Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Meryem TEMEL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra İLKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, uygulamalı davranış analizinin (UDA) temel aldığı klasik ve edimsel koşullamayla öğrenme teorilerinin, pekiştirme tarifelerinin, pekiştireç türlerinin, davranış kaydı oluşturma, olumlu davranışı arttırma, olumsuz davranışı azaltma, davranış değiştirme ve davranış izlemeye yönelik kullanımını teorik ve pratik bilgilerle aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrenme ve Koşullamanın Temelleri,Pekiştirme Türleri ve Pekiştirme Tarifeleri,Davranış Değiştirmede Pekiştireç Kullanımı: Uygulamalı,Uygulamalı Davranış Analizinde Kullanılan Kayıt Teknikleri,Uygun Davranışı Arttırma Teknikleri: Uygulamalı,Uygun Olmayan Davranışı Azaltma Teknikleri:Uygulamalı,Davranış Değiştirmede Sönme, Genelleme, Kalıcılık,Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı,Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı: Uygulamalı-Örnek Vaka: Erken Dönem Mastürbasyon,Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı : Öğrenme Güçlüğü, Zeka Geriliği, DEHB, Mutizm,Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Enkoprezis, Enürezis, Yıkıcı Davranım Bozukluğu,Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Otizm Spektrum Bozukluğu, Okul Fobisi, Yeme Bozuklukları, OKB,Sınıf Yönetiminde UDA Kullanımı: Uygulamalı,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Uygulamalı davranış analizinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 11, 9 | A |
2. Klasik koşullanmayı kendi cümleleriyle ifade edebilir. | 13, 19, 4, 9 | A |
3. Edimsel koşullanmayı kendi cümleleriyle ifade edebilir. | 13, 19, 4, 9 | A |
4. Pekiştirme tarifelerini davranışa uygun olarak formüle edebilir. | 13, 14, 19, 4, 9 | A |
5. Uygulamalı davranış analizinin yöntem ve tekniklerini kullanarak davranış problemlerini analiz edebilir. | 12, 13, 14, 19, 4, 9 | A, E |
6. Sınıf yönetiminde uygulamalı davranış analizi yöntem ve tekniklerini kullanarak sınıf içi düzenlemeler yapabilir, sınıf içi problemlere çözüm bulabilir. | 12, 13, 14, 19, 4, 9 | A |
7. Çocuk psikopatolojisinde uygulamalı davranış analizinin kullanım yeri ve şeklini ayırt edebilir. | 13, 14, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenme ve Koşullamanın Temelleri | UDA |
2 | Pekiştirme Türleri ve Pekiştirme Tarifeleri | UDA |
3 | Davranış Değiştirmede Pekiştireç Kullanımı: Uygulamalı | UDA |
4 | Uygulamalı Davranış Analizinde Kullanılan Kayıt Teknikleri | UDA |
5 | Uygun Davranışı Arttırma Teknikleri: Uygulamalı | UDA |
6 | Uygun Olmayan Davranışı Azaltma Teknikleri:Uygulamalı | UDA |
7 | Davranış Değiştirmede Sönme, Genelleme, Kalıcılık | UDA |
8 | Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı | UDA |
9 | Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı: Uygulamalı-Örnek Vaka: Erken Dönem Mastürbasyon | UDA, fotokopi |
10 | Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı : Öğrenme Güçlüğü, Zeka Geriliği, DEHB, Mutizm | UDA, fotokopi |
11 | Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Enkoprezis, Enürezis, Yıkıcı Davranım Bozukluğu | UDA, fotokopi |
12 | Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Otizm Spektrum Bozukluğu, Okul Fobisi, Yeme Bozuklukları, OKB | UDA, fotokopi |
13 | Sınıf Yönetiminde UDA Kullanımı: Uygulamalı | UDA, UDA-E |
14 | Genel Değerlendirme | Fotokopi |
Kaynak |
Odluyurt, S. (Ed.)(2015).Uygulamalı Davranış Analizi, Ankara, Eğiten Kitap. Alberto, P.&Troutman, A. (2014).Uygulamalı Davranış Analizi ( Eğitimciler İçin).Hakan Sarı (Çev.).Nobel Akademik Yayıncılık. |
Bolat, Ö. (2016). Beni Ödülle Cezalandırma, Doğan Kitap Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Meryem TEMEL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra İLKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, uygulamalı davranış analizinin (UDA) temel aldığı klasik ve edimsel koşullamayla öğrenme teorilerinin, pekiştirme tarifelerinin, pekiştireç türlerinin, davranış kaydı oluşturma, olumlu davranışı arttırma, olumsuz davranışı azaltma, davranış değiştirme ve davranış izlemeye yönelik kullanımını teorik ve pratik bilgilerle aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrenme ve Koşullamanın Temelleri,Pekiştirme Türleri ve Pekiştirme Tarifeleri,Davranış Değiştirmede Pekiştireç Kullanımı: Uygulamalı,Uygulamalı Davranış Analizinde Kullanılan Kayıt Teknikleri,Uygun Davranışı Arttırma Teknikleri: Uygulamalı,Uygun Olmayan Davranışı Azaltma Teknikleri:Uygulamalı,Davranış Değiştirmede Sönme, Genelleme, Kalıcılık,Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı,Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı: Uygulamalı-Örnek Vaka: Erken Dönem Mastürbasyon,Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı : Öğrenme Güçlüğü, Zeka Geriliği, DEHB, Mutizm,Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Enkoprezis, Enürezis, Yıkıcı Davranım Bozukluğu,Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Otizm Spektrum Bozukluğu, Okul Fobisi, Yeme Bozuklukları, OKB,Sınıf Yönetiminde UDA Kullanımı: Uygulamalı,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Uygulamalı davranış analizinin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 11, 9 | A |
2. Klasik koşullanmayı kendi cümleleriyle ifade edebilir. | 13, 19, 4, 9 | A |
3. Edimsel koşullanmayı kendi cümleleriyle ifade edebilir. | 13, 19, 4, 9 | A |
4. Pekiştirme tarifelerini davranışa uygun olarak formüle edebilir. | 13, 14, 19, 4, 9 | A |
5. Uygulamalı davranış analizinin yöntem ve tekniklerini kullanarak davranış problemlerini analiz edebilir. | 12, 13, 14, 19, 4, 9 | A, E |
6. Sınıf yönetiminde uygulamalı davranış analizi yöntem ve tekniklerini kullanarak sınıf içi düzenlemeler yapabilir, sınıf içi problemlere çözüm bulabilir. | 12, 13, 14, 19, 4, 9 | A |
7. Çocuk psikopatolojisinde uygulamalı davranış analizinin kullanım yeri ve şeklini ayırt edebilir. | 13, 14, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenme ve Koşullamanın Temelleri | UDA |
2 | Pekiştirme Türleri ve Pekiştirme Tarifeleri | UDA |
3 | Davranış Değiştirmede Pekiştireç Kullanımı: Uygulamalı | UDA |
4 | Uygulamalı Davranış Analizinde Kullanılan Kayıt Teknikleri | UDA |
5 | Uygun Davranışı Arttırma Teknikleri: Uygulamalı | UDA |
6 | Uygun Olmayan Davranışı Azaltma Teknikleri:Uygulamalı | UDA |
7 | Davranış Değiştirmede Sönme, Genelleme, Kalıcılık | UDA |
8 | Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı | UDA |
9 | Davranış Problemlerinde UDA Kullanımı: Uygulamalı-Örnek Vaka: Erken Dönem Mastürbasyon | UDA, fotokopi |
10 | Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı : Öğrenme Güçlüğü, Zeka Geriliği, DEHB, Mutizm | UDA, fotokopi |
11 | Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Enkoprezis, Enürezis, Yıkıcı Davranım Bozukluğu | UDA, fotokopi |
12 | Çocuk Psikopatolojisinde UDA Kullanımı - Uygulamalı: Otizm Spektrum Bozukluğu, Okul Fobisi, Yeme Bozuklukları, OKB | UDA, fotokopi |
13 | Sınıf Yönetiminde UDA Kullanımı: Uygulamalı | UDA, UDA-E |
14 | Genel Değerlendirme | Fotokopi |
Kaynak |
Odluyurt, S. (Ed.)(2015).Uygulamalı Davranış Analizi, Ankara, Eğiten Kitap. Alberto, P.&Troutman, A. (2014).Uygulamalı Davranış Analizi ( Eğitimciler İçin).Hakan Sarı (Çev.).Nobel Akademik Yayıncılık. |
Bolat, Ö. (2016). Beni Ödülle Cezalandırma, Doğan Kitap Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |