Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DİLİ I | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Cumartesi 14:30-15:15 Cumartesi 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ortak Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY, Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yerli ve yabancı öğrencilerin Türk Diliyle ilgili eksikliklerini gidermek, Türkçeyi güzel kullanan yazarlardan örnek metinlerle yazılı ve sözlü anlatımlarını geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri,Yeryüzündeki Diller,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları,Yazılı Anlatım: Kompozisyon,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri,Konuşma Dili - Yazı Dili,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?",Türklerin Kullandığı Alfabeler,Ses ve Ses Olayları,Başlıca Yazım Kuralları,Şekil Bilgisi,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanıyabilmesi | 1, 2 | A |
Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrar, bu konuda fikir yürütebilmesi | 1, 2 | A |
Dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemi anlar ve dilin önemini vurgulayan yazıları araştırabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yerini belirler, yeryüzüne dağılışını gözlemleyebilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'yi doğru konuşmak ve doğru yazmak için çaba gösterebilmesi | 1, 2 | A |
Dili doğru kullanma, zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrayabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında görüş bildirebilmesi | 1, 2 | A |
Dil kirlenmesi veya dil bozulması hakkında sorgulama yapabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'nin başka dillere etkisini araştırabilmesi | 1, 2 | A |
Yabancı dillerin Türkçe'ye etkisi hakkında fikir yürütebilmesi | 1, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dilin Tanımı ve İşlevi | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
2 | Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
3 | Yeryüzündeki Diller | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
4 | Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
5 | Yazılı Anlatım: Kompozisyon | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
6 | Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
7 | Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
8 | Konuşma Dili - Yazı Dili | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
9 | "Türkçe Zengin Bir Dil midir?" | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
10 | Türklerin Kullandığı Alfabeler | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
11 | Ses ve Ses Olayları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
12 | Başlıca Yazım Kuralları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
13 | Şekil Bilgisi | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
14 | Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 1986. 2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2010. 3. Yakup Karsoy v.dğr. Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Konya 2009. 4.Yakup Yılmaz, Türkçede Dil Yanlışları,istanbul 2010. 5.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 1999. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
0 | Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
0 | Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
0 | Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
0 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
0 | Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
0 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
0 | Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
0 | Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
0 | Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
0 | Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |