Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK İŞARET DİLİ I | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türk işaret dilinin temel yapısı, özellikleri ve kısa tarihçesi hakkında öğrencileri bilgilendirmek, Türk işaret dili parmak alfabesi ve işaretler yoluyla öğrencilerin işitme engellilerle temel iletişim kurmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk işaret dili tarihçesi,Türk işaret dili parmak alfabesi,Kişi zamirleri,Tanışma, selamlaşma,Kendini tanıtma,Aile ve akraba ilişkileri,Meslekler,Renkler,Renkler Olumlu ve olumsuz cümle yapıları,Olumlu ve olumsuz cümle yapıları,Sınıf içi uygulama,Soru cümleleri,Sınıf içi uygulama,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türk işaret dili tarihçesi hakkında temel bilgileri tanıyabilecektir. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
Türk işaret dili parmak alfabesini tanır. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
Kişi zamirlerini açıklar. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
İşaret dilinde kullanılan temel sözcükleri kullanarak işitme engellilerle iletişimi sağlayabilecektir. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
Tanışma, kendini tanıtma selamlaşmayı kavrar. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
Aile ve akraba ilişkilerini tanır. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
Meslekler ve renleri tanır. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
Türk işaret dili cümle yapılarını kavrayabilecektir. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
Sınıf içi uygulama yapar. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
Soru cümlelerini açıklar. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
Olumlu ve olumsuz cümleleri tanır. | 1, 10, 14, 2, 4, 5, 6 | A, B |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 14: Bireysel Çalışma, 2: Soru - Cevap, 4: Alıştırma ve Uygulama, 5: Gösteri, 6: Gösterip Yapma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Türk işaret dili tarihçesi | Ön hazırlık yok |
2 | Türk işaret dili parmak alfabesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kişi zamirleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Tanışma, selamlaşma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Kendini tanıtma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Aile ve akraba ilişkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Meslekler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Renkler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Renkler Olumlu ve olumsuz cümle yapıları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Olumlu ve olumsuz cümle yapıları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Sınıf içi uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Soru cümleleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Sınıf içi uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Tartışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders için hazırlanan podcast sunumlar |
1)MEB, Yetişkinler İçin Türk İşaret Dili Kılavuzu, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 1995 Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği, T.C Kültür Bakanlığı, Ankara, Ekim 2012 2)H. McLaughlin, Sağırlar Okulları Öğretmenlerine Mahsus El Kitabı, Maarif Basımevi, İstanbul, 1955 Ulrike Zeshan, Sign Language in Turkey: The story of a hidden language. Turkic Languages 6: 2, 229-274, 2002 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |