Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİKROBİYOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Hatice Kübra AKAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Hatice Kübra AKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı hastalık etkeni olan patojen mikroorganizmaların morfolojik, fizyolojik ve genetik özellikleri, bulaşma yolları, korunma yöntemleri, sterilizasyon ve dezenfeksiyon kuralları ile antimikrobiyal tedavi konularında bilgiler vermek; konak-mikroorganizma ilişkileri, immün sistemin genel özellikleri ve klinik örneklerin alınması, tanı ve takip yöntemleri ile hastane enfeksiyonları hakkında öğrencileri, bilgili, bilinçli ve duyarlı hale getirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mikrobiyolojiye giriş, Bakteriyolojiye giriş,Bakteri Metabolizması ve Bakterilerin Genetik Özellikleri,Sağlıkta ve Hastalıkta Mikroorganizmaların Davranışları,İmmün Sisteme Giriş, Non-Spesifik Konak Savunma Mekanizmaları ,Doğal ve Edinsel İmmün Sistem Mekanizmaları,Aşılar, İmmün Sistemde İstenmeyen Yanıtlar,Mikroorganizmaların Canlı Vücudunda ve Dış Ortamda İnhibisyonu,Klinik Mikrobiyolojide Tanı, Tanıda Klinik ve Laboratuvar İletişimi,Tıbbi Önemi Olan Gram Pozitif Bakteriler,Tıbbi Önemi Olan Gram Negatif Bakteriler,Virolojiye giriş, Tıbbi Önemi Olan Virüsler,Tıbbi Önemi Olan Virüsler-2,Parazitolojiye giriş ve Tıbbi Önemi Olan Bazı Parazitler,Mikolojiye Giriş, Tıbbi Önemi Olan Bazı Funguslar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mikroorganizmaların morfolojisi, genetiği ve fizyolojisini temel olarak betimler. | 16, 9 | A |
2. Mikrooraganizmalara karşı konak savunma sistemini açıklar. | 16, 23, 37, 9 | A |
3. Antimikrobiyal tedavinin amacını ve genel prensiplerini betimler. | 16, 9 | A |
4. Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi kavramlarını betimler. | 16, 9 | A |
5. Tıbbi önemi olan mikroorganizma enfeksiyonlarını tanımlar. | 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mikrobiyolojiye giriş, Bakteriyolojiye giriş | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
2 | Bakteri Metabolizması ve Bakterilerin Genetik Özellikleri | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
3 | Sağlıkta ve Hastalıkta Mikroorganizmaların Davranışları | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
4 | İmmün Sisteme Giriş, Non-Spesifik Konak Savunma Mekanizmaları | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
5 | Doğal ve Edinsel İmmün Sistem Mekanizmaları | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
6 | Aşılar, İmmün Sistemde İstenmeyen Yanıtlar | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
7 | Mikroorganizmaların Canlı Vücudunda ve Dış Ortamda İnhibisyonu | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
8 | Klinik Mikrobiyolojide Tanı, Tanıda Klinik ve Laboratuvar İletişimi | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
9 | Tıbbi Önemi Olan Gram Pozitif Bakteriler | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
10 | Tıbbi Önemi Olan Gram Negatif Bakteriler | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
11 | Virolojiye giriş, Tıbbi Önemi Olan Virüsler | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
12 | Tıbbi Önemi Olan Virüsler-2 | Mebis Notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
13 | Parazitolojiye giriş ve Tıbbi Önemi Olan Bazı Parazitler | Mebis Notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
14 | Mikolojiye Giriş, Tıbbi Önemi Olan Bazı Funguslar | Mebis Notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
Kaynak |
1-Mebis Notları- Hatice Kübra AKAY 2-Jawetz, Melnick ve Adelberg Tıbbi Mikrobiyoloji. Yazar: Geo. F. Brooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A (eds.) Çeviri editörü: Osman Şadi Yenen, Nobel Tip Kitabevi, 2014. 3-Lippincott Mikrobiyoloji. Yazar: Richard A. Harvey. Çev. edit. Prof. Dr. Özdem Anğ, Nobel Tıp Kitabevi, 2017. |
1- Akıllı Mikrop, yazar: Jean-Claude Pechere, Çev. Prof. Dr. Özdem Anğ, Prof. Dr. Mine Anğ Küçüker, Prof. Dr. Zeki Yumuk. Nobel Tıp Kitabevi, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | ||||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | ||||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 5 | 25 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 65 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(65/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİKROBİYOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Hatice Kübra AKAY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Hatice Kübra AKAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı hastalık etkeni olan patojen mikroorganizmaların morfolojik, fizyolojik ve genetik özellikleri, bulaşma yolları, korunma yöntemleri, sterilizasyon ve dezenfeksiyon kuralları ile antimikrobiyal tedavi konularında bilgiler vermek; konak-mikroorganizma ilişkileri, immün sistemin genel özellikleri ve klinik örneklerin alınması, tanı ve takip yöntemleri ile hastane enfeksiyonları hakkında öğrencileri, bilgili, bilinçli ve duyarlı hale getirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mikrobiyolojiye giriş, Bakteriyolojiye giriş,Bakteri Metabolizması ve Bakterilerin Genetik Özellikleri,Sağlıkta ve Hastalıkta Mikroorganizmaların Davranışları,İmmün Sisteme Giriş, Non-Spesifik Konak Savunma Mekanizmaları ,Doğal ve Edinsel İmmün Sistem Mekanizmaları,Aşılar, İmmün Sistemde İstenmeyen Yanıtlar,Mikroorganizmaların Canlı Vücudunda ve Dış Ortamda İnhibisyonu,Klinik Mikrobiyolojide Tanı, Tanıda Klinik ve Laboratuvar İletişimi,Tıbbi Önemi Olan Gram Pozitif Bakteriler,Tıbbi Önemi Olan Gram Negatif Bakteriler,Virolojiye giriş, Tıbbi Önemi Olan Virüsler,Tıbbi Önemi Olan Virüsler-2,Parazitolojiye giriş ve Tıbbi Önemi Olan Bazı Parazitler,Mikolojiye Giriş, Tıbbi Önemi Olan Bazı Funguslar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mikroorganizmaların morfolojisi, genetiği ve fizyolojisini temel olarak betimler. | 16, 9 | A |
2. Mikrooraganizmalara karşı konak savunma sistemini açıklar. | 16, 23, 37, 9 | A |
3. Antimikrobiyal tedavinin amacını ve genel prensiplerini betimler. | 16, 9 | A |
4. Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi kavramlarını betimler. | 16, 9 | A |
5. Tıbbi önemi olan mikroorganizma enfeksiyonlarını tanımlar. | 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mikrobiyolojiye giriş, Bakteriyolojiye giriş | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
2 | Bakteri Metabolizması ve Bakterilerin Genetik Özellikleri | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
3 | Sağlıkta ve Hastalıkta Mikroorganizmaların Davranışları | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
4 | İmmün Sisteme Giriş, Non-Spesifik Konak Savunma Mekanizmaları | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
5 | Doğal ve Edinsel İmmün Sistem Mekanizmaları | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
6 | Aşılar, İmmün Sistemde İstenmeyen Yanıtlar | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
7 | Mikroorganizmaların Canlı Vücudunda ve Dış Ortamda İnhibisyonu | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
8 | Klinik Mikrobiyolojide Tanı, Tanıda Klinik ve Laboratuvar İletişimi | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
9 | Tıbbi Önemi Olan Gram Pozitif Bakteriler | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
10 | Tıbbi Önemi Olan Gram Negatif Bakteriler | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
11 | Virolojiye giriş, Tıbbi Önemi Olan Virüsler | Mebis notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
12 | Tıbbi Önemi Olan Virüsler-2 | Mebis Notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
13 | Parazitolojiye giriş ve Tıbbi Önemi Olan Bazı Parazitler | Mebis Notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
14 | Mikolojiye Giriş, Tıbbi Önemi Olan Bazı Funguslar | Mebis Notları, Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
Kaynak |
1-Mebis Notları- Hatice Kübra AKAY 2-Jawetz, Melnick ve Adelberg Tıbbi Mikrobiyoloji. Yazar: Geo. F. Brooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A (eds.) Çeviri editörü: Osman Şadi Yenen, Nobel Tip Kitabevi, 2014. 3-Lippincott Mikrobiyoloji. Yazar: Richard A. Harvey. Çev. edit. Prof. Dr. Özdem Anğ, Nobel Tıp Kitabevi, 2017. |
1- Akıllı Mikrop, yazar: Jean-Claude Pechere, Çev. Prof. Dr. Özdem Anğ, Prof. Dr. Mine Anğ Küçüker, Prof. Dr. Zeki Yumuk. Nobel Tıp Kitabevi, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | ||||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | ||||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |