Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLER İÇİN MATEMATİK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Defne YABAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin gerçek hayatta karşılaşılan matematiksel problemleri çözebilmesi için gerekli nitelikleri ve alt yapıyı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş Dersin tanıtımı Sayı kümeleri ve sayılara giriş ,Sayı kümelerinin özellikleri Sayılarla karma işlemler ,Üslü sayılara giriş, üslü sayıların özellikleri Üslü sayılarla işlemler ,Köklü sayılara giriş Köklü sayıların özellikleri Köklü sayılarla işlemler ,Üslü ve köklü sayılarla karma işlemler Cebirsel ifadelere giriş ,Cebirsel ifadelerle işlemler Ortak çarpan ve çarpanlara ayırma ,Kesirler Kesirlerle işlemler (4 işlem, sadeleştirme, paydayı rasyonelleştirme) Konu tekrarı ,Kesirler Kesirlerle işlemler (4 işlem, sadeleştirme, paydayı rasyonelleştirme) ,Denklemler Birinci dereceden doğrusal denklemler ,İkinci dereceden denklemler Eşitsizlikler Mutlak değer ,Mutlak değerle eşitsizlik ve denklemler Fonksiyonlar ve Grafikler ,Fonksiyonlar ve Grafikler ,Olasılığa giriş ,Olasılığa giriş ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sayılarla cebirsel işlemler yapabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
2. Alanı ile ilgili problemleri denklem ve eşitsizlik şeklinde ifade edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
3.1 Denklem ve eşitsizlikleri örnekler. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.2 Denklem ve eşitsizlik mantığını açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.3 Denklemin kökünü açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.4 Denklemin kökünü bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.5 Eşitsizliğin çözüm aralığını açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.6 Eşitsizliğin çözüm aralığını bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
4. Fonksiyonları analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
4.1 Farklı tipteki fonksiyonları tanır. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.2 Fonksiyonun bir noktadaki değerini hesaplar. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.3 Fonksiyonların grafiklerini çizer. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.4 Fonksiyonun grafiğini kullanarak fonksiyonun bir noktadaki değerini bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.5 Denklemleri çözmek için doğal logaritma fonksiyonunu kullanır. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.6 Fonksiyonlar üzerinde öteleme ve yansıtma işlemi yapar. | 12, 14, 16, 9 | A |
5. Alanı ile ilgili olguların denklem sistemlerini kurabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.1 Denklem sistemlerini açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.2 Doğrusal denklem sistemlerini çözer. | 12, 14, 16, 9 | A |
6. Olasılık kavramını açıklayabilecektir |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş Dersin tanıtımı Sayı kümeleri ve sayılara giriş | |
2 | Sayı kümelerinin özellikleri Sayılarla karma işlemler | |
3 | Üslü sayılara giriş, üslü sayıların özellikleri Üslü sayılarla işlemler | |
4 | Köklü sayılara giriş Köklü sayıların özellikleri Köklü sayılarla işlemler | |
5 | Üslü ve köklü sayılarla karma işlemler Cebirsel ifadelere giriş | |
6 | Cebirsel ifadelerle işlemler Ortak çarpan ve çarpanlara ayırma | |
7 | Kesirler Kesirlerle işlemler (4 işlem, sadeleştirme, paydayı rasyonelleştirme) Konu tekrarı | |
8 | Kesirler Kesirlerle işlemler (4 işlem, sadeleştirme, paydayı rasyonelleştirme) | |
9 | Denklemler Birinci dereceden doğrusal denklemler | |
10 | İkinci dereceden denklemler Eşitsizlikler Mutlak değer | |
11 | Mutlak değerle eşitsizlik ve denklemler Fonksiyonlar ve Grafikler | |
12 | Fonksiyonlar ve Grafikler | |
13 | Olasılığa giriş | |
14 | Olasılığa giriş |
Kaynak |
Ders Notları |
E. Haussler, R. S. Paul , R. J. Wood; Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics and the Life and Social Sciences Ian Jacques ; Mathematics for Economics and Business Bülent Kobu ; İşletme Matematiği Alpha, Chiang, Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | X | |||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | X | |||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | X | |||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL BİLİMLER İÇİN MATEMATİK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Defne YABAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin gerçek hayatta karşılaşılan matematiksel problemleri çözebilmesi için gerekli nitelikleri ve alt yapıyı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş Dersin tanıtımı Sayı kümeleri ve sayılara giriş ,Sayı kümelerinin özellikleri Sayılarla karma işlemler ,Üslü sayılara giriş, üslü sayıların özellikleri Üslü sayılarla işlemler ,Köklü sayılara giriş Köklü sayıların özellikleri Köklü sayılarla işlemler ,Üslü ve köklü sayılarla karma işlemler Cebirsel ifadelere giriş ,Cebirsel ifadelerle işlemler Ortak çarpan ve çarpanlara ayırma ,Kesirler Kesirlerle işlemler (4 işlem, sadeleştirme, paydayı rasyonelleştirme) Konu tekrarı ,Kesirler Kesirlerle işlemler (4 işlem, sadeleştirme, paydayı rasyonelleştirme) ,Denklemler Birinci dereceden doğrusal denklemler ,İkinci dereceden denklemler Eşitsizlikler Mutlak değer ,Mutlak değerle eşitsizlik ve denklemler Fonksiyonlar ve Grafikler ,Fonksiyonlar ve Grafikler ,Olasılığa giriş ,Olasılığa giriş ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sayılarla cebirsel işlemler yapabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
2. Alanı ile ilgili problemleri denklem ve eşitsizlik şeklinde ifade edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
3.1 Denklem ve eşitsizlikleri örnekler. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.2 Denklem ve eşitsizlik mantığını açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.3 Denklemin kökünü açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.4 Denklemin kökünü bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.5 Eşitsizliğin çözüm aralığını açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
3.6 Eşitsizliğin çözüm aralığını bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
4. Fonksiyonları analiz edebilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A, G |
4.1 Farklı tipteki fonksiyonları tanır. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.2 Fonksiyonun bir noktadaki değerini hesaplar. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.3 Fonksiyonların grafiklerini çizer. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.4 Fonksiyonun grafiğini kullanarak fonksiyonun bir noktadaki değerini bulur. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.5 Denklemleri çözmek için doğal logaritma fonksiyonunu kullanır. | 12, 14, 16, 9 | A |
4.6 Fonksiyonlar üzerinde öteleme ve yansıtma işlemi yapar. | 12, 14, 16, 9 | A |
5. Alanı ile ilgili olguların denklem sistemlerini kurabilecektir. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.1 Denklem sistemlerini açıklar. | 12, 14, 16, 9 | A |
5.2 Doğrusal denklem sistemlerini çözer. | 12, 14, 16, 9 | A |
6. Olasılık kavramını açıklayabilecektir |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş Dersin tanıtımı Sayı kümeleri ve sayılara giriş | |
2 | Sayı kümelerinin özellikleri Sayılarla karma işlemler | |
3 | Üslü sayılara giriş, üslü sayıların özellikleri Üslü sayılarla işlemler | |
4 | Köklü sayılara giriş Köklü sayıların özellikleri Köklü sayılarla işlemler | |
5 | Üslü ve köklü sayılarla karma işlemler Cebirsel ifadelere giriş | |
6 | Cebirsel ifadelerle işlemler Ortak çarpan ve çarpanlara ayırma | |
7 | Kesirler Kesirlerle işlemler (4 işlem, sadeleştirme, paydayı rasyonelleştirme) Konu tekrarı | |
8 | Kesirler Kesirlerle işlemler (4 işlem, sadeleştirme, paydayı rasyonelleştirme) | |
9 | Denklemler Birinci dereceden doğrusal denklemler | |
10 | İkinci dereceden denklemler Eşitsizlikler Mutlak değer | |
11 | Mutlak değerle eşitsizlik ve denklemler Fonksiyonlar ve Grafikler | |
12 | Fonksiyonlar ve Grafikler | |
13 | Olasılığa giriş | |
14 | Olasılığa giriş |
Kaynak |
Ders Notları |
E. Haussler, R. S. Paul , R. J. Wood; Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics and the Life and Social Sciences Ian Jacques ; Mathematics for Economics and Business Bülent Kobu ; İşletme Matematiği Alpha, Chiang, Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına ve alt alanlarına ilişkin temel kavramları, kuramları, araştırma ve analiz tekniklerini bilir. | X | |||||
2 | Dış politika, diplomasi tarihi, siyasal sistemler, uluslararası aktörler, devletler ve devlet dışı aktörler arasındaki siyasal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri tarihsel gelişimleri çerçevesinde anlar; bu alanlarda yaşanan gelişmelerin ve sorunların nedenlerini analiz eder, farklı çözüm önerilerini sistematik düşünme yoluyla sorgulama becerisini geliştirir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel kuruluşlarda dış politika üretme, analiz etme ve uygulama süreçlerinde; uluslararası örgütleri sivil toplum kuruluşları, kamu ve özel sektörde, proje üretme, karar alma, uygulama alanlarında görev alabilir; bulunduğu her pozisyonda kazanılan çok disiplinli bakış açısı çerçevesinde karşılaşılan sorunlara ve krizlere çözüm odaklı yaklaşabilir, mevcut çözümleri analiz edip yeni çözümlerle katkıda bulunabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları, bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve kurum içi ve kurum dışı paydaşlara rapor edebilir. | X | |||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulgularını analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürebilir. | X | |||||
6 | Kamu ve özel çeşitli kurumlarda ekip liderliği yapabilir, etkinlik planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
7 | Eleştirel bakış açısıyla değişim ve gelişime açık olur, yaşam boyu öğrenmeyi kendisine ilke edinir. | X | |||||
8 | Araştırma ya da uzmanlık konusu ile ilgili bulgularını, bilgisini, analiz ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla, kurum içi ve kurum dışı paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak uygun bir dil ile ve meslek etiği uygun yöntem ve yollarla paylaşabilir. | X | |||||
9 | Araştırma ya da uzmanlık alanında uluslararası düzeyde yaşanan gelişmeleri takip edecek, uluslararası düzeydeki paydaşlarla iletişim kurabilecek düzeyde İngilizce kullanır. | X | |||||
10 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olarak meslektaş ve paydaşlarla farklı iletişim kanal ve yöntemlerini kullanarak iletişim kurabilir. | X | |||||
11 | Politika yapım süreçlerinde etkin olan kamu ve özel kuruluşlarda politika analizi ve üretiminin farklı düzeylerinde katkı sağlayabilir, müzakere sürecini yönetebilir, karar mekanizmalarında liderlik üstlenebilir. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanlarında karşılaşılan sorunlara yönelik özgün ve bilimsel bilgi üretebilir, projeye dönüştürebilir, karar mekanizmalarına danışmanlık sağlayabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |