Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI VE PLANLAMASI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emre YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Sağlık politikası kavramını, sürecini ve bu sürece dahil olan tarafların rol ve yetkilerini analitik bir çerçevede incelemektir. Küresel çapta sağlık politikalarını analiz edebilme ve planlama yapabilme için gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı,Sağlık politikası kavramsal çerçeve ,Politika belirleme ve planlama teorileri,Politika belirleme ve Güç teorileri,Sağlık politikalarında yer alan aktörler,Sağlık politikalarında öncelik belirleme,Sağlık Politikalarında devletin rolü,Sağlık hizmetlerinde yarı piyasa,Global (Küresel) Sağlık Politikaları,Uluslararası Sağlık Kuruluşları ve Sağlık Politikalarındaki Rolleri,Organizasyon Kontrol Düğmesi ve Desantralizasyon,Organizasyon kontrol düğmesi ve desantralizasyon,Türkiye'nin sağlık politikası tarihi,Dersle ilgili genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sağlık politikaları ve planlaması ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 16, 9 | A, E |
1.2.Politika analiz üçgenini açıklar. | 16, 9 | A, E |
1.3.Değişen sağlık sistemini yorumlar ve planları oluşturur. | 10, 16, 9 | A, E |
2.1.Türkiye'deki sağlık politikalarının oluşturulma süreçlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
2.2.Cumhuriyet dönemi ve son dönem sağlık politikalarını karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A, E |
2.3.Sağlık politikalarının oluşturulmasında multidisipliner yaklaşımı yorumlar. | 10, 16, 9 | A, E |
3.Global sağlık politikalarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
1.1. Politika ve siyaset kavramları arasındaki ilişki ve farkları açıklar. | 9 | A, E |
1.4 Sağlık politikasında rolü olan paydaşları ve rollerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Türkiye'deki sağlık politikalarını dönemlerine göre değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Sağlık reformunda kullanılan kontrol düğmelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
4.1 Desantralizasyon türlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
4.2. Desantralizasyonun faydaları ve zararlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
5. Sağlık politikalarındaki güç teorilerini açıklar. | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | |
2 | Sağlık politikası kavramsal çerçeve | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
3 | Politika belirleme ve planlama teorileri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
4 | Politika belirleme ve Güç teorileri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
5 | Sağlık politikalarında yer alan aktörler | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
6 | Sağlık politikalarında öncelik belirleme | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
7 | Sağlık Politikalarında devletin rolü | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
8 | Sağlık hizmetlerinde yarı piyasa | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
9 | Global (Küresel) Sağlık Politikaları | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
10 | Uluslararası Sağlık Kuruluşları ve Sağlık Politikalarındaki Rolleri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
11 | Organizasyon Kontrol Düğmesi ve Desantralizasyon | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
12 | Organizasyon kontrol düğmesi ve desantralizasyon | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
13 | Türkiye'nin sağlık politikası tarihi | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
14 | Dersle ilgili genel değerlendirme | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
Kaynak |
Ders notları |
-ABA, G, (2020), Sağlık Politikası ve Planlaması, Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN:978-605-7928-55-9, Genişletilmiş 2. Basım, ANKARA -Buse, K., Mays, N., & Walt, G. (2012). Making health policy. McGraw-hill education (UK). -Sağlık Hizmetleri El Kitabı, Hayran O., Sur H, Çevik Matbaası, 1998, İstanbul -Reinke, W. A. (Ed.). (1988). Health planning for effective management. Oxford University Press on Demand. Raadschelders J.C.N., Gadot E. V., Kisner M., (2015), Global Dimensions of Public Administration and Governance,p:99. -Buse, K., Mays, N., & Walt, G. (2012). Making health policy. McGraw-hill education (UK). -WHO, Policies, https://www.who.int/about/policies. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olur. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | X | |||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilir ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | X | |||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşır ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | X | |||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 1 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 1 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 28 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI VE PLANLAMASI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aliye Aslı SONSUZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emre YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Sağlık politikası kavramını, sürecini ve bu sürece dahil olan tarafların rol ve yetkilerini analitik bir çerçevede incelemektir. Küresel çapta sağlık politikalarını analiz edebilme ve planlama yapabilme için gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı,Sağlık politikası kavramsal çerçeve ,Politika belirleme ve planlama teorileri,Politika belirleme ve Güç teorileri,Sağlık politikalarında yer alan aktörler,Sağlık politikalarında öncelik belirleme,Sağlık Politikalarında devletin rolü,Sağlık hizmetlerinde yarı piyasa,Global (Küresel) Sağlık Politikaları,Uluslararası Sağlık Kuruluşları ve Sağlık Politikalarındaki Rolleri,Organizasyon Kontrol Düğmesi ve Desantralizasyon,Organizasyon kontrol düğmesi ve desantralizasyon,Türkiye'nin sağlık politikası tarihi,Dersle ilgili genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sağlık politikaları ve planlaması ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 16, 9 | A, E |
1.2.Politika analiz üçgenini açıklar. | 16, 9 | A, E |
1.3.Değişen sağlık sistemini yorumlar ve planları oluşturur. | 10, 16, 9 | A, E |
2.1.Türkiye'deki sağlık politikalarının oluşturulma süreçlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
2.2.Cumhuriyet dönemi ve son dönem sağlık politikalarını karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A, E |
2.3.Sağlık politikalarının oluşturulmasında multidisipliner yaklaşımı yorumlar. | 10, 16, 9 | A, E |
3.Global sağlık politikalarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
1.1. Politika ve siyaset kavramları arasındaki ilişki ve farkları açıklar. | 9 | A, E |
1.4 Sağlık politikasında rolü olan paydaşları ve rollerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Türkiye'deki sağlık politikalarını dönemlerine göre değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Sağlık reformunda kullanılan kontrol düğmelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
4.1 Desantralizasyon türlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
4.2. Desantralizasyonun faydaları ve zararlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
5. Sağlık politikalarındaki güç teorilerini açıklar. | 10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | |
2 | Sağlık politikası kavramsal çerçeve | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
3 | Politika belirleme ve planlama teorileri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
4 | Politika belirleme ve Güç teorileri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
5 | Sağlık politikalarında yer alan aktörler | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
6 | Sağlık politikalarında öncelik belirleme | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
7 | Sağlık Politikalarında devletin rolü | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
8 | Sağlık hizmetlerinde yarı piyasa | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
9 | Global (Küresel) Sağlık Politikaları | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
10 | Uluslararası Sağlık Kuruluşları ve Sağlık Politikalarındaki Rolleri | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
11 | Organizasyon Kontrol Düğmesi ve Desantralizasyon | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
12 | Organizasyon kontrol düğmesi ve desantralizasyon | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
13 | Türkiye'nin sağlık politikası tarihi | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
14 | Dersle ilgili genel değerlendirme | Konuyla ilgili Kaynakların İncelenmesi |
Kaynak |
Ders notları |
-ABA, G, (2020), Sağlık Politikası ve Planlaması, Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN:978-605-7928-55-9, Genişletilmiş 2. Basım, ANKARA -Buse, K., Mays, N., & Walt, G. (2012). Making health policy. McGraw-hill education (UK). -Sağlık Hizmetleri El Kitabı, Hayran O., Sur H, Çevik Matbaası, 1998, İstanbul -Reinke, W. A. (Ed.). (1988). Health planning for effective management. Oxford University Press on Demand. Raadschelders J.C.N., Gadot E. V., Kisner M., (2015), Global Dimensions of Public Administration and Governance,p:99. -Buse, K., Mays, N., & Walt, G. (2012). Making health policy. McGraw-hill education (UK). -WHO, Policies, https://www.who.int/about/policies. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olur. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | X | |||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilir ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | X | |||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşır ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | X | |||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |