Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE BİLİŞİM VE İNOVASYON | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Merve TARHAN, Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik bilişimi ve inovasyonu hakkında bilgi, beceri ve farkındalık kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyona Giriş,Veri, Enformasyon ve Bilgi,İnovasyon Süreci: Tasarım Düşüncesi,İnovasyon Süreci: Düşünceden İnovasyona,Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-I,Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-II,Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-III,Elektronik Sağlık Kayıtları,Klinik Karar Destek Sistemleri,Sağlık ve Hemşirelikte Yapay Zeka ,Sağlık ve Hemşirelikte Sanal Gerçeklik ve Arttırılmış Gerçeklik ,Tele-Sağlık İnovasyonları,Tüketici Sağlık Bilişimi ,Bioinformatikte İnovasyonlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşirelikte inovasyon sürecini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | C |
2. Hemşirelik ile ilgili inovasyon gereksinimlerini belirler. | 10, 12, 16, 9 | L |
3. Hemşirelikte bilişimin kullanıldığı alanları açıklar. | 12, 16, 19 | C, L |
4. Hemşirelikte bilişim ve inovasyonun etkilerini yorumlar. | 12, 16, 19 | C, L |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyona Giriş | Birinci kaynağın incelenmesi |
2 | Veri, Enformasyon ve Bilgi | İkinci kaynağın incelenmesi |
3 | İnovasyon Süreci: Tasarım Düşüncesi | Üçüncü kaynağın incelenmesi |
4 | İnovasyon Süreci: Düşünceden İnovasyona | Üçüncü kaynağın incelenmesi |
5 | Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-I | Dördüncü kaynağın incelenmesi |
6 | Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-II | Dördüncü kaynağın incelenmesi |
7 | Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-III | Dördüncü kaynağın incelenmesi |
8 | Elektronik Sağlık Kayıtları | Beşinci kaynağın incelenmesi |
9 | Klinik Karar Destek Sistemleri | Altıncı kaynağın incelenmesi |
10 | Sağlık ve Hemşirelikte Yapay Zeka | Yedinci kaynağın incelenmesi |
11 | Sağlık ve Hemşirelikte Sanal Gerçeklik ve Arttırılmış Gerçeklik | Yedinci kaynağın incelenmesi |
12 | Tele-Sağlık İnovasyonları | Sekizinci kaynağın incelenmesi |
13 | Tüketici Sağlık Bilişimi | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
14 | Bioinformatikte İnovasyonlar | Onuncu kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
1. Özdemir, C., Aksoy, N., Düzgün, M. V. (2022). İnovasyon ve bilişimin hemşirelikteki yeri. Akdeniz Hemşirelik Dergisi, 1(2), 55-62 2. Gençer, R., & Altun, A. (2021). Dijitalleşme, bilgi hiyerarşisini değiştirdi mi?. Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 25-59. 3. Atasoy, I., & Çetinkaya Özdemir, S. (2021). Hemşireliğin Geleceği: İnovasyon. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 4. Merih, Y. D. (2023). Yenidoğan ve çocuk hemşireliğinde inovasyon ve inovatif ürün örnekleri. Yenidoğan ve Çocuk Hemşireliğinde Yenilikçi Yaklaşımlar. Ankara: Türkiye Klinikleri. 5. Gürkan, N., Enç, N., & Türen, S. (2023). Elektronik kayıt sistemlerinin hemşirelik uygulamalarında kullanımı ve önemi. Akdeniz Hemşirelik Dergisi, 2(1), 25-31 6. Ciriş Yıldız, C., Başıbüyük, M., & Yıldırım, D. (2020). Klinik karar destek sistemlerinin hemşirelikte kullanımı. İnönü Üniversitresi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 483-495. 7. Çobanoğlu, A., & Oğuzhan, H. (2023). Hemşirelikte teknolojinin gelişimi ve mesleğin geleceğine etkileri. Hemşirelik Bilişimi Dergisi, 6(2), 114-122. 8. Keskin, H. G. (2022). Tele-sağlık sistemi ve hemşirelik. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(1), 36-45. 9. Canali, S., Schiaffonati, V., & Aliverti, A. (2022). Challenges and recommendations for wearable devices in digital health: Data quality, interoperability, health equity, fairness. PLOS digital health, 1(10), e0000104. 10. Liu, Y., Chen, Y., & Han, L. (2023). Bioinformatics: Advancing biomedical discovery and innovation in the era of big data and artificial intelligence. The Innovation Medicine, 1(1), 100012. |
Ders notları, internet siteleri ve hemşirelik bilişimi ve inovasyon ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 18 | 36 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE BİLİŞİM VE İNOVASYON | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Merve TARHAN, Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik bilişimi ve inovasyonu hakkında bilgi, beceri ve farkındalık kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyona Giriş,Veri, Enformasyon ve Bilgi,İnovasyon Süreci: Tasarım Düşüncesi,İnovasyon Süreci: Düşünceden İnovasyona,Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-I,Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-II,Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-III,Elektronik Sağlık Kayıtları,Klinik Karar Destek Sistemleri,Sağlık ve Hemşirelikte Yapay Zeka ,Sağlık ve Hemşirelikte Sanal Gerçeklik ve Arttırılmış Gerçeklik ,Tele-Sağlık İnovasyonları,Tüketici Sağlık Bilişimi ,Bioinformatikte İnovasyonlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşirelikte inovasyon sürecini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | C |
2. Hemşirelik ile ilgili inovasyon gereksinimlerini belirler. | 10, 12, 16, 9 | L |
3. Hemşirelikte bilişimin kullanıldığı alanları açıklar. | 12, 16, 19 | C, L |
4. Hemşirelikte bilişim ve inovasyonun etkilerini yorumlar. | 12, 16, 19 | C, L |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyona Giriş | Birinci kaynağın incelenmesi |
2 | Veri, Enformasyon ve Bilgi | İkinci kaynağın incelenmesi |
3 | İnovasyon Süreci: Tasarım Düşüncesi | Üçüncü kaynağın incelenmesi |
4 | İnovasyon Süreci: Düşünceden İnovasyona | Üçüncü kaynağın incelenmesi |
5 | Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-I | Dördüncü kaynağın incelenmesi |
6 | Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-II | Dördüncü kaynağın incelenmesi |
7 | Hemşirelikte İnovasyon Gereksinimleri-III | Dördüncü kaynağın incelenmesi |
8 | Elektronik Sağlık Kayıtları | Beşinci kaynağın incelenmesi |
9 | Klinik Karar Destek Sistemleri | Altıncı kaynağın incelenmesi |
10 | Sağlık ve Hemşirelikte Yapay Zeka | Yedinci kaynağın incelenmesi |
11 | Sağlık ve Hemşirelikte Sanal Gerçeklik ve Arttırılmış Gerçeklik | Yedinci kaynağın incelenmesi |
12 | Tele-Sağlık İnovasyonları | Sekizinci kaynağın incelenmesi |
13 | Tüketici Sağlık Bilişimi | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
14 | Bioinformatikte İnovasyonlar | Onuncu kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
1. Özdemir, C., Aksoy, N., Düzgün, M. V. (2022). İnovasyon ve bilişimin hemşirelikteki yeri. Akdeniz Hemşirelik Dergisi, 1(2), 55-62 2. Gençer, R., & Altun, A. (2021). Dijitalleşme, bilgi hiyerarşisini değiştirdi mi?. Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 25-59. 3. Atasoy, I., & Çetinkaya Özdemir, S. (2021). Hemşireliğin Geleceği: İnovasyon. Ankara: Akademisyen Kitabevi. 4. Merih, Y. D. (2023). Yenidoğan ve çocuk hemşireliğinde inovasyon ve inovatif ürün örnekleri. Yenidoğan ve Çocuk Hemşireliğinde Yenilikçi Yaklaşımlar. Ankara: Türkiye Klinikleri. 5. Gürkan, N., Enç, N., & Türen, S. (2023). Elektronik kayıt sistemlerinin hemşirelik uygulamalarında kullanımı ve önemi. Akdeniz Hemşirelik Dergisi, 2(1), 25-31 6. Ciriş Yıldız, C., Başıbüyük, M., & Yıldırım, D. (2020). Klinik karar destek sistemlerinin hemşirelikte kullanımı. İnönü Üniversitresi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 8(2), 483-495. 7. Çobanoğlu, A., & Oğuzhan, H. (2023). Hemşirelikte teknolojinin gelişimi ve mesleğin geleceğine etkileri. Hemşirelik Bilişimi Dergisi, 6(2), 114-122. 8. Keskin, H. G. (2022). Tele-sağlık sistemi ve hemşirelik. Paramedik ve Acil Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(1), 36-45. 9. Canali, S., Schiaffonati, V., & Aliverti, A. (2022). Challenges and recommendations for wearable devices in digital health: Data quality, interoperability, health equity, fairness. PLOS digital health, 1(10), e0000104. 10. Liu, Y., Chen, Y., & Han, L. (2023). Bioinformatics: Advancing biomedical discovery and innovation in the era of big data and artificial intelligence. The Innovation Medicine, 1(1), 100012. |
Ders notları, internet siteleri ve hemşirelik bilişimi ve inovasyon ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |