Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK HASTALIKLARINDA BESLENME | - | Bahar Dönemi | 2+3 | 3,5 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve PEHLİVAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve PEHLİVAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çocuklarda sık görülen hastalıkları tanımak, hastalıkların etiyolojisi ve çocuk hastalıklarında beslenmenin önemini kavramak, çocuk hastalıklarına ilişkin güncel diyet tedavisini öğrenmek ve değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Protein Enerji Malnütrüsyonu ve beslenme tedavisi,Emilim bozukluklarında (Malabsorbsiyonda) beslenme tedavisi,Akut-kronik gastroenteritte ve konstipasyonda beslenme özellikleri,Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi I,Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi II,Doğumsal kalp hastalıklarında beslenme özellikleri,Şişmanlık ve beslenme özellikleri,Tip 1 Diyabet ve beslenme tedavisi,Böbrek hastalıklarında beslenme tedavisi,Karaciğer hastalıklarında beslenme özellikleri,Hematoloji-onkoloji hastalıklarında beslenme özellikleri,Enfeksiyon hastalıklarında beslenme,Nörolojik hastalıklar ve beslenme özellikleri,Besin allerjilerinde beslenme özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çocuklarda doğuştan ve sonradan oluşan hastalıkları, nedenlerini ve klinik bulgularını tanımlar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
2. Hastalığın klinik ve laboratuvar bulgularını esas alarak, günlük enerji ve besin ögeleri gereksinimlerini belirler. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
3. Gereksinimleri karşılayacak menüleri düzenler. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
4. Çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirip hastalıkların diyet tedavisine ilişkin özel ürünleri planlar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
5. Diyetin uygulanması sırasında ortaya çıkan sorunları belirler ve çözüm önerileri geliştirir. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Protein Enerji Malnütrüsyonu ve beslenme tedavisi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Emilim bozukluklarında (Malabsorbsiyonda) beslenme tedavisi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
3 | Akut-kronik gastroenteritte ve konstipasyonda beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
4 | Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi I | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
5 | Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi II | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
6 | Doğumsal kalp hastalıklarında beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
7 | Şişmanlık ve beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
8 | Tip 1 Diyabet ve beslenme tedavisi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
9 | Böbrek hastalıklarında beslenme tedavisi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
10 | Karaciğer hastalıklarında beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
11 | Hematoloji-onkoloji hastalıklarında beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
12 | Enfeksiyon hastalıklarında beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
13 | Nörolojik hastalıklar ve beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
14 | Besin allerjilerinde beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, Powerpoint sunum dosyaları. |
1. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009. 2. Shaw V.Lawson M. Clinical Pediatric Dietetics Second Edition Blacwell Sciences Ltd.-2001 3. Köksal G, Gökmen H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi Hatipoğlu Yayınları 2000. 4. Pediatri I-II Eds:Neyzi O. Ertuğrul T. 3.baskı-2010. 5. Pediatric Nutrition in Practice. Eds:Koletzko B. Nestle Nutrition Enstitutes. Karger, 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK HASTALIKLARINDA BESLENME | - | Bahar Dönemi | 2+3 | 3,5 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve PEHLİVAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve PEHLİVAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çocuklarda sık görülen hastalıkları tanımak, hastalıkların etiyolojisi ve çocuk hastalıklarında beslenmenin önemini kavramak, çocuk hastalıklarına ilişkin güncel diyet tedavisini öğrenmek ve değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Protein Enerji Malnütrüsyonu ve beslenme tedavisi,Emilim bozukluklarında (Malabsorbsiyonda) beslenme tedavisi,Akut-kronik gastroenteritte ve konstipasyonda beslenme özellikleri,Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi I,Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi II,Doğumsal kalp hastalıklarında beslenme özellikleri,Şişmanlık ve beslenme özellikleri,Tip 1 Diyabet ve beslenme tedavisi,Böbrek hastalıklarında beslenme tedavisi,Karaciğer hastalıklarında beslenme özellikleri,Hematoloji-onkoloji hastalıklarında beslenme özellikleri,Enfeksiyon hastalıklarında beslenme,Nörolojik hastalıklar ve beslenme özellikleri,Besin allerjilerinde beslenme özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çocuklarda doğuştan ve sonradan oluşan hastalıkları, nedenlerini ve klinik bulgularını tanımlar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
2. Hastalığın klinik ve laboratuvar bulgularını esas alarak, günlük enerji ve besin ögeleri gereksinimlerini belirler. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
3. Gereksinimleri karşılayacak menüleri düzenler. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
4. Çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirip hastalıkların diyet tedavisine ilişkin özel ürünleri planlar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
5. Diyetin uygulanması sırasında ortaya çıkan sorunları belirler ve çözüm önerileri geliştirir. | 10, 13, 16, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Protein Enerji Malnütrüsyonu ve beslenme tedavisi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Emilim bozukluklarında (Malabsorbsiyonda) beslenme tedavisi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
3 | Akut-kronik gastroenteritte ve konstipasyonda beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
4 | Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi I | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
5 | Doğuştan metabolizma hastalıkları ve beslenme tedavisi II | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
6 | Doğumsal kalp hastalıklarında beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
7 | Şişmanlık ve beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
8 | Tip 1 Diyabet ve beslenme tedavisi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
9 | Böbrek hastalıklarında beslenme tedavisi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
10 | Karaciğer hastalıklarında beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
11 | Hematoloji-onkoloji hastalıklarında beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
12 | Enfeksiyon hastalıklarında beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
13 | Nörolojik hastalıklar ve beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
14 | Besin allerjilerinde beslenme özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, Powerpoint sunum dosyaları. |
1. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009. 2. Shaw V.Lawson M. Clinical Pediatric Dietetics Second Edition Blacwell Sciences Ltd.-2001 3. Köksal G, Gökmen H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi Hatipoğlu Yayınları 2000. 4. Pediatri I-II Eds:Neyzi O. Ertuğrul T. 3.baskı-2010. 5. Pediatric Nutrition in Practice. Eds:Koletzko B. Nestle Nutrition Enstitutes. Karger, 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |