Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖĞRENME | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, davranış ve öğrenmenin temel prensiplerini incelemeye bir giriş niteliğindedir. Öğrenme alanındaki temel prensipler ve araştırma konuları günlük hayattaki uygulamalarla ilişkili olarak tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Öğrenme psikolojisinin temelleri,Uyaran-Yanıt, Alışma, Duyarlılaşma,Pavlovian koşullama -Temelleri,Pavlovian koşullama - Mekanizmaları,Pavlovian koşullama – Uygulamaları,Operant (Edimsel) koşullama: Temelleri,Operant (Edimsel) koşullama: Temelleri,Operant (Edimsel) koşullama: Güdülenme,Operant (Edimsel) koşullama: Güdülenme,Uyaran Kontrolü,Koşullanmış Davranışın Sönmesi,Kaçınmalı Koşullama: Ceza ve Kaçınma,Karşılaştırmalı Biliş: Öğrenme ve Bellek Mekanizmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenme kavramını tanımlar. | 16, 9 | A |
Öğrenme psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 16, 9 | A |
Öğrenme, refleks, duyarlılaşma kavramlarını ayırt eder. | 16, 9 | A |
Klasik koşullama düzeneklerini ayırt eder. | 16, 19, 9 | A |
Klasik koşullamaya ilişkin kuramlar tartışabilir. | 10, 16, 19, 9 | A |
Edimsel koşullamaya ilişkin temel olguları tanımlayabilir. | 16, 9 | A |
Pekiştirme tarifelerini karşılaştırır. | 16, 9 | A |
Koşullamanın kullanımına ilişkin gerçek yaşamdan örnekleri tartışabilir. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Öğrenme psikolojisinin temelleri | Domjan (Bölüm 1) |
3 | Uyaran-Yanıt, Alışma, Duyarlılaşma | Domjan (Bölüm 2) |
4 | Pavlovian koşullama -Temelleri | Domjan (Bölüm 3) |
5 | Pavlovian koşullama - Mekanizmaları | Domjan (Bölüm 4) |
6 | Pavlovian koşullama – Uygulamaları | Domjan (Bölüm 4) |
7 | Operant (Edimsel) koşullama: Temelleri | Domjan (Bölüm 5) |
8 | Operant (Edimsel) koşullama: Temelleri | Domjan (Bölüm 5) |
9 | Operant (Edimsel) koşullama: Güdülenme | Domjan (Bölüm 6) |
10 | Operant (Edimsel) koşullama: Güdülenme | Domjan (Bölüm 6) |
11 | Uyaran Kontrolü | Domjan (Bölüm 7) |
12 | Koşullanmış Davranışın Sönmesi | Domjan (Bölüm 8) |
13 | Kaçınmalı Koşullama: Ceza ve Kaçınma | Domjan (Bölüm 9) |
14 | Karşılaştırmalı Biliş: Öğrenme ve Bellek Mekanizmaları | Domjan (Bölüm 10) |
Kaynak |
Lieberman, D. A. (2012). Human learning and memory. Cambridge: Cambridge University Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 7 | 7 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 1 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(152/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖĞRENME | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, davranış ve öğrenmenin temel prensiplerini incelemeye bir giriş niteliğindedir. Öğrenme alanındaki temel prensipler ve araştırma konuları günlük hayattaki uygulamalarla ilişkili olarak tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Öğrenme psikolojisinin temelleri,Uyaran-Yanıt, Alışma, Duyarlılaşma,Pavlovian koşullama -Temelleri,Pavlovian koşullama - Mekanizmaları,Pavlovian koşullama – Uygulamaları,Operant (Edimsel) koşullama: Temelleri,Operant (Edimsel) koşullama: Temelleri,Operant (Edimsel) koşullama: Güdülenme,Operant (Edimsel) koşullama: Güdülenme,Uyaran Kontrolü,Koşullanmış Davranışın Sönmesi,Kaçınmalı Koşullama: Ceza ve Kaçınma,Karşılaştırmalı Biliş: Öğrenme ve Bellek Mekanizmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenme kavramını tanımlar. | 16, 9 | A |
Öğrenme psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 16, 9 | A |
Öğrenme, refleks, duyarlılaşma kavramlarını ayırt eder. | 16, 9 | A |
Klasik koşullama düzeneklerini ayırt eder. | 16, 19, 9 | A |
Klasik koşullamaya ilişkin kuramlar tartışabilir. | 10, 16, 19, 9 | A |
Edimsel koşullamaya ilişkin temel olguları tanımlayabilir. | 16, 9 | A |
Pekiştirme tarifelerini karşılaştırır. | 16, 9 | A |
Koşullamanın kullanımına ilişkin gerçek yaşamdan örnekleri tartışabilir. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Öğrenme psikolojisinin temelleri | Domjan (Bölüm 1) |
3 | Uyaran-Yanıt, Alışma, Duyarlılaşma | Domjan (Bölüm 2) |
4 | Pavlovian koşullama -Temelleri | Domjan (Bölüm 3) |
5 | Pavlovian koşullama - Mekanizmaları | Domjan (Bölüm 4) |
6 | Pavlovian koşullama – Uygulamaları | Domjan (Bölüm 4) |
7 | Operant (Edimsel) koşullama: Temelleri | Domjan (Bölüm 5) |
8 | Operant (Edimsel) koşullama: Temelleri | Domjan (Bölüm 5) |
9 | Operant (Edimsel) koşullama: Güdülenme | Domjan (Bölüm 6) |
10 | Operant (Edimsel) koşullama: Güdülenme | Domjan (Bölüm 6) |
11 | Uyaran Kontrolü | Domjan (Bölüm 7) |
12 | Koşullanmış Davranışın Sönmesi | Domjan (Bölüm 8) |
13 | Kaçınmalı Koşullama: Ceza ve Kaçınma | Domjan (Bölüm 9) |
14 | Karşılaştırmalı Biliş: Öğrenme ve Bellek Mekanizmaları | Domjan (Bölüm 10) |
Kaynak |
Lieberman, D. A. (2012). Human learning and memory. Cambridge: Cambridge University Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |