Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖĞÜS HASTALIKLARI | - | Senelik | 14+10 | - | 2 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 Salı 11:00-11:45 Salı 12:45-13:30 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 13:30-14:15 Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Cuma 12:00-12:45 Cuma 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet BAYRAM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet BAYRAM, Prof.Dr. Erdoğan KUNTER, Prof.Dr. Mustafa Kürşat ÖZVARAN, Prof.Dr. Mehmet Zeki GÜNLÜOĞLU, Prof.Dr. Mesut YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Melahat BEKİR KÜLAH, Doç.Dr. Esra DEMİR |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr.Mehmet Bayram, Prof.Dr. Mehmet Zeki Günlüoğlu |
Dersin Amacı | Solunum ve dolaşım sistemi hastalıkları bilgisini fizyopatoloji, klinik seyir, teşhis ve tedavi yönleriyle kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalıkları,Pulmoner emboli,Pnömoniler,Diffüz Parenkimal Akciğer Hastalıkları,Semptomlar,Fizik Muayene,Arter kan gazları,Kronik öksürüğe yaklaşım,Göğüs Hastalıkları ve Sigara,Astım,Akciğer Tüberkülozu,Akciğer Kanseri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarını özetler. 1.1. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarını tanımlar. 1.2. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının etyolojisini açıklar. 1.3. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının fizyopatolojisini özetler. | 12, 13, 16, 8, 9 | A, D |
2. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının tanısını özetler. 2.1. Solunum ve dolaşım sistemi hastalarından anamnez alır. 2.2. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarında klinik teşhis yöntemlerini gösterir. 2.3. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarında radyolojik teşhis yöntemlerini açıklar. | 12, 13, 16, 17, 4, 8, 9 | A, D |
3. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının profilaksi ve tedavisini özetler. 3.1. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarından korunma yollarına örnekler verir. 3.2. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının tedavisini anlatır. 3.3. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarında görülen komplikasyonları sıralar. | 12, 13, 16, 4, 8, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalıkları | |
2 | Pulmoner emboli | |
3 | Pnömoniler | |
4 | Diffüz Parenkimal Akciğer Hastalıkları | |
5 | Semptomlar | |
6 | Fizik Muayene | |
7 | Arter kan gazları | |
8 | Kronik öksürüğe yaklaşım | |
9 | Göğüs Hastalıkları ve Sigara | |
10 | Astım | |
11 | Akciğer Tüberkülozu | |
12 | Akciğer Kanseri |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları. |
1. Kayaalp, SO: Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara. 2. Hardman JG, Limbird LE, Eds.: Goodman and Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics, New York. 3. Katzung & Trevor: Farmakoloji, Ankara. 4. A. Yüksel Barut: Radyolojide Doğrudan Tanı, Rota Tıp Yayınevi. 5. Tevfik Özlü: Göğüs Hastalıkları El Kitabı, Rota Tıp Yayınevi. 6. M. Sadık Demirsoy: Çocuk Hastalıklarında Öykü Alma ve Fizik Muayene (PROPEDÖTİK), Nobel Tıp Kitabevi. 7. Işık BAŞAR, Lale KOLDAŞ, Faruk AYAN: Kardiyolojik Semiyoloji EKG, Nobel Tıp Kitabevleri. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 6 | 18 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 5 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 45 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(45/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖĞÜS HASTALIKLARI | - | Senelik | 14+10 | - | 2 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 Salı 11:00-11:45 Salı 12:45-13:30 Çarşamba 11:00-11:45 Çarşamba 12:00-12:45 Çarşamba 13:30-14:15 Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 Perşembe 11:00-11:45 Perşembe 12:00-12:45 Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 Cuma 12:00-12:45 Cuma 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet BAYRAM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet BAYRAM, Prof.Dr. Erdoğan KUNTER, Prof.Dr. Mustafa Kürşat ÖZVARAN, Prof.Dr. Mehmet Zeki GÜNLÜOĞLU, Prof.Dr. Mesut YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Melahat BEKİR KÜLAH, Doç.Dr. Esra DEMİR |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr.Mehmet Bayram, Prof.Dr. Mehmet Zeki Günlüoğlu |
Dersin Amacı | Solunum ve dolaşım sistemi hastalıkları bilgisini fizyopatoloji, klinik seyir, teşhis ve tedavi yönleriyle kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalıkları,Pulmoner emboli,Pnömoniler,Diffüz Parenkimal Akciğer Hastalıkları,Semptomlar,Fizik Muayene,Arter kan gazları,Kronik öksürüğe yaklaşım,Göğüs Hastalıkları ve Sigara,Astım,Akciğer Tüberkülozu,Akciğer Kanseri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarını özetler. 1.1. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarını tanımlar. 1.2. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının etyolojisini açıklar. 1.3. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının fizyopatolojisini özetler. | 12, 13, 16, 8, 9 | A, D |
2. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının tanısını özetler. 2.1. Solunum ve dolaşım sistemi hastalarından anamnez alır. 2.2. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarında klinik teşhis yöntemlerini gösterir. 2.3. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarında radyolojik teşhis yöntemlerini açıklar. | 12, 13, 16, 17, 4, 8, 9 | A, D |
3. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının profilaksi ve tedavisini özetler. 3.1. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarından korunma yollarına örnekler verir. 3.2. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarının tedavisini anlatır. 3.3. Solunum ve dolaşım sistemi hastalıklarında görülen komplikasyonları sıralar. | 12, 13, 16, 4, 8, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalıkları | |
2 | Pulmoner emboli | |
3 | Pnömoniler | |
4 | Diffüz Parenkimal Akciğer Hastalıkları | |
5 | Semptomlar | |
6 | Fizik Muayene | |
7 | Arter kan gazları | |
8 | Kronik öksürüğe yaklaşım | |
9 | Göğüs Hastalıkları ve Sigara | |
10 | Astım | |
11 | Akciğer Tüberkülozu | |
12 | Akciğer Kanseri |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları. |
1. Kayaalp, SO: Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Ankara. 2. Hardman JG, Limbird LE, Eds.: Goodman and Gilman’s The Pharmacological Basis of Therapeutics, New York. 3. Katzung & Trevor: Farmakoloji, Ankara. 4. A. Yüksel Barut: Radyolojide Doğrudan Tanı, Rota Tıp Yayınevi. 5. Tevfik Özlü: Göğüs Hastalıkları El Kitabı, Rota Tıp Yayınevi. 6. M. Sadık Demirsoy: Çocuk Hastalıklarında Öykü Alma ve Fizik Muayene (PROPEDÖTİK), Nobel Tıp Kitabevi. 7. Işık BAŞAR, Lale KOLDAŞ, Faruk AYAN: Kardiyolojik Semiyoloji EKG, Nobel Tıp Kitabevleri. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |