Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERGOTERAPİDE ETİK | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Etik, ahlak ve deontoloji kavramlarını, ergoterapi etik kurallarını ve uygulama standartlarını, klinik ve araştırma etiğini öğretip benimseterek öğrencilerin bir ergoterapist olarak rehabilitasyon ekibi içinde profesyonel ve etik davranış göstermesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Ders içeriğinin anlatılması, önemli terimlerin tartışılması,2. Sağlık personeli, hasta ve hasta yakınları arasındaki ilişkilerde deontoloji, hasta ve çocuk haklarının incelenmesi,3. Rehabilitasyon kavramı, ekip çalışması ve sağlık profesyonellerinin çalışma prensipleri,4. Etik ve hukuk kavramı,5. Ergoterapistin rolü, ekip çalışmasında yeri, hukukta yeri, çalışma alanları, ergoterapistin eğitim durumu, Türkiye ve dünyadaki yeri(ödev sunumu),6. Ergoterapi etiğinde teorik perspektif ve yetkin birimler,7. Mesleki deontoloji ve ulusal/uluslar arası etik deklerasyonlar,8. Ergoterapistlerin etik prensipleri,9. Ergoterapide etik sorunlar ve çözüm yollar,10. Ergoterapide uygulama standartları,11. Ergoterapide uygulama standartlarının tartışılması,12. Etik problemler ve problem çözme (ödev sunumu),13. Araştırma etiği,14. Ergoterapinin çalışma alanları; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergoterapi mesleğinde etik prensipleri tartışabilmesi | 1, 11, 3 | A, C |
Rehabilitasyon alanında etik kuralları tanımlayabilmesi | 1, 11, 3 | A, C |
Ergoterapi mesleğinin etik prensiplerini açıklaması | 1, 11, 3 | A, C, D |
Hasta, rehabilitasyon ekibinin hak ve sorumluluklarını ifade etmesi | 1, 11, 3 | A, C |
Ergoterapist olarak etik uygulama standartlarını oluşturabilmesi | 1, 11, 3 | A, C |
Ergoterapide etik prensipleri rapor etmesi | 1, 11, 3 | A, C |
Ergoterapide etik sorunları çözümlemesi | 1, 11, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 11: Seminer, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1. Ders içeriğinin anlatılması, önemli terimlerin tartışılması | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
2 | 2. Sağlık personeli, hasta ve hasta yakınları arasındaki ilişkilerde deontoloji, hasta ve çocuk haklarının incelenmesi | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
3 | 3. Rehabilitasyon kavramı, ekip çalışması ve sağlık profesyonellerinin çalışma prensipleri | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
4 | 4. Etik ve hukuk kavramı | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
5 | 5. Ergoterapistin rolü, ekip çalışmasında yeri, hukukta yeri, çalışma alanları, ergoterapistin eğitim durumu, Türkiye ve dünyadaki yeri(ödev sunumu) | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
6 | 6. Ergoterapi etiğinde teorik perspektif ve yetkin birimler | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
7 | 7. Mesleki deontoloji ve ulusal/uluslar arası etik deklerasyonlar | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
8 | 8. Ergoterapistlerin etik prensipleri | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
9 | 9. Ergoterapide etik sorunlar ve çözüm yollar | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
10 | 10. Ergoterapide uygulama standartları | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
11 | 11. Ergoterapide uygulama standartlarının tartışılması | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
12 | 12. Etik problemler ve problem çözme (ödev sunumu) | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
13 | 13. Araştırma etiği | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
14 | 14. Ergoterapinin çalışma alanları | Önceden verilen ders notuna hazırlanarak gelinmesi |
Kaynak |
Dersin sorumlusu tarafından verilecektir |
-Reference Guide to the Occupational Therapy Code of Ethics ands Ethics Standarts, AOTA 2010 -Occupational Therapy: Principles and Practice, Alice J Punwar -Ethics in Rehabilitation, A clinical perspective, B.L.Kornblau, S.P. Starling -Continuing Professional Development: A Guide For Therapists -Tübitak araştırma ve yayın etiği kurulu yönetmeliği |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |