Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA UYG. | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, euygulamalı psikoloji alanında yaygın olan araştırma tasarımı ve veri analizleri hakkındaki bilgilerini gerçek bir araştırma içerisinde uygulayarak pekiştirmek ve genişletmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Grupların belirlenmesi ve Araştırma Sorusu Seçimi,Sistematik Bilimsel Kaynak Taraması,Değişken Türleri Anlatımı Araştırma Modeli Oluşturma (Grup Çalışması),Giriş Kısmı Taslak Oluşturma ve Veri Toplama (Grup Çalışması),Veri Toplama (Grup Çalışması),1. Tam Taslak Hazırlanması (Grup Çalışması), 1. Gruplar Arası Geribildirimler,Grup Geribildirimleri Üzerine Düzeltmeler (Grup Çalışması),İlk Taslak Teslimi (Vize Sınavı),Öğretim Üyesi Geri Bildirimleri,Makale Yazımı (Grup Çalışması),Makale Yazımı (Grup Çalışması),2. Tam Taslak Hazırlanması (Grup Çalışması), 2. Gruplar Arası Geribildirimler,Makale Yazımı (Grup Çalışması),Makale Teslim (Final Sınavı); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırma sorusu belirleyebilir | ||
Literatür taraması yapabilir | ||
Farklı araştırma tasarımlarını kullanabilir | ||
T-testi, ANOVA, Faktör Analizleri, Güvenilirlik Analizi, korelasyon, regresyon, genel lineer model analizlerini uygulayabilir ve yorumlayabilir | ||
SPSS, Jamovi, veya JASP gibi yazılımları kullanabilir | ||
Etik Kurul başvuru formu hazırlayabilir. | ||
APA formatında bilimsel makale yazabilir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Grupların belirlenmesi ve Araştırma Sorusu Seçimi | ÖBT, Bl.1 |
2 | Sistematik Bilimsel Kaynak Taraması | ÖBT, Bl.1-2 |
3 | Değişken Türleri Anlatımı Araştırma Modeli Oluşturma (Grup Çalışması) | ÖBT, Bl.2 |
4 | Giriş Kısmı Taslak Oluşturma ve Veri Toplama (Grup Çalışması) | |
5 | Veri Toplama (Grup Çalışması) | ÖBT, Bl.3 |
6 | 1. Tam Taslak Hazırlanması (Grup Çalışması), 1. Gruplar Arası Geribildirimler | ÖBT, Bl.4 |
7 | Grup Geribildirimleri Üzerine Düzeltmeler (Grup Çalışması) | |
8 | İlk Taslak Teslimi (Vize Sınavı) | ÖBT, Bl.5 |
9 | Öğretim Üyesi Geri Bildirimleri | ÖBT, Bl.6 |
10 | Makale Yazımı (Grup Çalışması) | |
11 | Makale Yazımı (Grup Çalışması) | |
12 | 2. Tam Taslak Hazırlanması (Grup Çalışması), 2. Gruplar Arası Geribildirimler | ÖBT, Bl.8 |
13 | Makale Yazımı (Grup Çalışması) | ÖBT, Bl.8 |
14 | Makale Teslim (Final Sınavı) | ÖBT, Bl.10 |
Kaynak |
Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage Publications. |
Yurtkoru E.S., Çinko M., Durmuş, B. Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, İstanbul, Beta Basım Yayın. (2011) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 171 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(171/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA UYG. | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ela ARI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, euygulamalı psikoloji alanında yaygın olan araştırma tasarımı ve veri analizleri hakkındaki bilgilerini gerçek bir araştırma içerisinde uygulayarak pekiştirmek ve genişletmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Grupların belirlenmesi ve Araştırma Sorusu Seçimi,Sistematik Bilimsel Kaynak Taraması,Değişken Türleri Anlatımı Araştırma Modeli Oluşturma (Grup Çalışması),Giriş Kısmı Taslak Oluşturma ve Veri Toplama (Grup Çalışması),Veri Toplama (Grup Çalışması),1. Tam Taslak Hazırlanması (Grup Çalışması), 1. Gruplar Arası Geribildirimler,Grup Geribildirimleri Üzerine Düzeltmeler (Grup Çalışması),İlk Taslak Teslimi (Vize Sınavı),Öğretim Üyesi Geri Bildirimleri,Makale Yazımı (Grup Çalışması),Makale Yazımı (Grup Çalışması),2. Tam Taslak Hazırlanması (Grup Çalışması), 2. Gruplar Arası Geribildirimler,Makale Yazımı (Grup Çalışması),Makale Teslim (Final Sınavı); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırma sorusu belirleyebilir | ||
Literatür taraması yapabilir | ||
Farklı araştırma tasarımlarını kullanabilir | ||
T-testi, ANOVA, Faktör Analizleri, Güvenilirlik Analizi, korelasyon, regresyon, genel lineer model analizlerini uygulayabilir ve yorumlayabilir | ||
SPSS, Jamovi, veya JASP gibi yazılımları kullanabilir | ||
Etik Kurul başvuru formu hazırlayabilir. | ||
APA formatında bilimsel makale yazabilir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Grupların belirlenmesi ve Araştırma Sorusu Seçimi | ÖBT, Bl.1 |
2 | Sistematik Bilimsel Kaynak Taraması | ÖBT, Bl.1-2 |
3 | Değişken Türleri Anlatımı Araştırma Modeli Oluşturma (Grup Çalışması) | ÖBT, Bl.2 |
4 | Giriş Kısmı Taslak Oluşturma ve Veri Toplama (Grup Çalışması) | |
5 | Veri Toplama (Grup Çalışması) | ÖBT, Bl.3 |
6 | 1. Tam Taslak Hazırlanması (Grup Çalışması), 1. Gruplar Arası Geribildirimler | ÖBT, Bl.4 |
7 | Grup Geribildirimleri Üzerine Düzeltmeler (Grup Çalışması) | |
8 | İlk Taslak Teslimi (Vize Sınavı) | ÖBT, Bl.5 |
9 | Öğretim Üyesi Geri Bildirimleri | ÖBT, Bl.6 |
10 | Makale Yazımı (Grup Çalışması) | |
11 | Makale Yazımı (Grup Çalışması) | |
12 | 2. Tam Taslak Hazırlanması (Grup Çalışması), 2. Gruplar Arası Geribildirimler | ÖBT, Bl.8 |
13 | Makale Yazımı (Grup Çalışması) | ÖBT, Bl.8 |
14 | Makale Teslim (Final Sınavı) | ÖBT, Bl.10 |
Kaynak |
Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage Publications. |
Yurtkoru E.S., Çinko M., Durmuş, B. Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, İstanbul, Beta Basım Yayın. (2011) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | X | |||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | X | |||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | X | |||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | X | |||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | X | |||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | X | |||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |