Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENGELLİK SOSYOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet EMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Merve KESKİN |
Dersin Amacı | Engelliliği sosyolojik bakış açısıyla anlamak ve yorumlamaktır. Türkiye'de ki engelli bireylere yönelik çalışmaların dünya araştırmalarıyla karşılaştırılmasını yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engellilik tanımı ve engelli birey olma,Sosyolojik bakış açısında engellilik,Disiplinlerarası bir alan olarak engellilik ile ilgili yapılan araştırmalar,Engellilik modelleri (ahlaki model/medikal model),Engellilik modelleri (sosyal model/ sosyal inşacı model ve diğerleri),Engellilik kültürü,Engelli olmayan bireylerin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü,Engelli bireyin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü,Türkiye de engelli bireyler,Türkiye de engelli nüfusa ilişkin geliştirilen politikalar,Serbest alanlar: Sinema ve engellilik,Serbest alanlar: Sinema ve engellilik,Serbest alanlar: Edebiyat ve engellilik,Üniversitemizde engelli olma(saha çalışması); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Engelliliği ve engelli birey olmayı sorgulayabilir. | 10, 16, 9 | A |
Sosyolojik bakış açısıyla engelliliği tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Engellilik modellerini kullanır. | 10, 16, 9 | A |
Engellilik kültürü ve Türkiye de engelliliği tartışabilir. | 10, 16, 9 | A |
Sinema ve edebiyat alanında engelliliği yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
Üniversitemizde engelli olmayı tasvir eder. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Engellilik tanımı ve engelli birey olma | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
2 | Sosyolojik bakış açısında engellilik | Sibel Yardımcı'nın Sakatlığın Tarihsel İnşası makalesini okumak |
3 | Disiplinlerarası bir alan olarak engellilik ile ilgili yapılan araştırmalar | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
4 | Engellilik modelleri (ahlaki model/medikal model) | Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 17-51 sayfaları arasını okumak |
5 | Engellilik modelleri (sosyal model/ sosyal inşacı model ve diğerleri) | Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 51-81 sayfaları arasını okumak İlknur Meşe'nin Engelliliği açıklayan sosyal model makalesini okumak |
6 | Engellilik kültürü | Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 227-243 ve 269-299 sayfaları arasını okumak |
7 | Engelli olmayan bireylerin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
8 | Engelli bireyin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
9 | Türkiye de engelli bireyler | Dünya Engellilik Raporu 2011 incelemek TÜİK internet sayfasından verileri incelemek |
10 | Türkiye de engelli nüfusa ilişkin geliştirilen politikalar | TBMM Engelli Hakları İnceleme Raporu 2013'ü okumak, Engelli Bakım Hizmetleri kılavuzunu incelemek |
11 | Serbest alanlar: Sinema ve engellilik | Tamam mıyız, Başka Dilde Aşk, Benim Dünyam, Kadın Kokusu, Sol Ayağım filmlerinden birini seçip izlemek, verilen konu başlıkları altında analiz etmek |
12 | Serbest alanlar: Sinema ve engellilik | Can Dostum, Benim Adım Sam, Kelebek ve Dalgıç, Pas ve Kemik filmlerinden birini seçip izlemek, verilen konu başlıkları altında analiz etmek |
13 | Serbest alanlar: Edebiyat ve engellilik | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
14 | Üniversitemizde engelli olma(saha çalışması) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
Kaynak |
Dersin sorumlusu tarafından verilecektir. |
Arıkan, Ç. (2002), ?Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım? UFKUN ÖTESI BILIM DERGISI, 2(1), 11-25. Barnes, C. (1996), "Theories of Disability and the Origins of the Oppresion of Disabled People in Western Society", in. DISABILlTY AND SOCIETY:EMERGlNG ISSUES AND INSIGHTS, Ed L.Barton, London:Longrnan. Barnes, C. (1998), "The Social Model of Disability: A Sociological Phenomenon Ignored by Sociologists?", in. THE DISABILlTY READER: SOCIAL SCIENCE PERSPECTIVES, Ed. T. Shakespeare, New York: Casseli Pub. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | ||||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 1 | 1 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 1 | 1 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 1 | 1 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 55 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(55/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENGELLİK SOSYOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet EMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Merve KESKİN |
Dersin Amacı | Engelliliği sosyolojik bakış açısıyla anlamak ve yorumlamaktır. Türkiye'de ki engelli bireylere yönelik çalışmaların dünya araştırmalarıyla karşılaştırılmasını yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engellilik tanımı ve engelli birey olma,Sosyolojik bakış açısında engellilik,Disiplinlerarası bir alan olarak engellilik ile ilgili yapılan araştırmalar,Engellilik modelleri (ahlaki model/medikal model),Engellilik modelleri (sosyal model/ sosyal inşacı model ve diğerleri),Engellilik kültürü,Engelli olmayan bireylerin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü,Engelli bireyin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü,Türkiye de engelli bireyler,Türkiye de engelli nüfusa ilişkin geliştirilen politikalar,Serbest alanlar: Sinema ve engellilik,Serbest alanlar: Sinema ve engellilik,Serbest alanlar: Edebiyat ve engellilik,Üniversitemizde engelli olma(saha çalışması); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Engelliliği ve engelli birey olmayı sorgulayabilir. | 10, 16, 9 | A |
Sosyolojik bakış açısıyla engelliliği tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Engellilik modellerini kullanır. | 10, 16, 9 | A |
Engellilik kültürü ve Türkiye de engelliliği tartışabilir. | 10, 16, 9 | A |
Sinema ve edebiyat alanında engelliliği yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
Üniversitemizde engelli olmayı tasvir eder. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Engellilik tanımı ve engelli birey olma | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
2 | Sosyolojik bakış açısında engellilik | Sibel Yardımcı'nın Sakatlığın Tarihsel İnşası makalesini okumak |
3 | Disiplinlerarası bir alan olarak engellilik ile ilgili yapılan araştırmalar | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
4 | Engellilik modelleri (ahlaki model/medikal model) | Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 17-51 sayfaları arasını okumak |
5 | Engellilik modelleri (sosyal model/ sosyal inşacı model ve diğerleri) | Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 51-81 sayfaları arasını okumak İlknur Meşe'nin Engelliliği açıklayan sosyal model makalesini okumak |
6 | Engellilik kültürü | Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 227-243 ve 269-299 sayfaları arasını okumak |
7 | Engelli olmayan bireylerin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
8 | Engelli bireyin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
9 | Türkiye de engelli bireyler | Dünya Engellilik Raporu 2011 incelemek TÜİK internet sayfasından verileri incelemek |
10 | Türkiye de engelli nüfusa ilişkin geliştirilen politikalar | TBMM Engelli Hakları İnceleme Raporu 2013'ü okumak, Engelli Bakım Hizmetleri kılavuzunu incelemek |
11 | Serbest alanlar: Sinema ve engellilik | Tamam mıyız, Başka Dilde Aşk, Benim Dünyam, Kadın Kokusu, Sol Ayağım filmlerinden birini seçip izlemek, verilen konu başlıkları altında analiz etmek |
12 | Serbest alanlar: Sinema ve engellilik | Can Dostum, Benim Adım Sam, Kelebek ve Dalgıç, Pas ve Kemik filmlerinden birini seçip izlemek, verilen konu başlıkları altında analiz etmek |
13 | Serbest alanlar: Edebiyat ve engellilik | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
14 | Üniversitemizde engelli olma(saha çalışması) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması |
Kaynak |
Dersin sorumlusu tarafından verilecektir. |
Arıkan, Ç. (2002), ?Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım? UFKUN ÖTESI BILIM DERGISI, 2(1), 11-25. Barnes, C. (1996), "Theories of Disability and the Origins of the Oppresion of Disabled People in Western Society", in. DISABILlTY AND SOCIETY:EMERGlNG ISSUES AND INSIGHTS, Ed L.Barton, London:Longrnan. Barnes, C. (1998), "The Social Model of Disability: A Sociological Phenomenon Ignored by Sociologists?", in. THE DISABILlTY READER: SOCIAL SCIENCE PERSPECTIVES, Ed. T. Shakespeare, New York: Casseli Pub. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | ||||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |