Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RADYO TV SİNEMANIN TEKNİK TEMELLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, radyo, televizyon ve sinema üretiminin teknik temellerine teorik bir bakış sunar. Bordwell, Thompson ve Smith'in Film Sanatı kitabı ana kaynak olarak kullanılacaktır. Ders boyunca film biçimi, film stili, film türleri ve filmlerin eleştirel analizi konuları ele alınacaktır. Öğrenciler film estetiğine dair tüm temel kavramları belirleyip daha sonra uygulamalarda kullanabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Film Sanatı ve Film Yapımı,Film Biçimi,Anlatı,Film Stili - Mizansen,Film Stili - Sinematografi,Film Stili - Kurgu,Film Stili - Ses,Ara Sınav,Karşılaştırmalı Radyo, Televizyon ve Sinema,Radyo ve Radyo Programları,Kurmaca Dışı Film ve Televizyon,Televizyon,Dijital Platformlar,Pratiğe Geçiş,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinema ve Televizyon'un biçimsel ve biçemsel ögelerini araştırmalarda ve projelerde uygular. | 10, 14, 16, 18, 9 | |
Sinemanın teknik temellerinin radyo ve televizyon ile karşılaştırmalı analizini yapar. | 10, 14, 16, 18, 20, 6, 9 | A, E |
Film yapımının temel süreçlerini anlar ve uygulamalı projelerde bu bilgileri uygular. | 10, 9 | C, E, G |
Çeşitli film türlerini ele alır ve bunların kritik analizini yaparak sinematik özelliklerini değerlendirir. | C, E, G | |
Televizyon ve film arasındaki farkları inceler ve bu medya biçimlerini karşılaştırmalı olarak analiz eder. | A, B, C, G | |
İnternet ve dijital medyanın film ve televizyon üzerindeki etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | 10, 13, 9 | C, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Film Sanatı ve Film Yapımı | - Konular: Sanat olarak film, film endüstrisi, yaratıcılık ve teknoloji - Okuma: Film Sanatı, Bölüm 1: Film Sanatı Film Yapımı, s. 2 |
2 | Film Biçimi | - Konular: Film biçiminin önemi - Okuma: Bölüm 2: Film Biçiminin Önemi, s. 56 |
3 | Anlatı | - Konular: biçimsel bir sistem olarak anlatı, trope, anlatı gelenekleri, senaryo, kahramanın yolculuğu - Okuma: Bölüm 3: Biçimsel Bir Sistem Olarak Anlatı, s. 78 |
4 | Film Stili - Mizansen | Konular: film stili, çekim, mizansen Okuma: Bölüm 3: Çekim: Mizansen, s. 118 |
5 | Film Stili - Sinematografi | Konular: Çekim kompozisyonu, çekim seçimi, kamera hareketleri. Okuma: Bölüm 3: Çekim: Sinematografi, s. 167 |
6 | Film Stili - Kurgu | Konular: kesme, bağlama, devamlılık, klasik Hollywood kurgusu Okuma: Bölüm 3: Çekimi Çekime Bağlamak: Kurgu, s. 223 |
7 | Film Stili - Ses | Konular: ses kaydı, ses kurgusu, ses köprüsü, diyalog, müzik, diegetik ses Okuma: Bölüm 3: Sinemada Ses, s. 269 |
8 | Ara Sınav | Ara sınav 7. haftaya kadar derste işlenen tüm konuları kapsayan 20 soruluk çoktan seçmeli bir sınav olacaktır. |
9 | Karşılaştırmalı Radyo, Televizyon ve Sinema | Konular: Radyo, televizyon ve sinemanın teknik temelleri, anlatı yapıları ve stil farkları |
10 | Radyo ve Radyo Programları | Konular: Radyo program yapım süreçleri, ses kullanımı, farklı radyo formatlarının incelenmesi |
11 | Kurmaca Dışı Film ve Televizyon | Konular: Belgesel film yapımı, televizyon haberleri, deneysel medya |
12 | Televizyon | Konular: Televizyon dizileri, formatları, dramatik yapılar ve anlatı stilleri |
13 | Dijital Platformlar | Dijital medya, streaming platformlarının yapısı, içerik üretimi ve dağıtım |
14 | Pratiğe Geçiş | Konular: Genel tekrar ve teoriği pratiğe dökme. |
15 | Genel Sınav | Tüm konuları kapsayan 20 soruluk çoktan seçmeli sınav olacaktır. |
Kaynak |
Bordwell, David, ve Kristin Thompson. 2012. Film Sanatı. İstanbul: Deki Yayınevi. |
Poynter, D. (2015). The Handbook of Technical Writing. Bedford/St. Martin's. Millerson, G. (2015). Video Production Handbook. Routledge. Litwak, M. J. (2017). Reel Power: The Struggle for Influence and Success in the New Hollywood. University of Texas Press. Blumenthal, R. (2017). Lighting for Cinematography: A Practical Guide to the Art and Craft of Lighting for the Moving Image. Bloomsbury Academic. Katz, S. (2015). Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. Michael Wiese Productions. Viers, R. (2011). The Location Sound Bible: How to Record Professional Dialog for Film and TV. Michael Wiese Productions. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | X | |||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 1 | 3 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 15 | 45 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 5 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 178 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(178/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RADYO TV SİNEMANIN TEKNİK TEMELLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Doğa ÇÖL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, radyo, televizyon ve sinema üretiminin teknik temellerine teorik bir bakış sunar. Bordwell, Thompson ve Smith'in Film Sanatı kitabı ana kaynak olarak kullanılacaktır. Ders boyunca film biçimi, film stili, film türleri ve filmlerin eleştirel analizi konuları ele alınacaktır. Öğrenciler film estetiğine dair tüm temel kavramları belirleyip daha sonra uygulamalarda kullanabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Film Sanatı ve Film Yapımı,Film Biçimi,Anlatı,Film Stili - Mizansen,Film Stili - Sinematografi,Film Stili - Kurgu,Film Stili - Ses,Ara Sınav,Karşılaştırmalı Radyo, Televizyon ve Sinema,Radyo ve Radyo Programları,Kurmaca Dışı Film ve Televizyon,Televizyon,Dijital Platformlar,Pratiğe Geçiş,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinema ve Televizyon'un biçimsel ve biçemsel ögelerini araştırmalarda ve projelerde uygular. | 10, 14, 16, 18, 9 | |
Sinemanın teknik temellerinin radyo ve televizyon ile karşılaştırmalı analizini yapar. | 10, 14, 16, 18, 20, 6, 9 | A, E |
Film yapımının temel süreçlerini anlar ve uygulamalı projelerde bu bilgileri uygular. | 10, 9 | C, E, G |
Çeşitli film türlerini ele alır ve bunların kritik analizini yaparak sinematik özelliklerini değerlendirir. | C, E, G | |
Televizyon ve film arasındaki farkları inceler ve bu medya biçimlerini karşılaştırmalı olarak analiz eder. | A, B, C, G | |
İnternet ve dijital medyanın film ve televizyon üzerindeki etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | 10, 13, 9 | C, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Film Sanatı ve Film Yapımı | - Konular: Sanat olarak film, film endüstrisi, yaratıcılık ve teknoloji - Okuma: Film Sanatı, Bölüm 1: Film Sanatı Film Yapımı, s. 2 |
2 | Film Biçimi | - Konular: Film biçiminin önemi - Okuma: Bölüm 2: Film Biçiminin Önemi, s. 56 |
3 | Anlatı | - Konular: biçimsel bir sistem olarak anlatı, trope, anlatı gelenekleri, senaryo, kahramanın yolculuğu - Okuma: Bölüm 3: Biçimsel Bir Sistem Olarak Anlatı, s. 78 |
4 | Film Stili - Mizansen | Konular: film stili, çekim, mizansen Okuma: Bölüm 3: Çekim: Mizansen, s. 118 |
5 | Film Stili - Sinematografi | Konular: Çekim kompozisyonu, çekim seçimi, kamera hareketleri. Okuma: Bölüm 3: Çekim: Sinematografi, s. 167 |
6 | Film Stili - Kurgu | Konular: kesme, bağlama, devamlılık, klasik Hollywood kurgusu Okuma: Bölüm 3: Çekimi Çekime Bağlamak: Kurgu, s. 223 |
7 | Film Stili - Ses | Konular: ses kaydı, ses kurgusu, ses köprüsü, diyalog, müzik, diegetik ses Okuma: Bölüm 3: Sinemada Ses, s. 269 |
8 | Ara Sınav | Ara sınav 7. haftaya kadar derste işlenen tüm konuları kapsayan 20 soruluk çoktan seçmeli bir sınav olacaktır. |
9 | Karşılaştırmalı Radyo, Televizyon ve Sinema | Konular: Radyo, televizyon ve sinemanın teknik temelleri, anlatı yapıları ve stil farkları |
10 | Radyo ve Radyo Programları | Konular: Radyo program yapım süreçleri, ses kullanımı, farklı radyo formatlarının incelenmesi |
11 | Kurmaca Dışı Film ve Televizyon | Konular: Belgesel film yapımı, televizyon haberleri, deneysel medya |
12 | Televizyon | Konular: Televizyon dizileri, formatları, dramatik yapılar ve anlatı stilleri |
13 | Dijital Platformlar | Dijital medya, streaming platformlarının yapısı, içerik üretimi ve dağıtım |
14 | Pratiğe Geçiş | Konular: Genel tekrar ve teoriği pratiğe dökme. |
15 | Genel Sınav | Tüm konuları kapsayan 20 soruluk çoktan seçmeli sınav olacaktır. |
Kaynak |
Bordwell, David, ve Kristin Thompson. 2012. Film Sanatı. İstanbul: Deki Yayınevi. |
Poynter, D. (2015). The Handbook of Technical Writing. Bedford/St. Martin's. Millerson, G. (2015). Video Production Handbook. Routledge. Litwak, M. J. (2017). Reel Power: The Struggle for Influence and Success in the New Hollywood. University of Texas Press. Blumenthal, R. (2017). Lighting for Cinematography: A Practical Guide to the Art and Craft of Lighting for the Moving Image. Bloomsbury Academic. Katz, S. (2015). Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen. Michael Wiese Productions. Viers, R. (2011). The Location Sound Bible: How to Record Professional Dialog for Film and TV. Michael Wiese Productions. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Radyo, Sinema ve Televizyon alanlarının temel kavramlarını, kuramlarını ve uygulamalarını bilir. | X | |||||
2 | PY2. Radyo, Sinema ve Televizyonla ilgili olguları belirler ve farklı yöntemlerle çözümleyebilir. | ||||||
3 | PY3.Radyo ve Televizyon Stüdyoları teknik donanımı, proje üretimi ve yönetimi gerçekleştirebilir. | X | |||||
4 | PY4. Alan bilgisini kullanarak yetkinliğini kullanabilir, iş yaşamında karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri sunabilir. | ||||||
5 | PY5. Kitle İletişim Araçları ve görsel medya sektörlerine yönelik sentez ve analizler gerçekleştirebilir. | ||||||
6 | PY6. Kamu ve özel sektör ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı önerebilir. | ||||||
7 | PY7.Alanı ile ilgili zorunlu durumlarda inisiyatif kullanarak risk yönetimi gerçekleştirebilir, çıkan sorunları çözümleyebilir. | ||||||
8 | PY8.Alanı ile ilgili proje önerebilir,hazırlayabilir, sektör yarışmalarına katılabilir. | ||||||
9 | PY9.Radyo Sinema Televizyon ve ilgili medya sektörlerine ilişkin bilimsel araştırmalar yazabilir,analizini yapabilir ve bilimsel yazıya dönüştürebilir. | ||||||
10 | PY10.Kitle iletişim araçları haberciliği, yayılımı ve proje üretiminde gerçeklik kurgulanmasını amaç edinir. | ||||||
11 | PY11.Alanı ile ilgili gelişim haber ve yenilikleri takip eder, yaşamboyu eğitim ve okuryazarlığı ilke edinir. | X | |||||
12 | PY12. Alanının gereklerinden biri olan anadilini doğru ve etkili kullanır, İngilizce alan terminolojisini B1 seviyesinde okuyup anlayabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleğinin gerektirdiği sosyal etkinlikler düzenler ve uygular; | ||||||
14 | PY14. Mesleğini her koşulda, etik,insani ve vicdani değerler kapsamında sahiplenir, istismara olanak tanımaz. | X | |||||
15 | PY15.Kitle İletişim Araçları çerçevesinde, kamu veya özel sektörde, radyo sinema veya televizyon medya gruplarında gerçekliği yansıtan görsel, işitsel ve yazılı haber veya diğer projelerle kitleleri bilgilendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |