Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KADIN REFAHI VE SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Selda MEYDAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumsal cinsiyet konusunu tüm boyutları ile öğrenmek ve sosyal hizmet uygulamaları ile ilişkilendirerek tartışmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan,Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması,Dünya’da ve Türkiye’de kadın hareketinin tarihsel gelişimi
,Dünyada ve Türkiye’de kadın politikaları. Ulusal ve uluslararası kadın hakları sözleşmeleri,Feminizm ve feminist teoriler
,Dalga modelleri,Kadın sığınmaevlerinin tarihi, işlevleri ve sunulan psikosoyal destek hizmetleri,Toplumsal cinsiyet temelli şiddeti açıklayan kuram ve yaklaşımlar, kadına yönelik şiddet ve aile içi şiddet,Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama,Feminist Sosyal Hizmet Uygulamaları ,Vaka çalışması 1,Vaka çalışması 2,Vaka çalışması 3,Vaka çalışması 4; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kadın refahı alanının kapsamını kavrayabilecektir10, 16, 9A
1.1.Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet kimliği, cinsel yönelim kavramlarını bilir
1.2.Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinden kaynaklı değişen rolleri açıklar
2.Toplumsal cinsiyet kavramını tarihsel arka zeminini açıklayabilecektir10, 16, 6, 9A
2.1.Toplumsallaşma ile cinsiyet rollerinin ortaya çıkışına ilişkin tarihsel süreci bilir
2.2.Cinsiyet rol teorisini açıklar
3.Feminist teoriyi ve uygulamasını öğrenebilecektir.10, 12, 13, 16, 4, 6, 9A
3.1.Femnizm geçmişindeki dalga modellerini bilir
3.2.Feminist teori ile vaka çalışması yapar
4.Türkiye'de kadın refahına yönelik bir sosyal hizmet modeli olarak kadın sığınmaevlerini öğrenebilecektir10, 16, 9A
4.1.Kadın sığınmaevlerinin tarihini ve işlevlerini bilir
4.2.Kadın sığınmaevlerinin yürüttüğü psikososyal destek hizmetlerini açıklar
5.Kadın refahı alanında ulusal ve uluslararası mevzuatı anlayabilecektir10, 16, 9A
5.2.Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair 6284 Sayılı Kanunu bilir.
5.1. CEDAW, Kadınlara Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi gibi uluslararası araçları bilir
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan
2Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması
3Dünya’da ve Türkiye’de kadın hareketinin tarihsel gelişimi
4Dünyada ve Türkiye’de kadın politikaları. Ulusal ve uluslararası kadın hakları sözleşmeleri
5Feminizm ve feminist teoriler
6Dalga modelleri
7Kadın sığınmaevlerinin tarihi, işlevleri ve sunulan psikosoyal destek hizmetleri
8Toplumsal cinsiyet temelli şiddeti açıklayan kuram ve yaklaşımlar, kadına yönelik şiddet ve aile içi şiddet
9Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama
10Feminist Sosyal Hizmet Uygulamaları
11Vaka çalışması 1
12Vaka çalışması 2
13Vaka çalışması 3
14Vaka çalışması 4
Kaynak
1. Evelyn Fox Keller (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. (Ferit Burak Aydar, Çev.). (1. Basım). İstanbul: Metis Yayıncılık 2. Josephine Donovan (2010). Feminist Teori. (Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, Çev.). (6. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları. 3. Sezer Ayan (2010). Aile ve Şiddet: aile İçinde Çocuğa Yönelik Şiddet. (1. Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi. 4. Eva Lundgren (2012). Şiddetin Normalleştirilme Süreci. (Berna Ekal, Çev.). İstanbul: Mor Çatı Yayınları. 5. Hülya Durudoğan ve Diğerleri (2010). Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları: Eşitsizlikler, Mücadeleler, Kazanımlar. (1. Baskı). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. 6. Cordelia Fine (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması: Zihnimiz, Toplum ve Nörocinsiyetçilik Nasıl Fark Yaratıyor? (Kıvanç Tanrıyar, Çev.). (1. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık. 8. Dominelli, Lena (2002) Feminist Social Work Theory and Practice, Palgrave: London 9. Sema Buz (2009). Feminist Sosyal Hizmet Uygulaması, Toplum ve Sosyal Hizmet, 20 (1), 53-65. 10. Tarık Tuncay ve Sunay İl (2006). Sosyal Hizmette Baskı Karşıtı Uygulama: Sosyal Adalet Paradigması Temelinde Bir Özgürleştirme Pratiği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 17 (2): 59-71.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme51260
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı11616
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)127
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(127/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KADIN REFAHI VE SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Selda MEYDAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumsal cinsiyet konusunu tüm boyutları ile öğrenmek ve sosyal hizmet uygulamaları ile ilişkilendirerek tartışmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan,Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması,Dünya’da ve Türkiye’de kadın hareketinin tarihsel gelişimi
,Dünyada ve Türkiye’de kadın politikaları. Ulusal ve uluslararası kadın hakları sözleşmeleri,Feminizm ve feminist teoriler
,Dalga modelleri,Kadın sığınmaevlerinin tarihi, işlevleri ve sunulan psikosoyal destek hizmetleri,Toplumsal cinsiyet temelli şiddeti açıklayan kuram ve yaklaşımlar, kadına yönelik şiddet ve aile içi şiddet,Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama,Feminist Sosyal Hizmet Uygulamaları ,Vaka çalışması 1,Vaka çalışması 2,Vaka çalışması 3,Vaka çalışması 4; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kadın refahı alanının kapsamını kavrayabilecektir10, 16, 9A
1.1.Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet kimliği, cinsel yönelim kavramlarını bilir
1.2.Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinden kaynaklı değişen rolleri açıklar
2.Toplumsal cinsiyet kavramını tarihsel arka zeminini açıklayabilecektir10, 16, 6, 9A
2.1.Toplumsallaşma ile cinsiyet rollerinin ortaya çıkışına ilişkin tarihsel süreci bilir
2.2.Cinsiyet rol teorisini açıklar
3.Feminist teoriyi ve uygulamasını öğrenebilecektir.10, 12, 13, 16, 4, 6, 9A
3.1.Femnizm geçmişindeki dalga modellerini bilir
3.2.Feminist teori ile vaka çalışması yapar
4.Türkiye'de kadın refahına yönelik bir sosyal hizmet modeli olarak kadın sığınmaevlerini öğrenebilecektir10, 16, 9A
4.1.Kadın sığınmaevlerinin tarihini ve işlevlerini bilir
4.2.Kadın sığınmaevlerinin yürüttüğü psikososyal destek hizmetlerini açıklar
5.Kadın refahı alanında ulusal ve uluslararası mevzuatı anlayabilecektir10, 16, 9A
5.2.Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair 6284 Sayılı Kanunu bilir.
5.1. CEDAW, Kadınlara Yönelik Şiddet ve Aile İçi Şiddetin Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye İlişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi gibi uluslararası araçları bilir
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Toplumsal cinsiyet literatüründe temel kavramları tanımak: Cinsiyet, cinsel yönelim, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet ilişkileri, cinsel –cinsiyet temelinde ayrımcılık, feminizm, kadın emeği, özel-kamusal olan
2Toplumsal cinsiyeti açıklayan kuram ve yaklaşımların tartışılması
3Dünya’da ve Türkiye’de kadın hareketinin tarihsel gelişimi
4Dünyada ve Türkiye’de kadın politikaları. Ulusal ve uluslararası kadın hakları sözleşmeleri
5Feminizm ve feminist teoriler
6Dalga modelleri
7Kadın sığınmaevlerinin tarihi, işlevleri ve sunulan psikosoyal destek hizmetleri
8Toplumsal cinsiyet temelli şiddeti açıklayan kuram ve yaklaşımlar, kadına yönelik şiddet ve aile içi şiddet
9Kadın refahı alanında baskı karşıtı uygulama
10Feminist Sosyal Hizmet Uygulamaları
11Vaka çalışması 1
12Vaka çalışması 2
13Vaka çalışması 3
14Vaka çalışması 4
Kaynak
1. Evelyn Fox Keller (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. (Ferit Burak Aydar, Çev.). (1. Basım). İstanbul: Metis Yayıncılık 2. Josephine Donovan (2010). Feminist Teori. (Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, Çev.). (6. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları. 3. Sezer Ayan (2010). Aile ve Şiddet: aile İçinde Çocuğa Yönelik Şiddet. (1. Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi. 4. Eva Lundgren (2012). Şiddetin Normalleştirilme Süreci. (Berna Ekal, Çev.). İstanbul: Mor Çatı Yayınları. 5. Hülya Durudoğan ve Diğerleri (2010). Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları: Eşitsizlikler, Mücadeleler, Kazanımlar. (1. Baskı). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. 6. Cordelia Fine (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması: Zihnimiz, Toplum ve Nörocinsiyetçilik Nasıl Fark Yaratıyor? (Kıvanç Tanrıyar, Çev.). (1. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık. 8. Dominelli, Lena (2002) Feminist Social Work Theory and Practice, Palgrave: London 9. Sema Buz (2009). Feminist Sosyal Hizmet Uygulaması, Toplum ve Sosyal Hizmet, 20 (1), 53-65. 10. Tarık Tuncay ve Sunay İl (2006). Sosyal Hizmette Baskı Karşıtı Uygulama: Sosyal Adalet Paradigması Temelinde Bir Özgürleştirme Pratiği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 17 (2): 59-71.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05