratejileri ve Uygulama Örnekleri" - Prof. Dr. Ahmet Yılmaz |
14 | Tartışma | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
Kaynak |
Ders için hazırlanan sunumlar |
1) Brown C., Stoffel VC. Occupational Therapy in Mental Health, Davis Company, Philadelphia, 2011. 2) Christiansen CH. Introduction to Occupation: The Art and Science of Living, Prentince Hall, 2004. 3) Demaio C. Mental illness stigma as social attribution: How select signals of mental illness affect stigmatizing attitudes and behaviour. Dissertation Abstracts International, 66(7-B), 3997, 2006. 4) Kronenberg F, Algado S, Pollard N. Occupational Therapy Without Borders, Elsewier, New York, 2005. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |