Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ MİKROBİYOLOJİ | - | Senelik | 41+18 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM, Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN, Öğr.Gör. Hatice Kübra AKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, enfeksiyon etkeni olabilen bakterileri, yaptıkları hastalıkları mikrobiyolojik özellikleri ile açıklamak; mikrobiyoloji laboratuvarının işleyişi konusunda temel bilgi sahibi olmak; immün sistemin organları, hücreleriyle ve molekülleriyle çalışma yöntemini, immün sistemden kaynaklanabilecek patolojik tabloları öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gram-Pozitif Koklar,Gram-Negatif Koklar,Gram-Pozitif Basiller,Gram-Negatif Basiller (Enterobacteriacea),LAB: Bakterilerin Ayrımı , Tanı Testleri Ve Preparat İnceleme (Gram Pozitif-Negatif, Kok-Basil),Gram-Negatif Aerobik Basiller ,Anaeroplar, Actinomyces’ler, Mycobacteria Ve Mycoplasma,Spirochete, Rickettsial Ve Chlamydial Patojenler,LAB: Bakterilerin Ayrımı, Tanı Testleri Ve Preparat İnceleme (Anaeroplar, Actinomyces’ler, Mycobacteria, Mycoplasma Ve Treponema),Konak Mikroorganizma İlişkileri: İmmünite ve Enfeksiyon, Konağın Savunma Mekanizmaları,Konağın Savunma Mekanizmaları,Konağın Savunma Mekanizmaları, İmmün Yetmezlik ve Otoimmünite,Aşırı İmmünite, Kanser ve Transplantasyon İmmünite; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Gram-pozitif ve gram-negatif koklar ve basiller arasında ayrım yapar ve bu bakteri gruplarının morfolojik özelliklerini ve patogenezini ifade eder | 16, 37, 9 | A, D |
2. Bazı patojen bakterilerin nasıl bulaştığını açıklar ve hastalığa neden olma mekanizmalarını ana hatlarıyla belirtir. | ||
3. Klinik vaka sorularını analiz eder ve bulaşıcı hastalıktan sorumlu patojen bakteriyi tanımlar. | ||
4. Hedeflenen bakteri gruplarına özgü antimikrobiyal duyarlılık testi sonuçlarının doğru yorumlanmasının yanı sıra kültür ve tanımlama tekniklerinde uygulamalı deneyim yoluyla laboratuvar yeteneklerini gösterir | ||
5. Doğal immünitenin işleyiş mekanizmalarını ve Adaptif immün sistemin yapısını, antijen ve antikorları açıklar | ||
6. B ve T hücreleri ve humoral bağışıklık mekanizmalarını açıklar | ||
7. Aşıları tanımlar ve kabul edilebilir risklerini tartışır | ||
8. Otoimmün hastalıkları ile Allerji ve aşırı duyarlılık hastalıklarının mekanizmalarını açıklar | ||
9. Tümör ve transplantasyon immünolojisi işleyiş mekanizmalarını açıklar |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gram-Pozitif Koklar | |
2 | Gram-Negatif Koklar | |
3 | Gram-Pozitif Basiller | |
4 | Gram-Negatif Basiller (Enterobacteriacea) | |
5 | LAB: Bakterilerin Ayrımı , Tanı Testleri Ve Preparat İnceleme (Gram Pozitif-Negatif, Kok-Basil) | |
6 | Gram-Negatif Aerobik Basiller | |
7 | Anaeroplar, Actinomyces’ler, Mycobacteria Ve Mycoplasma | |
8 | Spirochete, Rickettsial Ve Chlamydial Patojenler | |
9 | LAB: Bakterilerin Ayrımı, Tanı Testleri Ve Preparat İnceleme (Anaeroplar, Actinomyces’ler, Mycobacteria, Mycoplasma Ve Treponema) | |
10 | Konak Mikroorganizma İlişkileri: İmmünite ve Enfeksiyon, Konağın Savunma Mekanizmaları | |
11 | Konağın Savunma Mekanizmaları | |
12 | Konağın Savunma Mekanizmaları, İmmün Yetmezlik ve Otoimmünite | |
13 | Aşırı İmmünite, Kanser ve Transplantasyon İmmünite |
Kaynak |
1. Jawetz, Melnick, & Adelberg’s Medical Microbiology 28th edt. McGraw-Hill Education; 2019. 2. Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Medical microbiology. 8th ed. Philadelphia: Mosby/Elsevier; 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 18 | 2 | 36 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ MİKROBİYOLOJİ | - | Senelik | 41+18 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM, Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN, Öğr.Gör. Hatice Kübra AKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, enfeksiyon etkeni olabilen bakterileri, yaptıkları hastalıkları mikrobiyolojik özellikleri ile açıklamak; mikrobiyoloji laboratuvarının işleyişi konusunda temel bilgi sahibi olmak; immün sistemin organları, hücreleriyle ve molekülleriyle çalışma yöntemini, immün sistemden kaynaklanabilecek patolojik tabloları öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gram-Pozitif Koklar,Gram-Negatif Koklar,Gram-Pozitif Basiller,Gram-Negatif Basiller (Enterobacteriacea),LAB: Bakterilerin Ayrımı , Tanı Testleri Ve Preparat İnceleme (Gram Pozitif-Negatif, Kok-Basil),Gram-Negatif Aerobik Basiller ,Anaeroplar, Actinomyces’ler, Mycobacteria Ve Mycoplasma,Spirochete, Rickettsial Ve Chlamydial Patojenler,LAB: Bakterilerin Ayrımı, Tanı Testleri Ve Preparat İnceleme (Anaeroplar, Actinomyces’ler, Mycobacteria, Mycoplasma Ve Treponema),Konak Mikroorganizma İlişkileri: İmmünite ve Enfeksiyon, Konağın Savunma Mekanizmaları,Konağın Savunma Mekanizmaları,Konağın Savunma Mekanizmaları, İmmün Yetmezlik ve Otoimmünite,Aşırı İmmünite, Kanser ve Transplantasyon İmmünite; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Gram-pozitif ve gram-negatif koklar ve basiller arasında ayrım yapar ve bu bakteri gruplarının morfolojik özelliklerini ve patogenezini ifade eder | 16, 37, 9 | A, D |
2. Bazı patojen bakterilerin nasıl bulaştığını açıklar ve hastalığa neden olma mekanizmalarını ana hatlarıyla belirtir. | ||
3. Klinik vaka sorularını analiz eder ve bulaşıcı hastalıktan sorumlu patojen bakteriyi tanımlar. | ||
4. Hedeflenen bakteri gruplarına özgü antimikrobiyal duyarlılık testi sonuçlarının doğru yorumlanmasının yanı sıra kültür ve tanımlama tekniklerinde uygulamalı deneyim yoluyla laboratuvar yeteneklerini gösterir | ||
5. Doğal immünitenin işleyiş mekanizmalarını ve Adaptif immün sistemin yapısını, antijen ve antikorları açıklar | ||
6. B ve T hücreleri ve humoral bağışıklık mekanizmalarını açıklar | ||
7. Aşıları tanımlar ve kabul edilebilir risklerini tartışır | ||
8. Otoimmün hastalıkları ile Allerji ve aşırı duyarlılık hastalıklarının mekanizmalarını açıklar | ||
9. Tümör ve transplantasyon immünolojisi işleyiş mekanizmalarını açıklar |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gram-Pozitif Koklar | |
2 | Gram-Negatif Koklar | |
3 | Gram-Pozitif Basiller | |
4 | Gram-Negatif Basiller (Enterobacteriacea) | |
5 | LAB: Bakterilerin Ayrımı , Tanı Testleri Ve Preparat İnceleme (Gram Pozitif-Negatif, Kok-Basil) | |
6 | Gram-Negatif Aerobik Basiller | |
7 | Anaeroplar, Actinomyces’ler, Mycobacteria Ve Mycoplasma | |
8 | Spirochete, Rickettsial Ve Chlamydial Patojenler | |
9 | LAB: Bakterilerin Ayrımı, Tanı Testleri Ve Preparat İnceleme (Anaeroplar, Actinomyces’ler, Mycobacteria, Mycoplasma Ve Treponema) | |
10 | Konak Mikroorganizma İlişkileri: İmmünite ve Enfeksiyon, Konağın Savunma Mekanizmaları | |
11 | Konağın Savunma Mekanizmaları | |
12 | Konağın Savunma Mekanizmaları, İmmün Yetmezlik ve Otoimmünite | |
13 | Aşırı İmmünite, Kanser ve Transplantasyon İmmünite |
Kaynak |
1. Jawetz, Melnick, & Adelberg’s Medical Microbiology 28th edt. McGraw-Hill Education; 2019. 2. Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Medical microbiology. 8th ed. Philadelphia: Mosby/Elsevier; 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |