Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANA VE ÇOCUK BESLENMESİ | 2+3 | 3,5 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 11:00-11:45 Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Volkan ÖZKAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Merve PEHLİVAN, Dr.Öğr.Üye. Volkan ÖZKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri anne ve çocuk beslenmesinin önemi, gebelik ve emziklilik dönemindeki fizyolojik, metabolik ve endokrin değişiklikleri ve beslenme ile ilgili etkileşimlerinin belirlenmesi, bebek beslenmesinde anne sütünün önemi ve özellikleri, hazır/ticari formülalar ve özellikleri,tamamlayıcı beslenme, büyüme-gelişmenin izlenmesi ve değerlendirilmesi, okul öncesi, okul ve adolesan döneminde beslenme özellikleri, beslenmeye ilişkin sorunlar ve çözüm önerileri konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünyada ve Türkiye’de anne ve çocuk beslenmesinin önemi,Gebelik döneminde beslenme,Emziklilik döneminde beslenme,Bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve Anne sütü (0-6 ay),Bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve Tamamlayıcı beslenme (6-12 ay),Bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve İnek sütü, formülalar ve diğer ticari ürünler,Bebeklik döneminde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler,Bebek, okul öncesi, okul dönemi ve çocukluk döneminde büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi ve izlenmesi,Okul öncesi dönemde beslenme,Okul öncesi dönemde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler,Okul döneminde beslenme,Adolesan dönemde beslenme,Okul ve adolesan döneminde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler,Bebeklik, çocukluk ve adolesan dönemlerinde büyümenin değerlendirilmesi ve izlenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Gebelik ve laktasyon dönemine ilişkin beslenme özelliklerini tanımlayabilmesi | 1, 12, 18, 2, 3 | A, C |
2. Gereksinimleri karşılayacak menüleri planlayabilmesi | 1, 12, 18, 2, 3 | A, C |
3. Bebek (0-1yaş) beslenmesinde anne sütünün önemini ve içeriğini açıklayabilmesi | 1, 12, 18, 2, 3 | A, C |
4. Bebeklik (0-1 yaş) döneminde tamamlayıcı besin çeşitlerini, içeriklerini, başlanma zamanını ve tamamlayıcı beslenme uygulamaları sırasında ortaya çıkan sorunları değerlendirebilmesi | 1, 12, 18, 2, 3 | A, C |
5. Çocukluk (okul öncesi ve okul) ve adolesan dönemine ilişkin beslenme özelliklerini yorumlayabilmesi | 1, 12, 18, 2, 3 | A, C |
6. Büyüme ve gelişme özelliklerini açıklayabilmesi | 1, 12, 18, 2, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dünyada ve Türkiye’de anne ve çocuk beslenmesinin önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Gebelik döneminde beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Emziklilik döneminde beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve Anne sütü (0-6 ay) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve Tamamlayıcı beslenme (6-12 ay) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Bebeklik (0-1 yaş) döneminde beslenme ve İnek sütü, formülalar ve diğer ticari ürünler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Bebeklik döneminde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Bebek, okul öncesi, okul dönemi ve çocukluk döneminde büyüme-gelişmenin değerlendirilmesi ve izlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Okul öncesi dönemde beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Okul öncesi dönemde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Okul döneminde beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Adolesan dönemde beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Okul ve adolesan döneminde sık görülen beslenme sorunları ve öneriler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Bebeklik, çocukluk ve adolesan dönemlerinde büyümenin değerlendirilmesi ve izlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, Powerpoint sunum dosyaları. |
1. Mahan K, Arlin M. Krause’s Food, Nutrition and diet therapy 12th edition Elsevier, 2010. 2. Lawrence RA, Lawrence MR.Breastfeeding. A guıde fort he medical profession. 7th edition. Mosby Elsevier. 2011. 3. American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009. 4. Gökçay G. Garipağaoğlu M. Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Beslenme Saga Yayınları 2002. 5. American Academy of Pediatrics. Nutrition. Bright Futures. Third Edition. 2011. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |