Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ UYGULAMASI | - | Güz Dönemi | 0+28 | 7 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Fatma Elif SEZER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fatma Elif SEZER, Öğr.Gör. İdil ALPAT YAVAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri toplu beslenme hizmetlerinin verildiği kuruluşlarda kurumun diyetisyeni ve akademik personel danışmanlığında, yönetici diyetisyenliğe pratik olarak hazırlamak, bilgi ve beceri sahibi olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Oryantasyon, uygulama yapılacak yerler hakkında bilgilendirme, uygulamanın başlaması,Probtermometrenin kullanım standartlarının araştırılması ve uygulama yapılması,Kuru-soğuk-temizlik depolarının olması gereken koşul ve standartların araştırılması ve gözlenmesi,Mal kabulünde et, kuru gıda, sebze-meyve vb. alımlarının değerlendirilmesi,Standart tariflerin incelenmesi ve değerlendirilmesi,Kullanılan araç ve gereçlerin kullanım şekli ve hijyen standartlarının değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan besinler ve malzemeler ile ilgili teknik şartnamelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan doğrama ve pişirme tekniklerinin değerlendirilmesi,Mutfakta uygulanan gıda güvenliği sistemlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Kurumda uygulanan menü çeşitlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Check-listlerin ve formların gözlenmesi ve incelenmesi,Numune alımının gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan araç-gereç listeleri ve kullanma talimatlarının gözlenmesi ve incelenmesi,Kurumun özelliklerine uygun örnek menü planlanma uygulamasının yapılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrencilerin bu ders ile ilgili bilgi ve becerileri ile toplu beslenme hizmeti veren kurumlarda teorik ve pratikte diyetisyenliği değerlendirir. | 11, 16, 9 | A |
2. Geniş çapta besin hazırlama ve pişirme ilkelerini değerlendirir. | 11, 16, 9 | A |
3. Teknoloji ile yeni geliştirilen saklama yöntemlerini açıklar. | 11, 16, 9 | A |
4. Toplu beslenme hizmetlerinin verildiği kuruluşlarda diyetisyenin yönetici rolünü analiz eder. | 11, 16, 9 | A |
5. Kurum içi yapılacak eğitimleri belirler. | 11, 16, 9 | A |
6. Kurum içi verdiği eğitimlerin etkinliğini çeşitli metodlarla değerlendirir. | 11, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon, uygulama yapılacak yerler hakkında bilgilendirme, uygulamanın başlaması | İlgili kaynaklardan genel tarama Uygulama defterinin 1., 2. ve 3. sayfalarının çalışılması |
2 | Probtermometrenin kullanım standartlarının araştırılması ve uygulama yapılması | Uygulama defterinin 4., 5. ve 6. sayfalarının çalışılması |
3 | Kuru-soğuk-temizlik depolarının olması gereken koşul ve standartların araştırılması ve gözlenmesi | Uygulama defterinin 7. ve 8. sayfalarının çalışılması |
4 | Mal kabulünde et, kuru gıda, sebze-meyve vb. alımlarının değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 9. ve 10. sayfalarının çalışılması |
5 | Standart tariflerin incelenmesi ve değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 11. ve 12. sayfalarının çalışılması |
6 | Kullanılan araç ve gereçlerin kullanım şekli ve hijyen standartlarının değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 13. ve 14. sayfalarının çalışılması |
7 | Mutfakta kullanılan besinler ve malzemeler ile ilgili teknik şartnamelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 15. ve 16. sayfalarının çalışılması |
8 | Mutfakta kullanılan doğrama ve pişirme tekniklerinin değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 17. ve 18. sayfalarının çalışılması |
9 | Mutfakta uygulanan gıda güvenliği sistemlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 19. ve 20. sayfalarının çalışılması |
10 | Kurumda uygulanan menü çeşitlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 21. ve 22. sayfalarının çalışılması |
11 | Check-listlerin ve formların gözlenmesi ve incelenmesi | Uygulama defterinin 23. ve 24. sayfalarının çalışılması |
12 | Numune alımının gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 25. ve 26. sayfalarının çalışılması |
13 | Mutfakta kullanılan araç-gereç listeleri ve kullanma talimatlarının gözlenmesi ve incelenmesi | Uygulama defterinin 27. ve 28. sayfalarının çalışılması |
14 | Kurumun özelliklerine uygun örnek menü planlanma uygulamasının yapılması | Uygulama defterinin 29. ve 30. sayfalarının çalışılması |
Kaynak |
1. Bilici S, Baş M. Toplu Beslenme Sistemleri, Hedef Yayıncılık, Şubat 2021. 2. T.C. Sağlık Bakanlığı. Toplu Beslenme Sistemleri İçin Ulusal Menü Planlama ve Uygulama Rehberi, 2020. 3. Dağ A. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Standart Tarifeler Maliyet ve Hijyen Kontrolü. Mart 2006. 4. Toplu Beslenme Yapılan Kurumlarda Çalışan Personel İçin Sanitasyon / Hijyen Eğitimi Rehberi. Hatipoğlu Yayıncılık, Ocak 2003. 5. Kutluay Merdol T. Toplu Beslenme Servisi Yapılan Kurumlar için Standart Yemek Tarifleri, Hatipoğlu Yayıncılık, Aralık 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 6 | 2 | 12 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 32 | 192 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 245 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(245/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ UYGULAMASI | - | Güz Dönemi | 0+28 | 7 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Fatma Elif SEZER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fatma Elif SEZER, Öğr.Gör. İdil ALPAT YAVAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri toplu beslenme hizmetlerinin verildiği kuruluşlarda kurumun diyetisyeni ve akademik personel danışmanlığında, yönetici diyetisyenliğe pratik olarak hazırlamak, bilgi ve beceri sahibi olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Oryantasyon, uygulama yapılacak yerler hakkında bilgilendirme, uygulamanın başlaması,Probtermometrenin kullanım standartlarının araştırılması ve uygulama yapılması,Kuru-soğuk-temizlik depolarının olması gereken koşul ve standartların araştırılması ve gözlenmesi,Mal kabulünde et, kuru gıda, sebze-meyve vb. alımlarının değerlendirilmesi,Standart tariflerin incelenmesi ve değerlendirilmesi,Kullanılan araç ve gereçlerin kullanım şekli ve hijyen standartlarının değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan besinler ve malzemeler ile ilgili teknik şartnamelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan doğrama ve pişirme tekniklerinin değerlendirilmesi,Mutfakta uygulanan gıda güvenliği sistemlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Kurumda uygulanan menü çeşitlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Check-listlerin ve formların gözlenmesi ve incelenmesi,Numune alımının gözlenmesi ve değerlendirilmesi,Mutfakta kullanılan araç-gereç listeleri ve kullanma talimatlarının gözlenmesi ve incelenmesi,Kurumun özelliklerine uygun örnek menü planlanma uygulamasının yapılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrencilerin bu ders ile ilgili bilgi ve becerileri ile toplu beslenme hizmeti veren kurumlarda teorik ve pratikte diyetisyenliği değerlendirir. | 11, 16, 9 | A |
2. Geniş çapta besin hazırlama ve pişirme ilkelerini değerlendirir. | 11, 16, 9 | A |
3. Teknoloji ile yeni geliştirilen saklama yöntemlerini açıklar. | 11, 16, 9 | A |
4. Toplu beslenme hizmetlerinin verildiği kuruluşlarda diyetisyenin yönetici rolünü analiz eder. | 11, 16, 9 | A |
5. Kurum içi yapılacak eğitimleri belirler. | 11, 16, 9 | A |
6. Kurum içi verdiği eğitimlerin etkinliğini çeşitli metodlarla değerlendirir. | 11, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon, uygulama yapılacak yerler hakkında bilgilendirme, uygulamanın başlaması | İlgili kaynaklardan genel tarama Uygulama defterinin 1., 2. ve 3. sayfalarının çalışılması |
2 | Probtermometrenin kullanım standartlarının araştırılması ve uygulama yapılması | Uygulama defterinin 4., 5. ve 6. sayfalarının çalışılması |
3 | Kuru-soğuk-temizlik depolarının olması gereken koşul ve standartların araştırılması ve gözlenmesi | Uygulama defterinin 7. ve 8. sayfalarının çalışılması |
4 | Mal kabulünde et, kuru gıda, sebze-meyve vb. alımlarının değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 9. ve 10. sayfalarının çalışılması |
5 | Standart tariflerin incelenmesi ve değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 11. ve 12. sayfalarının çalışılması |
6 | Kullanılan araç ve gereçlerin kullanım şekli ve hijyen standartlarının değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 13. ve 14. sayfalarının çalışılması |
7 | Mutfakta kullanılan besinler ve malzemeler ile ilgili teknik şartnamelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 15. ve 16. sayfalarının çalışılması |
8 | Mutfakta kullanılan doğrama ve pişirme tekniklerinin değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 17. ve 18. sayfalarının çalışılması |
9 | Mutfakta uygulanan gıda güvenliği sistemlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 19. ve 20. sayfalarının çalışılması |
10 | Kurumda uygulanan menü çeşitlerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 21. ve 22. sayfalarının çalışılması |
11 | Check-listlerin ve formların gözlenmesi ve incelenmesi | Uygulama defterinin 23. ve 24. sayfalarının çalışılması |
12 | Numune alımının gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Uygulama defterinin 25. ve 26. sayfalarının çalışılması |
13 | Mutfakta kullanılan araç-gereç listeleri ve kullanma talimatlarının gözlenmesi ve incelenmesi | Uygulama defterinin 27. ve 28. sayfalarının çalışılması |
14 | Kurumun özelliklerine uygun örnek menü planlanma uygulamasının yapılması | Uygulama defterinin 29. ve 30. sayfalarının çalışılması |
Kaynak |
1. Bilici S, Baş M. Toplu Beslenme Sistemleri, Hedef Yayıncılık, Şubat 2021. 2. T.C. Sağlık Bakanlığı. Toplu Beslenme Sistemleri İçin Ulusal Menü Planlama ve Uygulama Rehberi, 2020. 3. Dağ A. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Standart Tarifeler Maliyet ve Hijyen Kontrolü. Mart 2006. 4. Toplu Beslenme Yapılan Kurumlarda Çalışan Personel İçin Sanitasyon / Hijyen Eğitimi Rehberi. Hatipoğlu Yayıncılık, Ocak 2003. 5. Kutluay Merdol T. Toplu Beslenme Servisi Yapılan Kurumlar için Standart Yemek Tarifleri, Hatipoğlu Yayıncılık, Aralık 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |