Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL CİNSİYET PSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Duygu BUĞA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Duygu BUĞA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet ile ilgili kuramlar ve araştırmalara odaklanarak toplumsal cinsiyetin nasıl yapılandırıldığını, sürdürüldüğünü ve yaşamımızın farklı alanlarındaki anlamlarını tartışmak, cinsiyet ayrımcılığını ve cinsiyet rollerinin sonuçlarını farklı açılardan değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal Cinsiyet Psikolojisine Giriş,Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavramlar,Toplumsal Cinsiyetle İlgili Temel Kuramlar,Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargıları ve Cinsiyet Ayrımcılığı,Cinsiyet Benzerlikleri ve Farklılıkları,Kadın-Erkek İlişkileri, Evlilik ve Anne-Baba Olmak,Erkeklik,Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim,Toplumsal Cinsiyet ve İşgücü,Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet,Toplumsal Cinsiyet ve Medya,Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika,Toplumsal Cinsiyet Eşitliği,Dönemin Gözden Geçirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Cinsiyet, cinsiyet ayrımcılığı, toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet eşitliği gibi temel kavramları tanımlayabilir, farklı bakış açışlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | 10, 9 | A |
2. Cinsiyet farklılıklarının biyolojik, çevresel ve toplumsal unsurlarını irdeleyebilir. | 10, 9 | A |
3. Toplumsal cinsiyetle ilgili çeşitli sosyal konuları değerlendirebilir. | 10, 19, 9 | A |
4. Toplumsal cinsiyete ilişkin mevcut kalıpyargıları analiz edebilir, toplumsal cinsiyetin üretildiği ve sürdürüldüğü mekanizmaları yorumlayabilir. | 10, 19, 9 | A |
5. Toplumsal cinsiyetle ilgili araştırmaları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | 19, 9 | A |
6. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğini aile, iş yaşamı, medya, eğitim gibi farklı toplumsal kurumlar ve referansla tartışabilir. | 19, 9 | A |
7. Toplumsal cinsiyet eşitliğine olumlu yönde nasıl katkı sağlayabileceğini açıklayabilir. | 19, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal Cinsiyet Psikolojisine Giriş | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
2 | Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavramlar | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
3 | Toplumsal Cinsiyetle İlgili Temel Kuramlar | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
4 | Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargıları ve Cinsiyet Ayrımcılığı | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
5 | Cinsiyet Benzerlikleri ve Farklılıkları | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
6 | Kadın-Erkek İlişkileri, Evlilik ve Anne-Baba Olmak | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
7 | Erkeklik | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
8 | Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
9 | Toplumsal Cinsiyet ve İşgücü | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
10 | Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
11 | Toplumsal Cinsiyet ve Medya | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
12 | Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
13 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
14 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
Kaynak |
Ders notları |
Dökmen, Z.Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık. Saygılıgil, F. (Ed.) (2016.) Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları. Hooks, B. (2002). Feminizm Herkes İçindir (Çev. E. Aydın, B. Kurt, Ş. Özgün ve A. Yıldırım). İstanbul: bgst Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 10 | 5 | 50 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 175 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(175/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL CİNSİYET PSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Duygu BUĞA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Duygu BUĞA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet ile ilgili kuramlar ve araştırmalara odaklanarak toplumsal cinsiyetin nasıl yapılandırıldığını, sürdürüldüğünü ve yaşamımızın farklı alanlarındaki anlamlarını tartışmak, cinsiyet ayrımcılığını ve cinsiyet rollerinin sonuçlarını farklı açılardan değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal Cinsiyet Psikolojisine Giriş,Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavramlar,Toplumsal Cinsiyetle İlgili Temel Kuramlar,Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargıları ve Cinsiyet Ayrımcılığı,Cinsiyet Benzerlikleri ve Farklılıkları,Kadın-Erkek İlişkileri, Evlilik ve Anne-Baba Olmak,Erkeklik,Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim,Toplumsal Cinsiyet ve İşgücü,Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet,Toplumsal Cinsiyet ve Medya,Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika,Toplumsal Cinsiyet Eşitliği,Dönemin Gözden Geçirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Cinsiyet, cinsiyet ayrımcılığı, toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet eşitliği gibi temel kavramları tanımlayabilir, farklı bakış açışlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir. | 10, 9 | A |
2. Cinsiyet farklılıklarının biyolojik, çevresel ve toplumsal unsurlarını irdeleyebilir. | 10, 9 | A |
3. Toplumsal cinsiyetle ilgili çeşitli sosyal konuları değerlendirebilir. | 10, 19, 9 | A |
4. Toplumsal cinsiyete ilişkin mevcut kalıpyargıları analiz edebilir, toplumsal cinsiyetin üretildiği ve sürdürüldüğü mekanizmaları yorumlayabilir. | 10, 19, 9 | A |
5. Toplumsal cinsiyetle ilgili araştırmaları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. | 19, 9 | A |
6. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğini aile, iş yaşamı, medya, eğitim gibi farklı toplumsal kurumlar ve referansla tartışabilir. | 19, 9 | A |
7. Toplumsal cinsiyet eşitliğine olumlu yönde nasıl katkı sağlayabileceğini açıklayabilir. | 19, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal Cinsiyet Psikolojisine Giriş | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
2 | Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavramlar | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
3 | Toplumsal Cinsiyetle İlgili Temel Kuramlar | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
4 | Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargıları ve Cinsiyet Ayrımcılığı | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
5 | Cinsiyet Benzerlikleri ve Farklılıkları | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
6 | Kadın-Erkek İlişkileri, Evlilik ve Anne-Baba Olmak | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
7 | Erkeklik | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
8 | Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
9 | Toplumsal Cinsiyet ve İşgücü | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
10 | Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
11 | Toplumsal Cinsiyet ve Medya | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
12 | Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
13 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
14 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
Kaynak |
Ders notları |
Dökmen, Z.Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık. Saygılıgil, F. (Ed.) (2016.) Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları. Hooks, B. (2002). Feminizm Herkes İçindir (Çev. E. Aydın, B. Kurt, Ş. Özgün ve A. Yıldırım). İstanbul: bgst Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |