Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimleri hakkında bilgi vermek, bugünkü medyayı doğru değerlendirebilmek için basının geçmişten günümüze geçirmiş olduğu siyasi, ekonomik, toplumsal değişiklikleri tanımlamak, tarihi, içeriği ve yapısıyla kitle iletişim araçlarının eleştirel biçimde anlaşılmasını teşvik etmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Medya ve İletişim Tarihine Giriş,Medya tarihi dönemleri,Alfabenin Etkisi ve Sözlü Yazın,Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg Galaksisi,Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı ,Aydınlanma Çağı ve Gazetelerin Ortaya Çıkışı,Osmanlı Döneminde Basın Faaliyetleri,Cumhuriyet Döneminde Basın Faaliyetleri,Radyonun Tarihi ve Radyo Yayıncılığı,Sinemanın Doğuşu,Televizyonun Gelişimi ve Televizyon Yayıncılığı,Yeni İletişim Teknolojileri,İnternet Yayıncılığı ve Dijital Medya,Mobil Medya Teknolojileri ve Mobil Yayıncılık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Basının doğuşu ve gelişimini açıklar | 16, 9 | A |
Yazıdan önce kullanılan iletişim yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Yazının ve kağıdın icadını anlatır. | 10, 16, 9 | A |
İlkçağ ve ortaçağdaki iletişimin temel özelliklerini açıklar | 16, 9 | A |
İletişim yöntem ve teknolojilerinin tarihindeki başlıca gelişme ve dönemlerini belirler. | 10, 16, 9 | A |
Yazının icadından matbaanın icadına kadar olan dönemi inceler. | 16, 9 | A |
Ulaşımda ve iletişimde ‘devrim’ yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını açıklar. | 16, 9 | A |
Matbaa, telgraf, telefon ve sinemanın icadı gibi teknolojik gelişmelerin medya tarihi içerisindeki rolünü belirler. | 10, 16, 9 | A |
Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okur-yazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi açıklar. | 16, 9 | A |
İlk gazetelerin özelliklerini analiz eder. | 16, 9 | A |
Kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini yorumlar. | 16, 9 | A |
20.yy uluslar arası haber akışını açıklar. | 10, 9 | A |
Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşunu, gelişimini belirler. | 10, 16, 9 | A |
Yeni iletişim teknolojilerinin medya tarihindeki gelişimini açıklar. | 16, 9 | A |
Türk basın tarihini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medya ve İletişim Tarihine Giriş | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | Medya tarihi dönemleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | Alfabenin Etkisi ve Sözlü Yazın | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg Galaksisi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | Aydınlanma Çağı ve Gazetelerin Ortaya Çıkışı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | Osmanlı Döneminde Basın Faaliyetleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
8 | Cumhuriyet Döneminde Basın Faaliyetleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | Radyonun Tarihi ve Radyo Yayıncılığı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | Sinemanın Doğuşu | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | Televizyonun Gelişimi ve Televizyon Yayıncılığı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | Yeni İletişim Teknolojileri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | İnternet Yayıncılığı ve Dijital Medya | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | Mobil Medya Teknolojileri ve Mobil Yayıncılık | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
Kaynak |
[1] www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri |
Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi, Çev. Gül Batuş, Avcıol Basım Yayın: İstanbul. Briggs, A. and Burke, P. (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi, Çev. İbrahim Şener, İzdüşüm Yayınları: İstanbul. Poe, T.P. (2019). İletişim Tarihi, Çev. Umut Yener Kara, Islık Yayınları: İstanbul. Nilnur TANDAÇGÜNEŞ, İletişim Tarihi, AUZEF ders notu. David Crowley, Paul Heyer (2017) İletişim Tarihi, Çev.Berkay Ersöz, Siyasal Kitapevi,Ankara Engin Çağlak (2016) İletişim Tarihi, Nobel Yayıncılık, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 30 | 60 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 186 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(186/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA TARİHİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ahmet Serkan OKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimleri hakkında bilgi vermek, bugünkü medyayı doğru değerlendirebilmek için basının geçmişten günümüze geçirmiş olduğu siyasi, ekonomik, toplumsal değişiklikleri tanımlamak, tarihi, içeriği ve yapısıyla kitle iletişim araçlarının eleştirel biçimde anlaşılmasını teşvik etmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Medya ve İletişim Tarihine Giriş,Medya tarihi dönemleri,Alfabenin Etkisi ve Sözlü Yazın,Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg Galaksisi,Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı ,Aydınlanma Çağı ve Gazetelerin Ortaya Çıkışı,Osmanlı Döneminde Basın Faaliyetleri,Cumhuriyet Döneminde Basın Faaliyetleri,Radyonun Tarihi ve Radyo Yayıncılığı,Sinemanın Doğuşu,Televizyonun Gelişimi ve Televizyon Yayıncılığı,Yeni İletişim Teknolojileri,İnternet Yayıncılığı ve Dijital Medya,Mobil Medya Teknolojileri ve Mobil Yayıncılık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Basının doğuşu ve gelişimini açıklar | 16, 9 | A |
Yazıdan önce kullanılan iletişim yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Yazının ve kağıdın icadını anlatır. | 10, 16, 9 | A |
İlkçağ ve ortaçağdaki iletişimin temel özelliklerini açıklar | 16, 9 | A |
İletişim yöntem ve teknolojilerinin tarihindeki başlıca gelişme ve dönemlerini belirler. | 10, 16, 9 | A |
Yazının icadından matbaanın icadına kadar olan dönemi inceler. | 16, 9 | A |
Ulaşımda ve iletişimde ‘devrim’ yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını açıklar. | 16, 9 | A |
Matbaa, telgraf, telefon ve sinemanın icadı gibi teknolojik gelişmelerin medya tarihi içerisindeki rolünü belirler. | 10, 16, 9 | A |
Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okur-yazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi açıklar. | 16, 9 | A |
İlk gazetelerin özelliklerini analiz eder. | 16, 9 | A |
Kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini yorumlar. | 16, 9 | A |
20.yy uluslar arası haber akışını açıklar. | 10, 9 | A |
Dünyada ve Türkiye’de radyoculuğun ve televizyonculuğun doğuşunu, gelişimini belirler. | 10, 16, 9 | A |
Yeni iletişim teknolojilerinin medya tarihindeki gelişimini açıklar. | 16, 9 | A |
Türk basın tarihini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medya ve İletişim Tarihine Giriş | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | Medya tarihi dönemleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | Alfabenin Etkisi ve Sözlü Yazın | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | Küresel Köy, Yeni Medya ve Gutenberg Galaksisi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | Baskı Devrimi ve Matbaanın İcadı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | Aydınlanma Çağı ve Gazetelerin Ortaya Çıkışı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | Osmanlı Döneminde Basın Faaliyetleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
8 | Cumhuriyet Döneminde Basın Faaliyetleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | Radyonun Tarihi ve Radyo Yayıncılığı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | Sinemanın Doğuşu | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | Televizyonun Gelişimi ve Televizyon Yayıncılığı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | Yeni İletişim Teknolojileri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | İnternet Yayıncılığı ve Dijital Medya | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | Mobil Medya Teknolojileri ve Mobil Yayıncılık | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
Kaynak |
[1] www.medipol.edu.tr/ adresinden yayınlanan indirilebilir ders malzemeleri |
Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi, Çev. Gül Batuş, Avcıol Basım Yayın: İstanbul. Briggs, A. and Burke, P. (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi, Çev. İbrahim Şener, İzdüşüm Yayınları: İstanbul. Poe, T.P. (2019). İletişim Tarihi, Çev. Umut Yener Kara, Islık Yayınları: İstanbul. Nilnur TANDAÇGÜNEŞ, İletişim Tarihi, AUZEF ders notu. David Crowley, Paul Heyer (2017) İletişim Tarihi, Çev.Berkay Ersöz, Siyasal Kitapevi,Ankara Engin Çağlak (2016) İletişim Tarihi, Nobel Yayıncılık, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | ||||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | X | |||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | ||||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |