Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNGİLİZCE-TÜRKÇE DİL YAPISI I-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüKapanan Kaldırılmış
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ferit ACAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere Türkçe ve İngilizce dillerinin özelliklerini ve işleyiş kurallarını karşılaştırmalı biçimde öğretmek. Yazılı ve sözlü anlatımda dili doğru ve etkili kullanma becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Dil ve Anlatım hakkında temel bilgiler: Anlatımın Temel Öğeleri, Anlatımın Yolları, Anlatım Biçimleri, Anlatım Birimleri: Sözcük, Sözcük Yapısı, Yapıları Bakımından Sözcükler, Görevleri Bakımından Sözcükler, Anlamları Bakımından Sözcükler, Sözcük Öbekleri, Cümle, Cümle Türleri, Paragraf, Sözlü Anlatım: Giriş, Dil Nedir, Dilin Doğuşu, Dilin Türeyişiyle İlgili Kuramlar, Dil-Düşünce Etkileşimi, Dil-Kültür İlişkisi, Konuşma Nedir, Konuşma Dilinin Özellikleri, Güzel ve Etkili Konuşma İlkeleri, İyi Bir Konuşmacının Özellikleri, Konuşurken Dikkat Edilmesi Gereken Görgü Kuralları,Konuşmayı Etkileyen Ögeler, Beden Dili, Ses, Düşünsel Etkinlik,Konuşma Türleri: Hazırlıklı Konuşma Türleri, Hazırlıksız Konuşma Türleri, Tek Kişilik Konuşmalar, Küme Konuşmaları (Toplantılar), Yazılı Anlatım ve Evreleri, Yazara Bağlı Evreler, Yazmaya Bağlı Evreler (Anlatım Süreci), Plân (Tasar),Düşünce Değeri Olan Yazılar: Haber, Makale, Fıkra, Eleştiri, Deneme, Söyleşi, Röportaj, Gezi, Anı, Günlük, İnceleme, Biyografi, Otobiyografi, Bibliyografi,Sanat Değeri Olan Yazılar: Giriş, Şiir, Öykü (Hikâye), Fabl, Fıkra (Kısa Gülmece Öykü), Roman, Tiyatro, Senaryo,, Yazışmalar: Özel Yazışmalar, Resmi Yazışmalar, İş Yazışmaları,,Yazım Kuralları: Türkçe ve İngilizce’de Alfabe, Yazım Kuralları,,Noktalama İşaretleri, Yazıda Kullanılan Öteki İşaretler,, Anlatım Bozuklukları: Doğru Anlatımın Önemi, Anlatım Bozukluklarının Nedenleri,,Yazı: Yazı, Yazının Bulunuşu ve Gelişmesi, Yazı Araç, Gereçleri, Yazının Önemi, Doğru ve Güzel Yazmanın Önemi, Yazı Çeşitleri, Yazı Çalışmalarının İncelenmesi, Yazı Çalışmalarında Görülebilecek Aksaklıklar,, Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Metin türleri ve okuma/alımlama hakkında farkındalık geliştirebilecektir.10, 16, 19, 9A
2. Dil ve anlatıma ilişkin temel kavramları açıklayabilecektir.10, 16, 19, 9A
3. Yazılı anlatımda imlâ ve noktalama kurallarını doğru kullanabilecektir.10, 16, 19, 9A
4. Farklı metin türlerini karşılaştırabilecektir.10, 16, 19, 9A
5. Dil ve anlatımın, çeviribilim açısından önemini açıklayabilecektir.14, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dil ve Anlatım hakkında temel bilgiler: Anlatımın Temel Öğeleri, Anlatımın Yolları, Anlatım Biçimleri
2 Anlatım Birimleri: Sözcük, Sözcük Yapısı, Yapıları Bakımından Sözcükler, Görevleri Bakımından Sözcükler, Anlamları Bakımından Sözcükler, Sözcük Öbekleri, Cümle, Cümle Türleri, Paragraf
3 Sözlü Anlatım: Giriş, Dil Nedir, Dilin Doğuşu, Dilin Türeyişiyle İlgili Kuramlar, Dil-Düşünce Etkileşimi, Dil-Kültür İlişkisi, Konuşma Nedir, Konuşma Dilinin Özellikleri, Güzel ve Etkili Konuşma İlkeleri, İyi Bir Konuşmacının Özellikleri, Konuşurken Dikkat Edilmesi Gereken Görgü Kuralları
4Konuşmayı Etkileyen Ögeler, Beden Dili, Ses, Düşünsel Etkinlik
5Konuşma Türleri: Hazırlıklı Konuşma Türleri, Hazırlıksız Konuşma Türleri, Tek Kişilik Konuşmalar, Küme Konuşmaları (Toplantılar)
6 Yazılı Anlatım ve Evreleri, Yazara Bağlı Evreler, Yazmaya Bağlı Evreler (Anlatım Süreci), Plân (Tasar)
7Düşünce Değeri Olan Yazılar: Haber, Makale, Fıkra, Eleştiri, Deneme, Söyleşi, Röportaj, Gezi, Anı, Günlük, İnceleme, Biyografi, Otobiyografi, Bibliyografi
8Sanat Değeri Olan Yazılar: Giriş, Şiir, Öykü (Hikâye), Fabl, Fıkra (Kısa Gülmece Öykü), Roman, Tiyatro, Senaryo,
9 Yazışmalar: Özel Yazışmalar, Resmi Yazışmalar, İş Yazışmaları,
10Yazım Kuralları: Türkçe ve İngilizce’de Alfabe, Yazım Kuralları,
11Noktalama İşaretleri, Yazıda Kullanılan Öteki İşaretler,
12 Anlatım Bozuklukları: Doğru Anlatımın Önemi, Anlatım Bozukluklarının Nedenleri,
13Yazı: Yazı, Yazının Bulunuşu ve Gelişmesi, Yazı Araç, Gereçleri, Yazının Önemi, Doğru ve Güzel Yazmanın Önemi, Yazı Çeşitleri, Yazı Çalışmalarının İncelenmesi, Yazı Çalışmalarında Görülebilecek Aksaklıklar,
14 Değerlendirme
Kaynak
Sunum dosyaları, Bilgilendirici metinler, Örnek Uygulama Metinleri
-Turgut, A. (2013) A Contrastive Study on Turkish & English. İzmir:Zeus Yay. -Kavcar, C; Oğuzkan F; Hasırcı S, (2013) Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara:Nobel Akademik Yay. -Atabay N; Özel S; Kutluk İ. (2003) Sözcük Türleri. İstanbul:Papatya Yay.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Çeviribilim konusunda kuramsal bilgiye sahiptir.
X
2
İngilizce dil yapısı ve kuramları hakkında bilgiye sahiptir.
X
3
Dil ve kültür nedir konusunda kuramsal bilgiye sahiptir.
X
4
Türkçe dil yapısı ve kuramları konusunda teorik ve kuramsal bilgiye sahiptir.
X
5
Türkçe ve İngilizce dil yapıları arasındaki farklar konusunda teorik bilgiye sahiptir.
X
6
Edebi eserleri, çeşitli alan ve türdeki metinleri, bilimsel makaleleri, gazete ve dergileri, siyasi, hukuki, ekonomik, teknik ve diğer türdeki eserleri çevirecek yeteneğe sahip olur.
X
7
Karşılaştığı metinleri anlam bütünlüğü ve ifade doğruluğu içinde, doğru kavram ve terimleri kullanarak çevirisini yapabilir.
X
8
Yapılmış çevirilerin doğruluğu ve uygunluğu açısından kontrolünü yapabilir.
X
9
Daha etkin çalışabilmek için çeviri alanında kullanılan bilişim teknolojilerinin sunduğu imkanları kullanabilir.
10
Kendi çeviri ofisini açabilir ve gelen çevirileri projelendirip ekibinde çalışanları da organize ederek en güzel şekilde sonuçlandırabilir.
X
11
Gazete, dergi, yayınevi gibi kurumlarda çevirmen ve çeviri editörü olarak görev alabilir.
X
12
Çeviri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
13
Sürekli bir şekilde okuyarak İngilizce bilgisini geliştirir ve terminoloji dağarcığını artırır.
X
14
Ardıl çeviri yaparken kalabalıkların önünde iletişim becerilerini kullanarak işini en iyi ve etkin bir şekilde yapar.
X
15
Çeviri hakkında bilgi sahibi olmak isteyenlere her ortamda tavsiye ve önerileriyle yardımcı olur.
X
16
Bilişim teknolojilerinin bu alana özgün geliştirdiği yazılım ve donanımları kullanabilir ve öğrenmek isteyenlere yardımcı olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme248
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)36
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(36/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNGİLİZCE-TÜRKÇE DİL YAPISI I-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüKapanan Kaldırılmış
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ferit ACAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere Türkçe ve İngilizce dillerinin özelliklerini ve işleyiş kurallarını karşılaştırmalı biçimde öğretmek. Yazılı ve sözlü anlatımda dili doğru ve etkili kullanma becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Dil ve Anlatım hakkında temel bilgiler: Anlatımın Temel Öğeleri, Anlatımın Yolları, Anlatım Biçimleri, Anlatım Birimleri: Sözcük, Sözcük Yapısı, Yapıları Bakımından Sözcükler, Görevleri Bakımından Sözcükler, Anlamları Bakımından Sözcükler, Sözcük Öbekleri, Cümle, Cümle Türleri, Paragraf, Sözlü Anlatım: Giriş, Dil Nedir, Dilin Doğuşu, Dilin Türeyişiyle İlgili Kuramlar, Dil-Düşünce Etkileşimi, Dil-Kültür İlişkisi, Konuşma Nedir, Konuşma Dilinin Özellikleri, Güzel ve Etkili Konuşma İlkeleri, İyi Bir Konuşmacının Özellikleri, Konuşurken Dikkat Edilmesi Gereken Görgü Kuralları,Konuşmayı Etkileyen Ögeler, Beden Dili, Ses, Düşünsel Etkinlik,Konuşma Türleri: Hazırlıklı Konuşma Türleri, Hazırlıksız Konuşma Türleri, Tek Kişilik Konuşmalar, Küme Konuşmaları (Toplantılar), Yazılı Anlatım ve Evreleri, Yazara Bağlı Evreler, Yazmaya Bağlı Evreler (Anlatım Süreci), Plân (Tasar),Düşünce Değeri Olan Yazılar: Haber, Makale, Fıkra, Eleştiri, Deneme, Söyleşi, Röportaj, Gezi, Anı, Günlük, İnceleme, Biyografi, Otobiyografi, Bibliyografi,Sanat Değeri Olan Yazılar: Giriş, Şiir, Öykü (Hikâye), Fabl, Fıkra (Kısa Gülmece Öykü), Roman, Tiyatro, Senaryo,, Yazışmalar: Özel Yazışmalar, Resmi Yazışmalar, İş Yazışmaları,,Yazım Kuralları: Türkçe ve İngilizce’de Alfabe, Yazım Kuralları,,Noktalama İşaretleri, Yazıda Kullanılan Öteki İşaretler,, Anlatım Bozuklukları: Doğru Anlatımın Önemi, Anlatım Bozukluklarının Nedenleri,,Yazı: Yazı, Yazının Bulunuşu ve Gelişmesi, Yazı Araç, Gereçleri, Yazının Önemi, Doğru ve Güzel Yazmanın Önemi, Yazı Çeşitleri, Yazı Çalışmalarının İncelenmesi, Yazı Çalışmalarında Görülebilecek Aksaklıklar,, Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Metin türleri ve okuma/alımlama hakkında farkındalık geliştirebilecektir.10, 16, 19, 9A
2. Dil ve anlatıma ilişkin temel kavramları açıklayabilecektir.10, 16, 19, 9A
3. Yazılı anlatımda imlâ ve noktalama kurallarını doğru kullanabilecektir.10, 16, 19, 9A
4. Farklı metin türlerini karşılaştırabilecektir.10, 16, 19, 9A
5. Dil ve anlatımın, çeviribilim açısından önemini açıklayabilecektir.14, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dil ve Anlatım hakkında temel bilgiler: Anlatımın Temel Öğeleri, Anlatımın Yolları, Anlatım Biçimleri
2 Anlatım Birimleri: Sözcük, Sözcük Yapısı, Yapıları Bakımından Sözcükler, Görevleri Bakımından Sözcükler, Anlamları Bakımından Sözcükler, Sözcük Öbekleri, Cümle, Cümle Türleri, Paragraf
3 Sözlü Anlatım: Giriş, Dil Nedir, Dilin Doğuşu, Dilin Türeyişiyle İlgili Kuramlar, Dil-Düşünce Etkileşimi, Dil-Kültür İlişkisi, Konuşma Nedir, Konuşma Dilinin Özellikleri, Güzel ve Etkili Konuşma İlkeleri, İyi Bir Konuşmacının Özellikleri, Konuşurken Dikkat Edilmesi Gereken Görgü Kuralları
4Konuşmayı Etkileyen Ögeler, Beden Dili, Ses, Düşünsel Etkinlik
5Konuşma Türleri: Hazırlıklı Konuşma Türleri, Hazırlıksız Konuşma Türleri, Tek Kişilik Konuşmalar, Küme Konuşmaları (Toplantılar)
6 Yazılı Anlatım ve Evreleri, Yazara Bağlı Evreler, Yazmaya Bağlı Evreler (Anlatım Süreci), Plân (Tasar)
7Düşünce Değeri Olan Yazılar: Haber, Makale, Fıkra, Eleştiri, Deneme, Söyleşi, Röportaj, Gezi, Anı, Günlük, İnceleme, Biyografi, Otobiyografi, Bibliyografi
8Sanat Değeri Olan Yazılar: Giriş, Şiir, Öykü (Hikâye), Fabl, Fıkra (Kısa Gülmece Öykü), Roman, Tiyatro, Senaryo,
9 Yazışmalar: Özel Yazışmalar, Resmi Yazışmalar, İş Yazışmaları,
10Yazım Kuralları: Türkçe ve İngilizce’de Alfabe, Yazım Kuralları,
11Noktalama İşaretleri, Yazıda Kullanılan Öteki İşaretler,
12 Anlatım Bozuklukları: Doğru Anlatımın Önemi, Anlatım Bozukluklarının Nedenleri,
13Yazı: Yazı, Yazının Bulunuşu ve Gelişmesi, Yazı Araç, Gereçleri, Yazının Önemi, Doğru ve Güzel Yazmanın Önemi, Yazı Çeşitleri, Yazı Çalışmalarının İncelenmesi, Yazı Çalışmalarında Görülebilecek Aksaklıklar,
14 Değerlendirme
Kaynak
Sunum dosyaları, Bilgilendirici metinler, Örnek Uygulama Metinleri
-Turgut, A. (2013) A Contrastive Study on Turkish & English. İzmir:Zeus Yay. -Kavcar, C; Oğuzkan F; Hasırcı S, (2013) Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara:Nobel Akademik Yay. -Atabay N; Özel S; Kutluk İ. (2003) Sözcük Türleri. İstanbul:Papatya Yay.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Çeviribilim konusunda kuramsal bilgiye sahiptir.
X
2
İngilizce dil yapısı ve kuramları hakkında bilgiye sahiptir.
X
3
Dil ve kültür nedir konusunda kuramsal bilgiye sahiptir.
X
4
Türkçe dil yapısı ve kuramları konusunda teorik ve kuramsal bilgiye sahiptir.
X
5
Türkçe ve İngilizce dil yapıları arasındaki farklar konusunda teorik bilgiye sahiptir.
X
6
Edebi eserleri, çeşitli alan ve türdeki metinleri, bilimsel makaleleri, gazete ve dergileri, siyasi, hukuki, ekonomik, teknik ve diğer türdeki eserleri çevirecek yeteneğe sahip olur.
X
7
Karşılaştığı metinleri anlam bütünlüğü ve ifade doğruluğu içinde, doğru kavram ve terimleri kullanarak çevirisini yapabilir.
X
8
Yapılmış çevirilerin doğruluğu ve uygunluğu açısından kontrolünü yapabilir.
X
9
Daha etkin çalışabilmek için çeviri alanında kullanılan bilişim teknolojilerinin sunduğu imkanları kullanabilir.
10
Kendi çeviri ofisini açabilir ve gelen çevirileri projelendirip ekibinde çalışanları da organize ederek en güzel şekilde sonuçlandırabilir.
X
11
Gazete, dergi, yayınevi gibi kurumlarda çevirmen ve çeviri editörü olarak görev alabilir.
X
12
Çeviri alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
13
Sürekli bir şekilde okuyarak İngilizce bilgisini geliştirir ve terminoloji dağarcığını artırır.
X
14
Ardıl çeviri yaparken kalabalıkların önünde iletişim becerilerini kullanarak işini en iyi ve etkin bir şekilde yapar.
X
15
Çeviri hakkında bilgi sahibi olmak isteyenlere her ortamda tavsiye ve önerileriyle yardımcı olur.
X
16
Bilişim teknolojilerinin bu alana özgün geliştirdiği yazılım ve donanımları kullanabilir ve öğrenmek isteyenlere yardımcı olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 11:46Son Güncelleme Tarihi: 27/10/2023 - 10:15