Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM BİLİMİNDE İLKELER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Abdülbari BENER |
Dersin Amacı | Bilginin temelleri, bilimin nitelikleri, bilim yapma ilkeleri, düşünce ilkeleri, araştırmacılık ruhu, yöntembilim |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar ,Bilimin ve Bilimsel Araştırmanın Tanımı ,Bilimde Doğrumacılık,Bilimde Yanlışlamacılık,Varsayımsal-tümdengelim yöntemi,Nedenleri ve çıkarımı tespit etme,Birleştirme, indirgemecilik ve çoğulculuk,Bilimsel devrimler,Bilimsel gerçekçilik ,Yapıcı ampirizm ve karamsar meta-tümevarım,Bilimsel anlayış,Bilimsel keşif ve yaratıcılık, Philosophy of specific sciences,Bilimde değerler ve normlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
3- Kritik ve Mantıksal Düşünce kavramları bilir ve uygular. | 12, 14, 16, 19, 9 | E |
1-Bilimin ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ve uygulandığını anlamak. | 12, 14, 16, 19, 9 | A, E |
2- Bilimsel araştırmalar için gerekli becerilerini bilir ve kullanabilir. | 10, 12, 14, 16, 9 | E |
4-Bilimsel ve etik araştırma ilkelerini bilir, açıklar ve uygular. | 10, 12, 16, 3, 6 | E |
5-Bilim Felsefesinin anlamını ve problemlerini açıklayabilir. | 10, 12, 13, 14, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar | Ders Notları |
2 | Bilimin ve Bilimsel Araştırmanın Tanımı | Ders notları |
3 | Bilimde Doğrumacılık | Ders Notları |
4 | Bilimde Yanlışlamacılık | Ders Notları |
5 | Varsayımsal-tümdengelim yöntemi | Ders notları |
6 | Nedenleri ve çıkarımı tespit etme | Ders notları |
7 | Birleştirme, indirgemecilik ve çoğulculuk | Ders Notları |
8 | Bilimsel devrimler | Ders notları |
9 | Bilimsel gerçekçilik | Ders Notları |
10 | Yapıcı ampirizm ve karamsar meta-tümevarım | Ders Notları |
11 | Bilimsel anlayış | Ders Notları |
12 | Bilimsel keşif ve yaratıcılık | Ders Notları |
13 | Philosophy of specific sciences | Ders Notları |
14 | Bilimde değerler ve normlar | Ders Notları |
Kaynak |
Ders notları |
Losee, John. A historical introduction to the philosophy of science. OUP Oxford, 2001., 4. baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Teorik ve uygulamalı biyoistatisitik alanlarında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | X | |||||
2 | Temel olasılık ve istatistik kuramları ve uygulamalarına ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | X | |||||
3 | Sağlık alanında yapılan her türlü araştırma tasarımı konusunda bilgi sahibidirler. | X | |||||
4 | Sağlık alanında yapılan araştırmaları tasarlayabilir, kurgulayabilir ve çözüm önerileri getirebilir. | X | |||||
5 | Sağlık araştırmalarında sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretebilir | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik tanımlayıcı veya çözümleyici bir araştırma yapar. | X | |||||
7 | Biyoistatistik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve anlatabilir. | X | |||||
8 | Biyoistatistik alanı ile ilgili veri toplanması, kayıt edilmesi, yorumlanması, raporlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
9 | Biyoistatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve ez az birini etkin şekilde kullanabilmek | X | |||||
10 | Biyoistatistik alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | X | |||||
11 | Biyoistatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, karar verme sürecine katılabilir, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapabilir ve sonuçlandırabilir. | X | |||||
12 | Biyoistatistik alanı ile yaşam boyu öğrenme ilkelerini kullanarak mesleki gelişiminin sürekliliğini sağlar. | X | |||||
13 | Bilimsel bir makaleyi ulusal ve uluslararası düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
14 | Diğer sağlık alanındaki disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
15 | Duyarlı bir birey olarak bütün süreçlerde kalite yönetimi, iş güvenliği ve çevre konularında yeterli bilince sahip olmak ve bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. | X | |||||
16 | Biyoistatistik alanında sentezlediği bilgileri ve problem çözme yeteneklerini, sağlık araştırmalarında etik ilkeleri göz eterek kullanır. | X | |||||
17 | Biyoistatistik ve eğitimi alanında ulusal ve uluslararası politika çalışmalarında bulunabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM BİLİMİNDE İLKELER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Abdülbari BENER |
Dersin Amacı | Bilginin temelleri, bilimin nitelikleri, bilim yapma ilkeleri, düşünce ilkeleri, araştırmacılık ruhu, yöntembilim |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar ,Bilimin ve Bilimsel Araştırmanın Tanımı ,Bilimde Doğrumacılık,Bilimde Yanlışlamacılık,Varsayımsal-tümdengelim yöntemi,Nedenleri ve çıkarımı tespit etme,Birleştirme, indirgemecilik ve çoğulculuk,Bilimsel devrimler,Bilimsel gerçekçilik ,Yapıcı ampirizm ve karamsar meta-tümevarım,Bilimsel anlayış,Bilimsel keşif ve yaratıcılık, Philosophy of specific sciences,Bilimde değerler ve normlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
3- Kritik ve Mantıksal Düşünce kavramları bilir ve uygular. | 12, 14, 16, 19, 9 | E |
1-Bilimin ne olduğunu ve nasıl yapıldığını ve uygulandığını anlamak. | 12, 14, 16, 19, 9 | A, E |
2- Bilimsel araştırmalar için gerekli becerilerini bilir ve kullanabilir. | 10, 12, 14, 16, 9 | E |
4-Bilimsel ve etik araştırma ilkelerini bilir, açıklar ve uygular. | 10, 12, 16, 3, 6 | E |
5-Bilim Felsefesinin anlamını ve problemlerini açıklayabilir. | 10, 12, 13, 14, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim Felsefesi ile ilgili temel kavramlar | Ders Notları |
2 | Bilimin ve Bilimsel Araştırmanın Tanımı | Ders notları |
3 | Bilimde Doğrumacılık | Ders Notları |
4 | Bilimde Yanlışlamacılık | Ders Notları |
5 | Varsayımsal-tümdengelim yöntemi | Ders notları |
6 | Nedenleri ve çıkarımı tespit etme | Ders notları |
7 | Birleştirme, indirgemecilik ve çoğulculuk | Ders Notları |
8 | Bilimsel devrimler | Ders notları |
9 | Bilimsel gerçekçilik | Ders Notları |
10 | Yapıcı ampirizm ve karamsar meta-tümevarım | Ders Notları |
11 | Bilimsel anlayış | Ders Notları |
12 | Bilimsel keşif ve yaratıcılık | Ders Notları |
13 | Philosophy of specific sciences | Ders Notları |
14 | Bilimde değerler ve normlar | Ders Notları |
Kaynak |
Ders notları |
Losee, John. A historical introduction to the philosophy of science. OUP Oxford, 2001., 4. baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Teorik ve uygulamalı biyoistatisitik alanlarında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | X | |||||
2 | Temel olasılık ve istatistik kuramları ve uygulamalarına ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | X | |||||
3 | Sağlık alanında yapılan her türlü araştırma tasarımı konusunda bilgi sahibidirler. | X | |||||
4 | Sağlık alanında yapılan araştırmaları tasarlayabilir, kurgulayabilir ve çözüm önerileri getirebilir. | X | |||||
5 | Sağlık araştırmalarında sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretebilir | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik tanımlayıcı veya çözümleyici bir araştırma yapar. | X | |||||
7 | Biyoistatistik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve anlatabilir. | X | |||||
8 | Biyoistatistik alanı ile ilgili veri toplanması, kayıt edilmesi, yorumlanması, raporlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
9 | Biyoistatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve ez az birini etkin şekilde kullanabilmek | X | |||||
10 | Biyoistatistik alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | X | |||||
11 | Biyoistatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, karar verme sürecine katılabilir, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapabilir ve sonuçlandırabilir. | X | |||||
12 | Biyoistatistik alanı ile yaşam boyu öğrenme ilkelerini kullanarak mesleki gelişiminin sürekliliğini sağlar. | X | |||||
13 | Bilimsel bir makaleyi ulusal ve uluslararası düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
14 | Diğer sağlık alanındaki disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
15 | Duyarlı bir birey olarak bütün süreçlerde kalite yönetimi, iş güvenliği ve çevre konularında yeterli bilince sahip olmak ve bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. | X | |||||
16 | Biyoistatistik alanında sentezlediği bilgileri ve problem çözme yeteneklerini, sağlık araştırmalarında etik ilkeleri göz eterek kullanır. | X | |||||
17 | Biyoistatistik ve eğitimi alanında ulusal ve uluslararası politika çalışmalarında bulunabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |