Engelli bireyin yaşam kalitesini artırmak, toplumun engelliliğe dair anlayışını geliştirmek, olumsuz algılara karşı koymak ve bireylerin karşılaştıkları engellerin ortadan kaldırılmasında farkındalık sağlama ve sorumluluk alma bilincini oluşturmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Engellilik ve Etik,Sağlık Sınıflandırma Sistemi ,Engelli Kültürü,Engellinin Aile Yaşantısı ve Sosyal Uyumu,Engelli Hakları,Engelli İstihdamı,Engellilerde Fiziksel Aktivite,Engellilerde Yardımcı Gereçler,Engellilerde Yaşam Kalitesi,Toplum Temelli Rehabilitasyon,Engellilik ve Kentsel Yaşam,Engelli Dostu Kentler ve Ülkeler,Genel Tekrar,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Engellilik kavramını tanımlar, engellilik sınıflamasını ayırt eder
10, 9
A
Engelli kültürünü ve engellinin sosyal uyumunu açıklar.
16, 9
A
Engelli hakları ve iş olanaklarını açıklar
10, 9
A
Engelli bireylerin topluma katılımının arttırılması için gerekli düzenlemeleri yapar
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Engellilik ve Etik
MEBİS Notları
2
Sağlık Sınıflandırma Sistemi
MEBİS Notları
3
Engelli Kültürü
MEBİS Notları
4
Engellinin Aile Yaşantısı ve Sosyal Uyumu
MEBİS Notları
5
Engelli Hakları
MEBİS Notları
6
Engelli İstihdamı
MEBİS Notları
7
Engellilerde Fiziksel Aktivite
MEBİS Notları
8
Engellilerde Yardımcı Gereçler
MEBİS Notları
9
Engellilerde Yaşam Kalitesi
MEBİS Notları
10
Toplum Temelli Rehabilitasyon
MEBİS Notları
11
Engellilik ve Kentsel Yaşam
MEBİS Notları
12
Engelli Dostu Kentler ve Ülkeler
MEBİS Notları
13
Genel Tekrar
MEBİS Notları
14
Genel Tekrar
MEBİS Notları
Kaynak
Bilgin, K. U. (2008). Özürlülerin çalışma hayatındaki sorunları ve çözüm önerileri
Birleşmiş Milletler Özürlü Kişilerin Hakları Sözleşmesi. (2008). T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. Ankara.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
4
4
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
6
6
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
63
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ENGELLİLİK VE YAŞAM
-
Güz Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Emre DANSUK
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Emre DANSUK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Engelli bireyin yaşam kalitesini artırmak, toplumun engelliliğe dair anlayışını geliştirmek, olumsuz algılara karşı koymak ve bireylerin karşılaştıkları engellerin ortadan kaldırılmasında farkındalık sağlama ve sorumluluk alma bilincini oluşturmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Engellilik ve Etik,Sağlık Sınıflandırma Sistemi ,Engelli Kültürü,Engellinin Aile Yaşantısı ve Sosyal Uyumu,Engelli Hakları,Engelli İstihdamı,Engellilerde Fiziksel Aktivite,Engellilerde Yardımcı Gereçler,Engellilerde Yaşam Kalitesi,Toplum Temelli Rehabilitasyon,Engellilik ve Kentsel Yaşam,Engelli Dostu Kentler ve Ülkeler,Genel Tekrar,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Engellilik kavramını tanımlar, engellilik sınıflamasını ayırt eder
10, 9
A
Engelli kültürünü ve engellinin sosyal uyumunu açıklar.
16, 9
A
Engelli hakları ve iş olanaklarını açıklar
10, 9
A
Engelli bireylerin topluma katılımının arttırılması için gerekli düzenlemeleri yapar
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Engellilik ve Etik
MEBİS Notları
2
Sağlık Sınıflandırma Sistemi
MEBİS Notları
3
Engelli Kültürü
MEBİS Notları
4
Engellinin Aile Yaşantısı ve Sosyal Uyumu
MEBİS Notları
5
Engelli Hakları
MEBİS Notları
6
Engelli İstihdamı
MEBİS Notları
7
Engellilerde Fiziksel Aktivite
MEBİS Notları
8
Engellilerde Yardımcı Gereçler
MEBİS Notları
9
Engellilerde Yaşam Kalitesi
MEBİS Notları
10
Toplum Temelli Rehabilitasyon
MEBİS Notları
11
Engellilik ve Kentsel Yaşam
MEBİS Notları
12
Engelli Dostu Kentler ve Ülkeler
MEBİS Notları
13
Genel Tekrar
MEBİS Notları
14
Genel Tekrar
MEBİS Notları
Kaynak
Bilgin, K. U. (2008). Özürlülerin çalışma hayatındaki sorunları ve çözüm önerileri
Birleşmiş Milletler Özürlü Kişilerin Hakları Sözleşmesi. (2008). T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. Ankara.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.