Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEME VE YUTMA BOZUKLUKLARI | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yutma bozukluğu tedavisinde interdisipliner sağlık ekibi içinde ergoterapinin katkısını keşfetmek ve sağlık profesyonelleri arasında işbirliğini teşvik etmek amacıyla kanıta dayalı yutma bozukluğu yaklaşımları için gerekli koşulları tanımlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yutma bozukluğuna eşlik eden belirtiler ve semptomlar,Güçsüzlük tedavisinde disiplinler arası sağlık ekibinde ergoterapinin rolü.,Kendine beslenme, biliş, algılama, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postürel kontrol içeren yutma eğitimi,Günlük yaşam aktivitelerinde güvenli bir şekilde performansı sağlamak veya müdahale ve metotları geliştirmek,Beslenme, beslenme performansını sağlamak için beslenme yeme ve yutma tedavisi,Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak değerlendirme.,Yutma bozukluğunun değerlendirilmesi,Yutma bozukluğunun değerlendirilmesi,Bireyselleştirilmiş konpanse edici yutma stratejileri, modifiye diyetler, özel yemekler ve ileri beslenme becerileri,Bireysel beslenme ve yutkunma stratejileri konusunda bakım veren eğitimi,Kognitif sorunlar,Kognitif sorunların değerlendirilmesi,Duyu bütünleme; prematürite için oral savunmasızlık aktiviteleri,Grup çalışması, vaka yönetimi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yutma bozukluğuna eşlik eden problem ve semptomları tanımlar. | ||
Yutma bozukluğu değerlendirme ve tedavisindeki en temel ilkeleri tanımlar. | ||
Yutma bozukluğunda en iyi sonuca ulaşmak için sağlık profesyonelleri arasında işbirliğini teşvik etmek için gerekli koşulları tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Yutma bozukluğuna eşlik eden belirtiler ve semptomlar | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
2 | Güçsüzlük tedavisinde disiplinler arası sağlık ekibinde ergoterapinin rolü. | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
3 | Kendine beslenme, biliş, algılama, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postürel kontrol içeren yutma eğitimi | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
4 | Günlük yaşam aktivitelerinde güvenli bir şekilde performansı sağlamak veya müdahale ve metotları geliştirmek | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
5 | Beslenme, beslenme performansını sağlamak için beslenme yeme ve yutma tedavisi | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
6 | Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak değerlendirme. | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
7 | Yutma bozukluğunun değerlendirilmesi | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
8 | Yutma bozukluğunun değerlendirilmesi | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
9 | Bireyselleştirilmiş konpanse edici yutma stratejileri, modifiye diyetler, özel yemekler ve ileri beslenme becerileri | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
10 | Bireysel beslenme ve yutkunma stratejileri konusunda bakım veren eğitimi | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
11 | Kognitif sorunlar | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
12 | Kognitif sorunların değerlendirilmesi | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
13 | Duyu bütünleme; prematürite için oral savunmasızlık aktiviteleri | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
14 | Grup çalışması, vaka yönetimi | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
Kaynak |
Numan Demir, Selen Serel Arslan, Ayşe Karaduman,(2015), Klinisyenler İçin Yutma Floroskopi Rehberi, Pelikan Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |