Ağrı ile ilişkili temel kavramlar, ağrı patofizyolojisinin ve mekanizması, ağrıya yol açan durumlar ve fizyoterapi yöntemleri ile ağrının yönetimi hakkında bilgi vermek
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanım, Konsept ve Ağrı Modelleri,Santral Nosiseptif Yollar,Motor Kontrol ve Ağrı,Ağrının Değerlendirilmesi,Fizyoterapi Uygulamasında Genel Prensipler,Egzersizle Tetiklenen Hipoaljezi: Kanıta Dayalı Bir İnceleme,Transkutanöz Elektriksel Sinir Stimülasyonu ve İnterferansiyel Tedavi,Termal Modaliteler Dahil Diğer Elektrofiziksel Ajanlara Genel Bakış,MAnual Terapi,İnterdisipliner Ağrı Yönetimi,Ağrı Yönetiminde Psikolojik Yaklaşımlar,Miyofasyal Ağrı ve Fibromiyalji Sendromu,Temporomandibular Bozukluklar ve Baş Ağrısı,Bel Ağrısı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Ağrı patofizyolojisini ve ağrı ile ilişkili faktörleri anlar ve tanımlar
9
A
Ağrılı hastayı değerlendirir
5, 9
A
Ağrı yönetiminde biyopsikososyal yaklaşımları tanımlar
9
A, E
Bireysel ağrı yönetiminde kullanılan fizyoterapi yaklaşımlarını planlar
9
A, E
Ağrılı hastaya en uygun kanıta dayalı yaklaşımlar ile tedavi programı uygular
5, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanım, Konsept ve Ağrı Modelleri
Kathleen A. Sluka-Mechanism and Management of Pain for the Physical Therapist / Page:12-28
2
Santral Nosiseptif Yollar
Page: 57-95
3
Motor Kontrol ve Ağrı
Page: 96-116
4
Ağrının Değerlendirilmesi
Page: 141-189
5
Fizyoterapi Uygulamasında Genel Prensipler
PAge: 190-221
6
Egzersizle Tetiklenen Hipoaljezi: Kanıta Dayalı Bir İnceleme
Page: 241-263
7
Transkutanöz Elektriksel Sinir Stimülasyonu ve İnterferansiyel Tedavi
Page: 264-292
8
Termal Modaliteler Dahil Diğer Elektrofiziksel Ajanlara Genel Bakış
Page: 293-306
9
MAnual Terapi
Page: 307-321
10
İnterdisipliner Ağrı Yönetimi
Page: 323-341
11
Ağrı Yönetiminde Psikolojik Yaklaşımlar
Page: 366-385
12
Miyofasyal Ağrı ve Fibromiyalji Sendromu
Page: 387-408
13
Temporomandibular Bozukluklar ve Baş Ağrısı
Page: 409-429
14
Bel Ağrısı
Page: 430-450
Kaynak
Kathleen A. Sluka-Mechanism and Management of Pain for the Physical Therapist
Edibe Ünal. Fizyoterapide Ağrı Yönetimi, Pelikan Kitabevi. 2015
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
AĞRI VE FİZYOTERAPİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Dilanur KUTLU ÖZKARAOĞLU
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Dilanur KUTLU ÖZKARAOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Ağrı ile ilişkili temel kavramlar, ağrı patofizyolojisinin ve mekanizması, ağrıya yol açan durumlar ve fizyoterapi yöntemleri ile ağrının yönetimi hakkında bilgi vermek
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanım, Konsept ve Ağrı Modelleri,Santral Nosiseptif Yollar,Motor Kontrol ve Ağrı,Ağrının Değerlendirilmesi,Fizyoterapi Uygulamasında Genel Prensipler,Egzersizle Tetiklenen Hipoaljezi: Kanıta Dayalı Bir İnceleme,Transkutanöz Elektriksel Sinir Stimülasyonu ve İnterferansiyel Tedavi,Termal Modaliteler Dahil Diğer Elektrofiziksel Ajanlara Genel Bakış,MAnual Terapi,İnterdisipliner Ağrı Yönetimi,Ağrı Yönetiminde Psikolojik Yaklaşımlar,Miyofasyal Ağrı ve Fibromiyalji Sendromu,Temporomandibular Bozukluklar ve Baş Ağrısı,Bel Ağrısı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Ağrı patofizyolojisini ve ağrı ile ilişkili faktörleri anlar ve tanımlar
9
A
Ağrılı hastayı değerlendirir
5, 9
A
Ağrı yönetiminde biyopsikososyal yaklaşımları tanımlar
9
A, E
Bireysel ağrı yönetiminde kullanılan fizyoterapi yaklaşımlarını planlar
9
A, E
Ağrılı hastaya en uygun kanıta dayalı yaklaşımlar ile tedavi programı uygular
5, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanım, Konsept ve Ağrı Modelleri
Kathleen A. Sluka-Mechanism and Management of Pain for the Physical Therapist / Page:12-28
2
Santral Nosiseptif Yollar
Page: 57-95
3
Motor Kontrol ve Ağrı
Page: 96-116
4
Ağrının Değerlendirilmesi
Page: 141-189
5
Fizyoterapi Uygulamasında Genel Prensipler
PAge: 190-221
6
Egzersizle Tetiklenen Hipoaljezi: Kanıta Dayalı Bir İnceleme
Page: 241-263
7
Transkutanöz Elektriksel Sinir Stimülasyonu ve İnterferansiyel Tedavi
Page: 264-292
8
Termal Modaliteler Dahil Diğer Elektrofiziksel Ajanlara Genel Bakış
Page: 293-306
9
MAnual Terapi
Page: 307-321
10
İnterdisipliner Ağrı Yönetimi
Page: 323-341
11
Ağrı Yönetiminde Psikolojik Yaklaşımlar
Page: 366-385
12
Miyofasyal Ağrı ve Fibromiyalji Sendromu
Page: 387-408
13
Temporomandibular Bozukluklar ve Baş Ağrısı
Page: 409-429
14
Bel Ağrısı
Page: 430-450
Kaynak
Kathleen A. Sluka-Mechanism and Management of Pain for the Physical Therapist
Edibe Ünal. Fizyoterapide Ağrı Yönetimi, Pelikan Kitabevi. 2015
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.