Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Olcay ÖZEN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Türkiye'de 2003 sonrası uygulanan sağlık politikalarının gözden geçirilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; 2003 yılı öncesi Türkiye'de Sağlık Politikaları ,Türkiye'de Sağlıkta Dönüşüm Programının Anatomisi ,Sağlık Hizmetleri Sunumundaki Gelişmeler ve Yenilikler ,Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Yeni Dönem: Aile Hekimliği Sistemi ,Kamu ve Özel Sağlık Hizmet Sunucuları ve Sunulan Sağlık Hizmetler ,İlaç ve Eczacılık Hizmetlerindeki Yenilikler ,Sağlık Bilgi Sistemi ,Sağlık İnsan İş Gücü ve Uygulanan Politikalar ,Sağlıkta Stratejik Yönetim, Performans ve Kalite ,Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı ,Vaka çalışması ,Vaka çalışması ,Vaka çalışması ,Vaka çalışması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türkiye'nin sağlık sistemi ile ilgili temel kavramları özetler. | 16, 9 | A, E |
2. Türkiye'de sağlık hizmeti sunumundaki temel kavramları tanımlar. | 16, 9 | A, E |
3. Türkiye'de sağlık hizmetleri finansmanındaki temel kavramları tanımlar. | 16, 9 | A, E |
4. Türkiye'de sağlık insan gücü politikalarını açıklar. | 16, 9 | A, E |
5. Türkiye'de sağlık hizmeti sunucularını açıklar. | 16, 9 | A, E |
6. Türkiye'de sağlık hizmetleri finansmanını açıklar. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 2003 yılı öncesi Türkiye'de Sağlık Politikaları | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
2 | Türkiye'de Sağlıkta Dönüşüm Programının Anatomisi | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
3 | Sağlık Hizmetleri Sunumundaki Gelişmeler ve Yenilikler | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
4 | Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Yeni Dönem: Aile Hekimliği Sistemi | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
5 | Kamu ve Özel Sağlık Hizmet Sunucuları ve Sunulan Sağlık Hizmetler | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
6 | İlaç ve Eczacılık Hizmetlerindeki Yenilikler | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
7 | Sağlık Bilgi Sistemi | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
8 | Sağlık İnsan İş Gücü ve Uygulanan Politikalar | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
9 | Sağlıkta Stratejik Yönetim, Performans ve Kalite | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
10 | Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
11 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
12 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
13 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
14 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
Kaynak |
1. Sağlık Bakanlığı Türkiye Sağlıkta Dönüşüm Programı Değerlendirme Raporu (2003-2011). 2. Türkiye Sağlık Sistemi Performans Değerlendirmesi 2011. |
"Sağlık Bakanlığı Türkiye'de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsangücü Durum Raporu 2014, Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Daha İyi Sonuçlar: Sağlık Sistemi için Zorluklar ve Fırsatlar, Assessment of the Turkish health care system reforms: A stakeholder analysis, Health Policy 107 (2012) 21– 30, Atun R, Aydın S, Aran M, Gürol İ, Chakraborty S, Akdağ R: Health-care reform in Turkey: far from perfect The Lancet, Volume 383, Issue 9911, 4–10 January 2014, Pages 25-26 http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(13)62738-5" |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olur. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | X | |||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilir ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | X | |||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşır ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | X | |||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 1 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 10 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 1 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Olcay ÖZEN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Türkiye'de 2003 sonrası uygulanan sağlık politikalarının gözden geçirilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; 2003 yılı öncesi Türkiye'de Sağlık Politikaları ,Türkiye'de Sağlıkta Dönüşüm Programının Anatomisi ,Sağlık Hizmetleri Sunumundaki Gelişmeler ve Yenilikler ,Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Yeni Dönem: Aile Hekimliği Sistemi ,Kamu ve Özel Sağlık Hizmet Sunucuları ve Sunulan Sağlık Hizmetler ,İlaç ve Eczacılık Hizmetlerindeki Yenilikler ,Sağlık Bilgi Sistemi ,Sağlık İnsan İş Gücü ve Uygulanan Politikalar ,Sağlıkta Stratejik Yönetim, Performans ve Kalite ,Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı ,Vaka çalışması ,Vaka çalışması ,Vaka çalışması ,Vaka çalışması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türkiye'nin sağlık sistemi ile ilgili temel kavramları özetler. | 16, 9 | A, E |
2. Türkiye'de sağlık hizmeti sunumundaki temel kavramları tanımlar. | 16, 9 | A, E |
3. Türkiye'de sağlık hizmetleri finansmanındaki temel kavramları tanımlar. | 16, 9 | A, E |
4. Türkiye'de sağlık insan gücü politikalarını açıklar. | 16, 9 | A, E |
5. Türkiye'de sağlık hizmeti sunucularını açıklar. | 16, 9 | A, E |
6. Türkiye'de sağlık hizmetleri finansmanını açıklar. | 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 2003 yılı öncesi Türkiye'de Sağlık Politikaları | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
2 | Türkiye'de Sağlıkta Dönüşüm Programının Anatomisi | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
3 | Sağlık Hizmetleri Sunumundaki Gelişmeler ve Yenilikler | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
4 | Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Yeni Dönem: Aile Hekimliği Sistemi | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
5 | Kamu ve Özel Sağlık Hizmet Sunucuları ve Sunulan Sağlık Hizmetler | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
6 | İlaç ve Eczacılık Hizmetlerindeki Yenilikler | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
7 | Sağlık Bilgi Sistemi | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
8 | Sağlık İnsan İş Gücü ve Uygulanan Politikalar | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
9 | Sağlıkta Stratejik Yönetim, Performans ve Kalite | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
10 | Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
11 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
12 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
13 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
14 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili Kaynakların Okunması |
Kaynak |
1. Sağlık Bakanlığı Türkiye Sağlıkta Dönüşüm Programı Değerlendirme Raporu (2003-2011). 2. Türkiye Sağlık Sistemi Performans Değerlendirmesi 2011. |
"Sağlık Bakanlığı Türkiye'de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsangücü Durum Raporu 2014, Bulaşıcı Olmayan Hastalıklarda Daha İyi Sonuçlar: Sağlık Sistemi için Zorluklar ve Fırsatlar, Assessment of the Turkish health care system reforms: A stakeholder analysis, Health Policy 107 (2012) 21– 30, Atun R, Aydın S, Aran M, Gürol İ, Chakraborty S, Akdağ R: Health-care reform in Turkey: far from perfect The Lancet, Volume 383, Issue 9911, 4–10 January 2014, Pages 25-26 http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(13)62738-5" |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olur. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | X | |||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilir ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | X | |||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşır ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | X | |||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |