Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK İŞARET DİLİ II | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Feride KORKMAZ |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin TİD 1 dersinde öğrendikleri yapıları daha ileri düzeyde kullanmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin belli alanlarda özellikle kendi meslek alanlarına özgü işaretleri öğrenerek daha ileri düzeyde etkili iletişim kurmaları hedeflenir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrenilen işaret ve yapıların tekrarı,İş başvuruları ve çalışma hayatı,Kuruluşlar,Sağlıkla ilgili anlatımlar,Vücut ve organlar,Ülkeler ve şehirler,İşitme engelliler derneği ortamında öğrenilenlerin pratiği,Kutlama tebrik anlatımları,İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları ,İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları,Bağlaçlar,Sınıf içi uygulama,Spor terimleri,Genel tekrar ve uygulama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşaret dili becerisi kazanır | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
TID 1 dersinde öğrendiklerini daha ileri düzeyde iletişim ortamında kullanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Mesleki alandaki özel işaretleri kullanmayı bilir. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Birbirine benzer işaretleri farklı bağlamlarda ayırt etme bilgisine sahip olur. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
İşaretleri kullanmada belli bir hıza ulaşır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Sağlıkla ilgili anlatımlarda işaret dili kullanır. | 11, 14, 16, 19, 6 | A, D |
Vücut ve organları işaret diliyle anlatır. | 11, 14, 16, 19, 8 | A, D |
İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları kurarken işaret dilini kullanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenilen işaret ve yapıların tekrarı | Ön hazırlık yok |
2 | İş başvuruları ve çalışma hayatı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kuruluşlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Sağlıkla ilgili anlatımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Vücut ve organlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ülkeler ve şehirler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | İşitme engelliler derneği ortamında öğrenilenlerin pratiği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kutlama tebrik anlatımları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Bağlaçlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Sınıf içi uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Spor terimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel tekrar ve uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Derste alınan notlar |
MEB, Yetişkinler İçin Türk İşaret Dili Kılavuzu, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 1995 Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği, T.C Kültür Bakanlığı, Ankara, Ekim 2012 H. McLaughlin, Sağırlar Okulları Öğretmenlerine Mahsus El Kitabı, Maarif Basımevi, İstanbul, 1955 Ulrike Zeshan, ?Sign Language in Turkey: The story of a hidden language?. Turkic Languages 6: 2, 229-274, 2002 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK İŞARET DİLİ II | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Feride KORKMAZ |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin TİD 1 dersinde öğrendikleri yapıları daha ileri düzeyde kullanmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin belli alanlarda özellikle kendi meslek alanlarına özgü işaretleri öğrenerek daha ileri düzeyde etkili iletişim kurmaları hedeflenir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrenilen işaret ve yapıların tekrarı,İş başvuruları ve çalışma hayatı,Kuruluşlar,Sağlıkla ilgili anlatımlar,Vücut ve organlar,Ülkeler ve şehirler,İşitme engelliler derneği ortamında öğrenilenlerin pratiği,Kutlama tebrik anlatımları,İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları ,İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları,Bağlaçlar,Sınıf içi uygulama,Spor terimleri,Genel tekrar ve uygulama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşaret dili becerisi kazanır | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
TID 1 dersinde öğrendiklerini daha ileri düzeyde iletişim ortamında kullanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Mesleki alandaki özel işaretleri kullanmayı bilir. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Birbirine benzer işaretleri farklı bağlamlarda ayırt etme bilgisine sahip olur. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
İşaretleri kullanmada belli bir hıza ulaşır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Sağlıkla ilgili anlatımlarda işaret dili kullanır. | 11, 14, 16, 19, 6 | A, D |
Vücut ve organları işaret diliyle anlatır. | 11, 14, 16, 19, 8 | A, D |
İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları kurarken işaret dilini kullanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenilen işaret ve yapıların tekrarı | Ön hazırlık yok |
2 | İş başvuruları ve çalışma hayatı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kuruluşlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Sağlıkla ilgili anlatımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Vücut ve organlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ülkeler ve şehirler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | İşitme engelliler derneği ortamında öğrenilenlerin pratiği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kutlama tebrik anlatımları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İleri düzeyde olumlu ve olumsuz cümle yapıları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Bağlaçlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Sınıf içi uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Spor terimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel tekrar ve uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Derste alınan notlar |
MEB, Yetişkinler İçin Türk İşaret Dili Kılavuzu, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 1995 Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği, T.C Kültür Bakanlığı, Ankara, Ekim 2012 H. McLaughlin, Sağırlar Okulları Öğretmenlerine Mahsus El Kitabı, Maarif Basımevi, İstanbul, 1955 Ulrike Zeshan, ?Sign Language in Turkey: The story of a hidden language?. Turkic Languages 6: 2, 229-274, 2002 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |