Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM BİLİMİNDE İLKELER | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilginin temelleri, bilimin nitelikleri, bilim yapma ilkeleri, düşünce ilkeleri, araştırmacılık ruhu, yöntembilim |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar ,Bilimin ve Bilimsel Araştırmanın Tanımı ,Bilimde Doğrumacılık,Bilimde Yanlışlamacılık,Varsayımsal-tümdengelim yöntemi,Nedenleri ve çıkarımı tespit etme,Birleştirme, indirgemecilik ve çoğulculuk,Bilimsel devrimler,Bilimsel gerçekçilik ,Yapıcı ampirizm ve karamsar meta-tümevarım,Bilimsel anlayış,Bilimsel keşif ve yaratıcılık, Philosophy of specific sciences,Bilimde değerler ve normlar; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
3- Kritik ve Mantıksal Düşünce kavramları bilir ve uygular. | 1, 10, 14, 15, 2 | C |
1-Bilimin ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ve uygulandığını anlamak. | 1, 10, 14, 15, 2 | A, C |
2- Bilimsel araştırmalar için gerekli becerilerini bilir ve kullanabilir. | 1, 14, 15, 2, 3 | C |
4-Bilimsel ve etik araştırma ilkelerini bilir, açıklar ve uygular. | 15, 2, 22, 3, 4 | C |
5-Bilim Felsefesinin anlamını ve problemlerini açıklayabilir. | 1, 12, 14, 15, 3 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 22: probleme dayalı öğrenme, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar | Ders Notları |
2 | Bilimin ve Bilimsel Araştırmanın Tanımı | Ders notları |
3 | Bilimde Doğrumacılık | Ders Notları |
4 | Bilimde Yanlışlamacılık | Ders Notları |
5 | Varsayımsal-tümdengelim yöntemi | Ders notları |
6 | Nedenleri ve çıkarımı tespit etme | Ders notları |
7 | Birleştirme, indirgemecilik ve çoğulculuk | Ders Notları |
8 | Bilimsel devrimler | Ders notları |
9 | Bilimsel gerçekçilik | Ders Notları |
10 | Yapıcı ampirizm ve karamsar meta-tümevarım | Ders Notları |
11 | Bilimsel anlayış | Ders Notları |
12 | Bilimsel keşif ve yaratıcılık | Ders Notları |
13 | Philosophy of specific sciences | Ders Notları |
14 | Bilimde değerler ve normlar | Ders Notları |
Kaynak |
Ders notları |
Losee, John. A historical introduction to the philosophy of science. OUP Oxford, 2001., 4. baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Teorik ve uygulamalı biyoistatisitik alanlarında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | X | |||||
0 | Temel olasılık ve istatistik kuramları ve uygulamalarına ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | X | |||||
0 | Sağlık alanında yapılan her türlü araştırma tasarımı konusunda bilgi sahibidirler. | X | |||||
0 | Sağlık alanında yapılan araştırmaları tasarlayabilir, kurgulayabilir ve çözüm önerileri getirebilir. | X | |||||
0 | Sağlık araştırmalarında sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretebilir | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik tanımlayıcı veya çözümleyici bir araştırma yapar. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve anlatabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili veri toplanması, kayıt edilmesi, yorumlanması, raporlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve ez az birini etkin şekilde kullanabilmek | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, karar verme sürecine katılabilir, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapabilir ve sonuçlandırabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile yaşam boyu öğrenme ilkelerini kullanarak mesleki gelişiminin sürekliliğini sağlar. | X | |||||
0 | Bilimsel bir makaleyi ulusal ve uluslararası düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
0 | Diğer sağlık alanındaki disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Duyarlı bir birey olarak bütün süreçlerde kalite yönetimi, iş güvenliği ve çevre konularında yeterli bilince sahip olmak ve bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanında sentezlediği bilgileri ve problem çözme yeteneklerini, sağlık araştırmalarında etik ilkeleri göz eterek kullanır. | X | |||||
0 | Biyoistatistik ve eğitimi alanında ulusal ve uluslararası politika çalışmalarında bulunabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |