Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEORİ VE UYGULAMADA AİHS | SKY4213291 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Salı 17:30-18:15 Salı 18:30-19:15 Salı 19:30-20:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) gibi Avrupa insan hakları mekanizmalarını, bunların işleyişini ve bu mekanizmaların nasıl ortaya çıktığına ilişkin tarihsel arka planı anlatmak; Avrupa İnsan Hakları Hukukunun temel kavramlarını, ilgili yasaları ve tartışmaları öğretmek; insan haklarına ilişkin konulara duyarlı bireyler olarak yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı ve Temel Kavramlar,Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Standartları,Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Standartları - 2,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve İşleyişi,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve İşleyişi - 2,İnsan Hakları İhlalleri ve AİHM Kararları,İnsan Hakları İhlalleri ve AİHM Kararları - 2,Kişi Hakları ve Temel Özgürlükler,Eşitlik ve Ayrımcılık Yasağı,İşkence Yasağı ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması,Özgürlük ve Güvenlik Hakkı,Adil Yargılanma Hakkı,Özel Hayata ve Aile Hayatına Saygı Hakkı,Düşünce, Vicdan ve Din Hürriyeti; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) gibi insan hakları mekanizmalarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin hükümlerinin uygulanmasında sorumlu olan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin işleyişini izah eder. | 10, 16, 9 | A |
AİHM davaları çerçevesinde insan hakları ihlallerini tespit eder. | 10, 16, 9 | A |
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ni kabul eden Avrupa ülkelerindeki insan hakları durumlarını analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
İnsan hakları savunuculuğu ve insan haklarına ilişkin konularda farkındalık kazanır. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Temel Kavramlar | |
2 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Standartları | |
3 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Standartları - 2 | |
4 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve İşleyişi | |
5 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve İşleyişi - 2 | |
6 | İnsan Hakları İhlalleri ve AİHM Kararları | |
7 | İnsan Hakları İhlalleri ve AİHM Kararları - 2 | |
8 | Kişi Hakları ve Temel Özgürlükler | |
9 | Eşitlik ve Ayrımcılık Yasağı | |
10 | İşkence Yasağı ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması | |
11 | Özgürlük ve Güvenlik Hakkı | |
12 | Adil Yargılanma Hakkı | |
13 | Özel Hayata ve Aile Hayatına Saygı Hakkı | |
14 | Düşünce, Vicdan ve Din Hürriyeti |
Kaynak |
İnsan Hakları Hukuku, İzzet Özgenç, 2018. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında İnsan Hakları, Ayşe Kılıçarslan, 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | ||||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | ||||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 6 | 84 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 176 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(176/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEORİ VE UYGULAMADA AİHS | SKY4213291 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Salı 17:30-18:15 Salı 18:30-19:15 Salı 19:30-20:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) gibi Avrupa insan hakları mekanizmalarını, bunların işleyişini ve bu mekanizmaların nasıl ortaya çıktığına ilişkin tarihsel arka planı anlatmak; Avrupa İnsan Hakları Hukukunun temel kavramlarını, ilgili yasaları ve tartışmaları öğretmek; insan haklarına ilişkin konulara duyarlı bireyler olarak yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı ve Temel Kavramlar,Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Standartları,Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Standartları - 2,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve İşleyişi,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve İşleyişi - 2,İnsan Hakları İhlalleri ve AİHM Kararları,İnsan Hakları İhlalleri ve AİHM Kararları - 2,Kişi Hakları ve Temel Özgürlükler,Eşitlik ve Ayrımcılık Yasağı,İşkence Yasağı ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması,Özgürlük ve Güvenlik Hakkı,Adil Yargılanma Hakkı,Özel Hayata ve Aile Hayatına Saygı Hakkı,Düşünce, Vicdan ve Din Hürriyeti; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) gibi insan hakları mekanizmalarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin hükümlerinin uygulanmasında sorumlu olan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin işleyişini izah eder. | 10, 16, 9 | A |
AİHM davaları çerçevesinde insan hakları ihlallerini tespit eder. | 10, 16, 9 | A |
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ni kabul eden Avrupa ülkelerindeki insan hakları durumlarını analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
İnsan hakları savunuculuğu ve insan haklarına ilişkin konularda farkındalık kazanır. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Temel Kavramlar | |
2 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Standartları | |
3 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve İnsan Hakları Standartları - 2 | |
4 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve İşleyişi | |
5 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve İşleyişi - 2 | |
6 | İnsan Hakları İhlalleri ve AİHM Kararları | |
7 | İnsan Hakları İhlalleri ve AİHM Kararları - 2 | |
8 | Kişi Hakları ve Temel Özgürlükler | |
9 | Eşitlik ve Ayrımcılık Yasağı | |
10 | İşkence Yasağı ve Özgürlüklerin Sınırlandırılması | |
11 | Özgürlük ve Güvenlik Hakkı | |
12 | Adil Yargılanma Hakkı | |
13 | Özel Hayata ve Aile Hayatına Saygı Hakkı | |
14 | Düşünce, Vicdan ve Din Hürriyeti |
Kaynak |
İnsan Hakları Hukuku, İzzet Özgenç, 2018. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında İnsan Hakları, Ayşe Kılıçarslan, 2019. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | ||||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | ||||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | ||||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | ||||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | ||||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | ||||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |