Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
REHABİLİTASYON ODYOLOJİSİ | DKT2237850 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 3 |
Ders Programı | Cuma 14:30-15:15 Cuma 15:30-16:15 Cuma 16:30-17:15 Cuma 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri işitme kaybının iletişimsel, sosyal, eğitsel ve mesleki etkileri konusunda eğitmek ve terapistlerin kullandığı çeşitli müdahale türlerini gözden geçirmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sözel iletişim problemleri ve odyolojik rehabilitasyon kavramı,Odyolojik rehabilitasyon programları ve temel süreçleri,Koklear patalojilere ilişkin disfonksiyonlar,İşitsel bozukluklara ilişkin anatomi, fizyoloji ve bilimsel araştırmalar,İşitme cihazı endikasyonları,İşitme bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesi,Dijital işitme cihazlarının temel parçaları, İşitme bozukluğu olan hastalara yaklaşım,Farklı iletişimsel stratejiler,İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve diğer sağırlar için eğitim programları,Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanması,Reçeteli işitme cihazı seçim prosedürleri,Odyolojik rehabilitasyon sonuçlarının değerlendirilmesi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitsel bozuklukların temel özelliklerini, anatomisini, fizyolojisini ve bilimsel olarak araştırılmasını açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İşitme kaybının iletişimsel, bilişsel, sosyal ve eğitimsel gelişim üzerine etkilerini tanımlar | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İşitme bozukluğu olan çocuk ve yetişkinlere yönelik mevcut işitsel-sözel yönetim stratejilerini açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İşitme bozukluğu olan çocuk ve yetişkinlere yönelik mevcut amplifikasyon stratejilerini açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve sağır bireylere yönelik eğitim programlarının özellikleri, yararları, dezavantajları ve trendlerini açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Sağır toplum kesimlerinin iletişimsel, sosyal ve eğitsel özelliklerini ve karşılaştıkları problemleri tanımlar. | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Dijital işitme cihazlarının temel parçalarını tanır. | 10, 11, 13, 16, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanması süreçlerini tanımlar. | 10, 11, 13, 16, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sözel iletişim problemleri ve odyolojik rehabilitasyon kavramı | Ön hazırlık yok |
2 | Odyolojik rehabilitasyon programları ve temel süreçleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Koklear patalojilere ilişkin disfonksiyonlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | İşitsel bozukluklara ilişkin anatomi, fizyoloji ve bilimsel araştırmalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitme cihazı endikasyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Dijital işitme cihazlarının temel parçaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İşitme bozukluğu olan hastalara yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Farklı iletişimsel stratejiler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve diğer sağırlar için eğitim programları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Reçeteli işitme cihazı seçim prosedürleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Odyolojik rehabilitasyon sonuçlarının değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve word dosyaları. |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60, Sayfa 996-1009, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 2) Hearing Aids, Harvey Dillon, Thieme, 2001. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 4) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care, 2003 5) Hearing Aids. Harvey Dillon, Thieme, 2012. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 7)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
REHABİLİTASYON ODYOLOJİSİ | DKT2237850 | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 3 |
Ders Programı | Cuma 14:30-15:15 Cuma 15:30-16:15 Cuma 16:30-17:15 Cuma 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri işitme kaybının iletişimsel, sosyal, eğitsel ve mesleki etkileri konusunda eğitmek ve terapistlerin kullandığı çeşitli müdahale türlerini gözden geçirmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sözel iletişim problemleri ve odyolojik rehabilitasyon kavramı,Odyolojik rehabilitasyon programları ve temel süreçleri,Koklear patalojilere ilişkin disfonksiyonlar,İşitsel bozukluklara ilişkin anatomi, fizyoloji ve bilimsel araştırmalar,İşitme cihazı endikasyonları,İşitme bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesi,Dijital işitme cihazlarının temel parçaları, İşitme bozukluğu olan hastalara yaklaşım,Farklı iletişimsel stratejiler,İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve diğer sağırlar için eğitim programları,Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanması,Reçeteli işitme cihazı seçim prosedürleri,Odyolojik rehabilitasyon sonuçlarının değerlendirilmesi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitsel bozuklukların temel özelliklerini, anatomisini, fizyolojisini ve bilimsel olarak araştırılmasını açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İşitme kaybının iletişimsel, bilişsel, sosyal ve eğitimsel gelişim üzerine etkilerini tanımlar | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İşitme bozukluğu olan çocuk ve yetişkinlere yönelik mevcut işitsel-sözel yönetim stratejilerini açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İşitme bozukluğu olan çocuk ve yetişkinlere yönelik mevcut amplifikasyon stratejilerini açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve sağır bireylere yönelik eğitim programlarının özellikleri, yararları, dezavantajları ve trendlerini açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Sağır toplum kesimlerinin iletişimsel, sosyal ve eğitsel özelliklerini ve karşılaştıkları problemleri tanımlar. | 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Dijital işitme cihazlarının temel parçalarını tanır. | 10, 11, 13, 16, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanması süreçlerini tanımlar. | 10, 11, 13, 16, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sözel iletişim problemleri ve odyolojik rehabilitasyon kavramı | Ön hazırlık yok |
2 | Odyolojik rehabilitasyon programları ve temel süreçleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Koklear patalojilere ilişkin disfonksiyonlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | İşitsel bozukluklara ilişkin anatomi, fizyoloji ve bilimsel araştırmalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitme cihazı endikasyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Dijital işitme cihazlarının temel parçaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İşitme bozukluğu olan hastalara yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Farklı iletişimsel stratejiler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İşitsel-sözel, manuel, total iletişim ve diğer sağırlar için eğitim programları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Dijital işitme cihazlarının seçilmesi, ayarlanması ve doğrulanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Reçeteli işitme cihazı seçim prosedürleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Odyolojik rehabilitasyon sonuçlarının değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve word dosyaları. |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60, Sayfa 996-1009, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 2) Hearing Aids, Harvey Dillon, Thieme, 2001. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 4) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman,Informa Health Care, 2003 5) Hearing Aids. Harvey Dillon, Thieme, 2012. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 7)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |