Bu dersin amacı doğrusal ve doğrusal olmayan optik sistemleri yaklaştırımlar kullanarak analiz etmek, görüntü geri çatmak ve bu sistemleri modellemek için numerik simülasyonlar geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; İki boyutta Fourier analizi,Skaler kırınım teorisinin temelleri,Fresnel ve Fraunhofer kırınımı,Geometrik optiğe genel bakış,Eş faz,Eş fazlı optik sistemlerin dalga optiği analizi,Optik görüntüleme sistemlerinin frekans analizi,Dalga cephesi modülasyonu,Analog optik bilgi işleme,Klasik holografinin temelleri,Kırınımlı optik elemanlar,Ekran teknolojileri ve uzaysal ışık modülatörleri,Dijital holografi,Bilgisayar üretimi holografi ve holografik ekran teknolojileri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Fresnel ve Fraunhofer kırınımının fiziksel temelini açıklar.
Görüntüleme sistemlerini numerik araçlar yardımıyla analiz eder.
11, 6, 9
A, E, F
Fourier optikten faydalanan teknolojiler hakkında bilgi sahibi olur.
6, 9
A, E
Eşfaz uyumlu olmayan görüntü sistemlerinin analizini ve çıktı görüntüsünün benzetimini yapar.
11, 6, 9
A, E, F
Tersine yöntemleri geliştirerek görüntü iyileştirme yapar.
11, 6, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İki boyutta Fourier analizi
Ders notlarının okunması
2
Skaler kırınım teorisinin temelleri
Ders notlarının okunması
3
Fresnel ve Fraunhofer kırınımı
Ders notlarının okunması
4
Geometrik optiğe genel bakış
Ders notlarının okunması
5
Eş faz
Ders notlarının okunması
6
Eş fazlı optik sistemlerin dalga optiği analizi
Ders notlarının okunması
7
Optik görüntüleme sistemlerinin frekans analizi
Ders notlarının okunması
8
Dalga cephesi modülasyonu
Ders notlarının okunması
9
Analog optik bilgi işleme
Ders notlarının okunması
10
Klasik holografinin temelleri
Ders notlarının okunması
11
Kırınımlı optik elemanlar
Ders notlarının okunması
12
Ekran teknolojileri ve uzaysal ışık modülatörleri
Ders notlarının okunması
13
Dijital holografi
Ders notlarının okunması
14
Bilgisayar üretimi holografi ve holografik ekran teknolojileri
Ders notlarının okunması
Kaynak
Introduction to Fourier Optics, 3rd Edition, by Joseph W. Goodman (Roberts and Company, 2005).
Fundamentals of Photonics by Saleh and Teich, (John Wiley & Sons, Inc., 1991).
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
12
10
120
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
2
2
4
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
25
25
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
35
35
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
226
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(226/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
HESAPLAMALI OPTİK GÖRÜNTÜLEME
EECD1214255
Bahar Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Pazartesi 14:30-15:15
Pazartesi 15:30-16:15
Pazartesi 16:30-17:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Muhammed Fatih TOY
Dersi Verenler
Doç.Dr. Muhammed Fatih TOY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı doğrusal ve doğrusal olmayan optik sistemleri yaklaştırımlar kullanarak analiz etmek, görüntü geri çatmak ve bu sistemleri modellemek için numerik simülasyonlar geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; İki boyutta Fourier analizi,Skaler kırınım teorisinin temelleri,Fresnel ve Fraunhofer kırınımı,Geometrik optiğe genel bakış,Eş faz,Eş fazlı optik sistemlerin dalga optiği analizi,Optik görüntüleme sistemlerinin frekans analizi,Dalga cephesi modülasyonu,Analog optik bilgi işleme,Klasik holografinin temelleri,Kırınımlı optik elemanlar,Ekran teknolojileri ve uzaysal ışık modülatörleri,Dijital holografi,Bilgisayar üretimi holografi ve holografik ekran teknolojileri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Fresnel ve Fraunhofer kırınımının fiziksel temelini açıklar.
Görüntüleme sistemlerini numerik araçlar yardımıyla analiz eder.
11, 6, 9
A, E, F
Fourier optikten faydalanan teknolojiler hakkında bilgi sahibi olur.
6, 9
A, E
Eşfaz uyumlu olmayan görüntü sistemlerinin analizini ve çıktı görüntüsünün benzetimini yapar.
11, 6, 9
A, E, F
Tersine yöntemleri geliştirerek görüntü iyileştirme yapar.
11, 6, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İki boyutta Fourier analizi
Ders notlarının okunması
2
Skaler kırınım teorisinin temelleri
Ders notlarının okunması
3
Fresnel ve Fraunhofer kırınımı
Ders notlarının okunması
4
Geometrik optiğe genel bakış
Ders notlarının okunması
5
Eş faz
Ders notlarının okunması
6
Eş fazlı optik sistemlerin dalga optiği analizi
Ders notlarının okunması
7
Optik görüntüleme sistemlerinin frekans analizi
Ders notlarının okunması
8
Dalga cephesi modülasyonu
Ders notlarının okunması
9
Analog optik bilgi işleme
Ders notlarının okunması
10
Klasik holografinin temelleri
Ders notlarının okunması
11
Kırınımlı optik elemanlar
Ders notlarının okunması
12
Ekran teknolojileri ve uzaysal ışık modülatörleri
Ders notlarının okunması
13
Dijital holografi
Ders notlarının okunması
14
Bilgisayar üretimi holografi ve holografik ekran teknolojileri
Ders notlarının okunması
Kaynak
Introduction to Fourier Optics, 3rd Edition, by Joseph W. Goodman (Roberts and Company, 2005).
Fundamentals of Photonics by Saleh and Teich, (John Wiley & Sons, Inc., 1991).
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.