Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUK VE BAĞIMSIZ YAŞAM | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Halime AVUNÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Özel gereksinimi olan çocuklarda performans alanlarına göre aktiviteleri ve bağımsız yaşama etkisini açıklamak, aile ve bakım verenlerle kişiye özel değerlendirme ve müdahalelerin temel özelliklerinin kavranmasını sağlamak ve günlük yaşam aktiviteleri, kavrama/el becerileri ve oyun alanlarındaki uygulamaya yansıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Pediatri uygulamalarında performans alanlarına göre kavramsal boyut,Performans alanları olan günlük yaşam aktiviteleri, üretici aktiviteler, oyun/serbest zaman aktiviteleri teorik çerçevesi,Ailenin sorunları,Özel gereksinimli çocuğu tutma ve taşıma yöntemlerinin temel prensipleri,Uyku eğitimi- vaka üzerinde çalışma,Tuvalet eğitimi -vaka üzerinde çalışma,Banyo eğitimi- vaka üzerinde çalışma,Giyinme eğitimi- vaka üzerinde çalışma,Beslenme eğitimi- vaka üzerinde çalışma,Kavrama ve el becerileri eğitimi - vaka üzerinde çalışma,Oyun uygulamaları - vaka üzerinde çalışma; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel gereksinimli çocuklarda sıklıkla görülen nörolojik fonksiyon bozukluklarını ve bunların performansa etkisini açıklayabilmesi. | 1, 2, 3 | A, C |
Nörolojik fonksiyon bozukluğu olan çocuklarda ailenin ve bakım verenlerin sorunlarını kavrayabilmesi | 1, 2, 3 | A, C |
Özel gereksinimi olan çocuklarda günlük yaşam aktiviteleri, üretici ve oyun /serbest zaman aktivitelerini değerlendirebilmesi | 1, 2, 3 | A, C |
Müdahale stratejilerini tartışabilmesi ve ergoterapi programını planlayabilmesi | 1, 2, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Pediatri uygulamalarında performans alanlarına göre kavramsal boyut | Ders notuna hazırlanılması |
2 | Performans alanları olan günlük yaşam aktiviteleri, üretici aktiviteler, oyun/serbest zaman aktiviteleri teorik çerçevesi | Ders notuna hazırlanılması |
3 | Ailenin sorunları | Ders notuna hazırlanılması |
4 | Özel gereksinimli çocuğu tutma ve taşıma yöntemlerinin temel prensipleri | 1.Kaynağın 7. Bölümü |
5 | Uyku eğitimi- vaka üzerinde çalışma | 1. kaynağın 9. Bölümü |
6 | Tuvalet eğitimi -vaka üzerinde çalışma | 1. kaynağın 9. bölümü |
7 | Banyo eğitimi- vaka üzerinde çalışma | 1. kaynağın 9. bölümü |
8 | Giyinme eğitimi- vaka üzerinde çalışma | 1. Kaynağın 9. Bölümü |
9 | Beslenme eğitimi- vaka üzerinde çalışma | 1. kaynağın 9. bölümü |
10 | Kavrama ve el becerileri eğitimi - vaka üzerinde çalışma | 1. kaynağın 13. Bölümü |
11 | Oyun uygulamaları - vaka üzerinde çalışma | 1. kaynağın 3. Bölümü |
Kaynak |
1. Kramer P, Hinojosa J.: Frame of Reference for Pediatric Occupational Therapy, Lippincott, Williams & Wilkins 1999, USA 2. Kayıhan H, Kırdı N, Uyanık M, Düger T, Hazar G.: Serebral Paralizili Çocuk ve Bağımsız Yaşam, H.Ü. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları 15, Ankara 1995. 3. Crepeau EB, Cohn ES, Schell BA B, Willard & Spackman’s Occupational Therapy, Lippincott Williams & Wilkins , 2003 USA. 4. Pedretti’s Occupational Therapy Practice Skills for Physical Dysfunction, Mosby Elsevier, 2006, USA. |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |