Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOTOR ÖĞRENME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet EMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İbrahim Yavuz TATLI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Motor beceriler ve motor öğrenme süreçlerinin kavramsal modelini anlamak ve bu modellerle rehabilitasyon kavramı arasındaki ilişkiyi açıklamak, motor öğrenme prensibine dayalı farklı tedavi yöntemlerini tanımlamak ve uygulamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Motor öğrenme,Öğrenme Nedir? Öğrenmenin Değerlendirilmesi, Öğrenmenin Aşamaları,Motor Öğrenme Teorileri,Motor Öğrenme Prensipleri,Motor Beceri, Yetenek ve Performans Kavramları,Nöral Plastisite,Motor Öğrenme ve Fonksiyonel İyileşme,Motor öğrenme prensiplerinin klinik uygulamalara aktarılması ,İnme rehabilitasyonunda motor öğrenme temelli ergoterapi yaklaşımları,Kısıtlanmış hareket tedavisi,Ayna Terapisi,Hedef odaklı eğitim,Görev odaklı eğitim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Motor öğrenme süreçlerini ve evrelerini anlar | 13, 16, 9 | A |
Beceri , yetenek ve performans kavramlarını ve öğrenme aşamalarını tanımlar ve bu aşamalara yönelik uygulamayı planlar. | 13, 16, 9 | A |
Motor öğrenme ve performans teorileri ile rehabilitasyon uygulamaları arasında ilişki kurar. | 13, 16, 9 | A |
Motor öğrenme prensiplerini kullanarak tedavi planı oluşturur | 10, 11, 13, 16, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Motor öğrenme | Mebis Notları |
2 | Öğrenme Nedir? Öğrenmenin Değerlendirilmesi, Öğrenmenin Aşamaları | Mebis Notları |
3 | Motor Öğrenme Teorileri | Mebis Notları |
4 | Motor Öğrenme Prensipleri | Mebis Notları |
5 | Motor Beceri, Yetenek ve Performans Kavramları | Mebis Notları |
6 | Nöral Plastisite | Mebis Notları |
7 | Motor Öğrenme ve Fonksiyonel İyileşme | Mebis Notları |
8 | Motor öğrenme prensiplerinin klinik uygulamalara aktarılması | Mebis Notları |
9 | İnme rehabilitasyonunda motor öğrenme temelli ergoterapi yaklaşımları | Mebis Notları |
10 | Kısıtlanmış hareket tedavisi | Mebis Notları |
11 | Ayna Terapisi | Mebis Notları |
12 | Hedef odaklı eğitim | Mebis Notları |
13 | Görev odaklı eğitim | Mebis Notları |
Kaynak |
1. Stelmach, G. E. (Ed.). (2014). Motor control: Issues and trends. Academic Press. 2. Marino, R., Tomei, P., & Verrelli, C. M. (2010). Induction motor control design. Springer Science & Business Media. 3. Sabanovic, A., & Ohnishi, K. (2011). Motion control systems. John Wiley & Sons. 4. Danion, F., & Latash, M. (2010). Motor control: theories, experiments, and applications. Oxford University Press. |
1. Schmidt, R. A. (1991). Motor Learning and Performance: From Principles to Practice. Champaign: Human Kinetics 2. Magill, R. A. (2001). Motor Learning: Concepts and Applications. Sixth Edition. Dubuque, Iowa: Brown & Benchmark. 3. Sieglinde Martin, Teaching Motor Skills to Children With Cerebral Palsy And Similar Movement Disorders: A Guide for Parents And Professionals Woodbine House, 2006 4. Ferguson, M. A., Lim, C., Cooke, D., Darby, R. R., Wu, O., Rost, N. S., ... & Fox, M. D. (2019). A human memory circuit derived from brain lesions causing amnesia. Nature communications, 10(1), 3497. 5. Zhu, G., Jiang, B., Tong, L., Xie, Y., Zaharchuk, G., & Wintermark, M. (2019). Applications of deep learning to neuro-imaging techniques. Frontiers in neurology, 10, 869. 6.Hilger, K., Winter, N. R., Leenings, R., Sassenhagen, J., Hahn, T., Basten, U., & Fiebach, C. J. (2020). Predicting intelligence from brain gray matter volume. Brain Structure and Function, 225, 2111-2129. 7. Santangelo, V., & Bordier, C. (2019). Large-scale brain networks underlying successful and unsuccessful encoding, maintenance, and retrieval of everyday scenes in visuospatial working memory. Frontiers in psychology, 10, 233. 8. Lanteaume, L., Khalfa, S., Régis, J., Marquis, P., Chauvel, P., & Bartolomei, F. (2007). Emotion induction after direct intracerebral stimulations of human amygdala. Cerebral cortex, 17(6), 1307-1313. 9. Ahmed Tawakol, “Relation between resting amygdalar activity and cardio vascular events: a longitudinal and cohort study”, The Lancet, January 12, 2016, 10. Daniel Goleman, Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ, New York, Bantam Books, 2005. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | ||||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOTOR ÖĞRENME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet EMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İbrahim Yavuz TATLI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Motor beceriler ve motor öğrenme süreçlerinin kavramsal modelini anlamak ve bu modellerle rehabilitasyon kavramı arasındaki ilişkiyi açıklamak, motor öğrenme prensibine dayalı farklı tedavi yöntemlerini tanımlamak ve uygulamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Motor öğrenme,Öğrenme Nedir? Öğrenmenin Değerlendirilmesi, Öğrenmenin Aşamaları,Motor Öğrenme Teorileri,Motor Öğrenme Prensipleri,Motor Beceri, Yetenek ve Performans Kavramları,Nöral Plastisite,Motor Öğrenme ve Fonksiyonel İyileşme,Motor öğrenme prensiplerinin klinik uygulamalara aktarılması ,İnme rehabilitasyonunda motor öğrenme temelli ergoterapi yaklaşımları,Kısıtlanmış hareket tedavisi,Ayna Terapisi,Hedef odaklı eğitim,Görev odaklı eğitim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Motor öğrenme süreçlerini ve evrelerini anlar | 13, 16, 9 | A |
Beceri , yetenek ve performans kavramlarını ve öğrenme aşamalarını tanımlar ve bu aşamalara yönelik uygulamayı planlar. | 13, 16, 9 | A |
Motor öğrenme ve performans teorileri ile rehabilitasyon uygulamaları arasında ilişki kurar. | 13, 16, 9 | A |
Motor öğrenme prensiplerini kullanarak tedavi planı oluşturur | 10, 11, 13, 16, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Motor öğrenme | Mebis Notları |
2 | Öğrenme Nedir? Öğrenmenin Değerlendirilmesi, Öğrenmenin Aşamaları | Mebis Notları |
3 | Motor Öğrenme Teorileri | Mebis Notları |
4 | Motor Öğrenme Prensipleri | Mebis Notları |
5 | Motor Beceri, Yetenek ve Performans Kavramları | Mebis Notları |
6 | Nöral Plastisite | Mebis Notları |
7 | Motor Öğrenme ve Fonksiyonel İyileşme | Mebis Notları |
8 | Motor öğrenme prensiplerinin klinik uygulamalara aktarılması | Mebis Notları |
9 | İnme rehabilitasyonunda motor öğrenme temelli ergoterapi yaklaşımları | Mebis Notları |
10 | Kısıtlanmış hareket tedavisi | Mebis Notları |
11 | Ayna Terapisi | Mebis Notları |
12 | Hedef odaklı eğitim | Mebis Notları |
13 | Görev odaklı eğitim | Mebis Notları |
Kaynak |
1. Stelmach, G. E. (Ed.). (2014). Motor control: Issues and trends. Academic Press. 2. Marino, R., Tomei, P., & Verrelli, C. M. (2010). Induction motor control design. Springer Science & Business Media. 3. Sabanovic, A., & Ohnishi, K. (2011). Motion control systems. John Wiley & Sons. 4. Danion, F., & Latash, M. (2010). Motor control: theories, experiments, and applications. Oxford University Press. |
1. Schmidt, R. A. (1991). Motor Learning and Performance: From Principles to Practice. Champaign: Human Kinetics 2. Magill, R. A. (2001). Motor Learning: Concepts and Applications. Sixth Edition. Dubuque, Iowa: Brown & Benchmark. 3. Sieglinde Martin, Teaching Motor Skills to Children With Cerebral Palsy And Similar Movement Disorders: A Guide for Parents And Professionals Woodbine House, 2006 4. Ferguson, M. A., Lim, C., Cooke, D., Darby, R. R., Wu, O., Rost, N. S., ... & Fox, M. D. (2019). A human memory circuit derived from brain lesions causing amnesia. Nature communications, 10(1), 3497. 5. Zhu, G., Jiang, B., Tong, L., Xie, Y., Zaharchuk, G., & Wintermark, M. (2019). Applications of deep learning to neuro-imaging techniques. Frontiers in neurology, 10, 869. 6.Hilger, K., Winter, N. R., Leenings, R., Sassenhagen, J., Hahn, T., Basten, U., & Fiebach, C. J. (2020). Predicting intelligence from brain gray matter volume. Brain Structure and Function, 225, 2111-2129. 7. Santangelo, V., & Bordier, C. (2019). Large-scale brain networks underlying successful and unsuccessful encoding, maintenance, and retrieval of everyday scenes in visuospatial working memory. Frontiers in psychology, 10, 233. 8. Lanteaume, L., Khalfa, S., Régis, J., Marquis, P., Chauvel, P., & Bartolomei, F. (2007). Emotion induction after direct intracerebral stimulations of human amygdala. Cerebral cortex, 17(6), 1307-1313. 9. Ahmed Tawakol, “Relation between resting amygdalar activity and cardio vascular events: a longitudinal and cohort study”, The Lancet, January 12, 2016, 10. Daniel Goleman, Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ, New York, Bantam Books, 2005. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | ||||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |