Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan denge ve yürüme bozukluklarının nedenlerinin ve fizyoterapi uygulamalarının incelenerek öğretilmesi.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin tanımı, içeriği ve işleyişi,Dengenin tanımı, dengeyi etkileyen temel faktörlerin incelenmesi,Dengenin kontrol mekanizması ,Denge tipleri ve kontrol sistemleri ile ilişkileri,Denge değerlendirme yöntemleri: Klinik değerlendirme yöntemleri,Denge değerlendirme yöntemleri: Laboratuvar analiz yöntemleri,Düşme riski ve değerlendirilmesi,Yürüme bozuklukları,Yürümenin klinik değerlendirilmesi,Denge eğitimi,Yürüme eğitimi,Düşme riskini azaltma startejileri,Denge ve yürüme eğitim yöntemleri I,Denge ve yürüme eğitim yöntemleri II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dengeden sorumlu yapıları açıklar
10, 16, 9
A
Denge ve yürüme bozukluklarını tanımlar
10, 16, 9
A
Denge ve yürüme bozukluklarında fizyoterapi yöntemlerini uygular
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin tanımı, içeriği ve işleyişi
Mebis notları
2
Dengenin tanımı, dengeyi etkileyen temel faktörlerin incelenmesi
Mebis notları
3
Dengenin kontrol mekanizması
Mebis notları
4
Denge tipleri ve kontrol sistemleri ile ilişkileri
1- Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2007). Motor control: translating research into clinical practice. Fifth edition. Lippincott Williams & Wilkins. 2- Güçlü-Gündüz, A., Bilgin, S., Öksüz, Ç., Ertekin, Ö., İyigün, G. (2018). Motor Kontrol Araştırmanın Klinik Uygulamaya Aktarılması. 1. Baskı. Hipokrat Kitapevi, Ankara.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
5
5
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
71
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(71/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
DENGE VE YÜRÜME EĞİTİMİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Pınar KAYA SARIBAŞ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Pelin VURAL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında sık karşılaşılan denge ve yürüme bozukluklarının nedenlerinin ve fizyoterapi uygulamalarının incelenerek öğretilmesi.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin tanımı, içeriği ve işleyişi,Dengenin tanımı, dengeyi etkileyen temel faktörlerin incelenmesi,Dengenin kontrol mekanizması ,Denge tipleri ve kontrol sistemleri ile ilişkileri,Denge değerlendirme yöntemleri: Klinik değerlendirme yöntemleri,Denge değerlendirme yöntemleri: Laboratuvar analiz yöntemleri,Düşme riski ve değerlendirilmesi,Yürüme bozuklukları,Yürümenin klinik değerlendirilmesi,Denge eğitimi,Yürüme eğitimi,Düşme riskini azaltma startejileri,Denge ve yürüme eğitim yöntemleri I,Denge ve yürüme eğitim yöntemleri II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dengeden sorumlu yapıları açıklar
10, 16, 9
A
Denge ve yürüme bozukluklarını tanımlar
10, 16, 9
A
Denge ve yürüme bozukluklarında fizyoterapi yöntemlerini uygular
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin tanımı, içeriği ve işleyişi
Mebis notları
2
Dengenin tanımı, dengeyi etkileyen temel faktörlerin incelenmesi
Mebis notları
3
Dengenin kontrol mekanizması
Mebis notları
4
Denge tipleri ve kontrol sistemleri ile ilişkileri
1- Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2007). Motor control: translating research into clinical practice. Fifth edition. Lippincott Williams & Wilkins. 2- Güçlü-Gündüz, A., Bilgin, S., Öksüz, Ç., Ertekin, Ö., İyigün, G. (2018). Motor Kontrol Araştırmanın Klinik Uygulamaya Aktarılması. 1. Baskı. Hipokrat Kitapevi, Ankara.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.