Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEÇ.AİLE HEKİMLİĞİ | - | Senelik | 0+60 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj (Seçmeli) |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Basamaklı sağlık sistemi yapılanması içinde aile hekimliğinin işlevinin, sınırlarının ve sevk koşullarının açıklanabilmesi ve bir disiplin olarak aile hekimliğinin çekirdek yeterliliklerinin hasta yönetiminde uygulanabilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; ,Aile Hekimliğinin temel ilkeleri ve tarihçesi,Koruyucu tıp ve periodik muayeneler,Aile Hekimliğinde tıbbi rapor yazma,Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi,Aile Hekimliği merkezlerinde rotasyon; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- Aile hekimliğinde koruyucu hekimlik uygulamalarını yapabilir | 14, 5, 9 | E |
- Aile hekimliği disiplinin çekirdek yeterliliklerini açıklayabilir | 10, 9 | E |
- Birinci basamak sağlık hizmetlerinin görevlerini sayabilir | 10, 20, 9 | E |
Sağlık sistemi içinde basamaklar arası koordinasyonun nasıl sağlandığını ve sağlık sorunları yönetimindeki işlevini açıklayabilir | 9 | E |
Aile hekimliğinde sık rastlanan sağlık sorunlarını aile hekimliği çekirdek yeterlilikleri çerçevesinde yönetebilir | 12, 20, 9 | E |
Aile Hekimliğinde sağlık raporları ve ölüm raporu düzenleyebilir | 11, 6, 9 | E |
-Kendine bağlı popülasyona göre aylık aşı gereksinimini hesaplayabilir | 10, 4, 9 | E |
Toplum yönelimli hekimlik kavramını yorumlayabilir | 13, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | ||
1 | Aile Hekimliğinin temel ilkeleri ve tarihçesi | Okuma |
2 | Koruyucu tıp ve periodik muayeneler | |
3 | Aile Hekimliğinde tıbbi rapor yazma | |
4 | Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi | |
5 | Aile Hekimliği merkezlerinde rotasyon |
Kaynak |
1.- Rakel&Rakel: Textbook of family medicine 2- In: David JA. eds. CURRENT Practice Guidelines in Primary Care 2021-2022. In: David JA. eds. McGraw Hill; 2022. Accessed October 06, 2022. https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=3094§ionid=259063040 3-Current. Temel aile hekimliği. In eds:, Jeannette E. South-Paul. Çev eds:Altuğ KUT, M. Gökhan EMİNSOY, Cihan FİDAN 4- Aile Hekimliğinin Esasları. Çev Ed: Ayşe Palandüz. Eds: Philip D. Sloane Lisa M. Slatt Mark H. Ebell Mindy A. Smith David V. Power Anthony J. Viera. İstanbul Tıp Kitabevi 5-Türkiye Aile Hekimliği Dergisi / Turkish Journal of Family Practice (e-ISSN 1308-531X) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 5 | 20 | 100 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEÇ.AİLE HEKİMLİĞİ | - | Senelik | 0+60 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj (Seçmeli) |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hülya AKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Basamaklı sağlık sistemi yapılanması içinde aile hekimliğinin işlevinin, sınırlarının ve sevk koşullarının açıklanabilmesi ve bir disiplin olarak aile hekimliğinin çekirdek yeterliliklerinin hasta yönetiminde uygulanabilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; ,Aile Hekimliğinin temel ilkeleri ve tarihçesi,Koruyucu tıp ve periodik muayeneler,Aile Hekimliğinde tıbbi rapor yazma,Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi,Aile Hekimliği merkezlerinde rotasyon; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- Aile hekimliğinde koruyucu hekimlik uygulamalarını yapabilir | 14, 5, 9 | E |
- Aile hekimliği disiplinin çekirdek yeterliliklerini açıklayabilir | 10, 9 | E |
- Birinci basamak sağlık hizmetlerinin görevlerini sayabilir | 10, 20, 9 | E |
Sağlık sistemi içinde basamaklar arası koordinasyonun nasıl sağlandığını ve sağlık sorunları yönetimindeki işlevini açıklayabilir | 9 | E |
Aile hekimliğinde sık rastlanan sağlık sorunlarını aile hekimliği çekirdek yeterlilikleri çerçevesinde yönetebilir | 12, 20, 9 | E |
Aile Hekimliğinde sağlık raporları ve ölüm raporu düzenleyebilir | 11, 6, 9 | E |
-Kendine bağlı popülasyona göre aylık aşı gereksinimini hesaplayabilir | 10, 4, 9 | E |
Toplum yönelimli hekimlik kavramını yorumlayabilir | 13, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | ||
1 | Aile Hekimliğinin temel ilkeleri ve tarihçesi | Okuma |
2 | Koruyucu tıp ve periodik muayeneler | |
3 | Aile Hekimliğinde tıbbi rapor yazma | |
4 | Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi | |
5 | Aile Hekimliği merkezlerinde rotasyon |
Kaynak |
1.- Rakel&Rakel: Textbook of family medicine 2- In: David JA. eds. CURRENT Practice Guidelines in Primary Care 2021-2022. In: David JA. eds. McGraw Hill; 2022. Accessed October 06, 2022. https://accessmedicine.mhmedical.com/content.aspx?bookid=3094§ionid=259063040 3-Current. Temel aile hekimliği. In eds:, Jeannette E. South-Paul. Çev eds:Altuğ KUT, M. Gökhan EMİNSOY, Cihan FİDAN 4- Aile Hekimliğinin Esasları. Çev Ed: Ayşe Palandüz. Eds: Philip D. Sloane Lisa M. Slatt Mark H. Ebell Mindy A. Smith David V. Power Anthony J. Viera. İstanbul Tıp Kitabevi 5-Türkiye Aile Hekimliği Dergisi / Turkish Journal of Family Practice (e-ISSN 1308-531X) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |