Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ile hücresel işleyişin mekanizmalarını incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıbbi biyolojinin kapsamını, hücrenin özelliklerini ve farklı hücre tiplerini, hücre inceleme metotlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücrede bulunan makromolekülleri tanımlar ve özelliklerine göre sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A |
Hücre iskeletinin yapısını ve fonksiyonunu açıklar. Hücre organellerini ve hücrenin yaşamını sürdürmesindeki rolünü açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre zarından taşınma mekanizmalarını tanımlar ve ayrıştırır. | 10, 16, 9 | A |
DNA replikasyonunu tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Genlerin transkripsiyonu ve translasyonunu tanımlar, protein sentezi ile ilişkisini kurar. | 10, 16, 9 | A |
DNA hasarını ve yol açan etmenleri açıklar. Onarım mekanizmalarını sınıflandırır ve açıklar. Aziz Sancar’ın çalışması ile ilişki kurar. Kromozom anomalisi ve mutasyonu tanımlar, genetik hastalıklar ile ilişkisini kurar. | 10, 16, 9 | A |
Moleküler biyolojide kullanılan tekniklerin amaçlarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Hücre döngüsünü, bölünmesini ve evrelerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre yaşlanmasını ve nedenlerini açıklar. Hücre ölümü ve kanserleşmeyi tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Kök hücrelerin temel özelliklerini tanımlar ve diğer hücre türleri arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 16, 9 | A |
Kalıtım ile ilgili temel kavramları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Mendel Genetiği ile genetik hastalıkların ilişkisini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Hücresel enerji ve metabolizma | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Transkripsiyon ve translasyon | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Kromozomal yapı ve sayı anomalileri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | DNA hasarı ve onarım mekanizmaları | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Kök hücre biyolojisi ve tedavileri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | İnsan genom projesi |
Kaynak |
1. Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel İ. Kasap, H. (Ed.).(2017) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Akademisyen Tıp Kitabevi. İstanbul. 2. Chandar N, Viselli S (2012). Lippincott’s Illustrated Reviews serisinden: Hücre ve Moleküler Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | ||||||
4 | PY-4. Toplu beslenme sistemlerinde etkili bilgi ve beceri kazanarak, menü planlama, üretim, hijyen ve besin güvenliği gibi süreçleri yönetir. | ||||||
5 | PY-5. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
7 | PY-7. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
8 | PY-8. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
10 | PY-10. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
12 | PY-12. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 15 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 20 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(122/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İlyas ÖZÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ile hücresel işleyişin mekanizmalarını incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıbbi biyolojinin kapsamını, hücrenin özelliklerini ve farklı hücre tiplerini, hücre inceleme metotlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücrede bulunan makromolekülleri tanımlar ve özelliklerine göre sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A |
Hücre iskeletinin yapısını ve fonksiyonunu açıklar. Hücre organellerini ve hücrenin yaşamını sürdürmesindeki rolünü açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre zarından taşınma mekanizmalarını tanımlar ve ayrıştırır. | 10, 16, 9 | A |
DNA replikasyonunu tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Genlerin transkripsiyonu ve translasyonunu tanımlar, protein sentezi ile ilişkisini kurar. | 10, 16, 9 | A |
DNA hasarını ve yol açan etmenleri açıklar. Onarım mekanizmalarını sınıflandırır ve açıklar. Aziz Sancar’ın çalışması ile ilişki kurar. Kromozom anomalisi ve mutasyonu tanımlar, genetik hastalıklar ile ilişkisini kurar. | 10, 16, 9 | A |
Moleküler biyolojide kullanılan tekniklerin amaçlarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Hücre döngüsünü, bölünmesini ve evrelerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre yaşlanmasını ve nedenlerini açıklar. Hücre ölümü ve kanserleşmeyi tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Kök hücrelerin temel özelliklerini tanımlar ve diğer hücre türleri arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 16, 9 | A |
Kalıtım ile ilgili temel kavramları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Mendel Genetiği ile genetik hastalıkların ilişkisini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Hücresel enerji ve metabolizma | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Transkripsiyon ve translasyon | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Kromozomal yapı ve sayı anomalileri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | DNA hasarı ve onarım mekanizmaları | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Kök hücre biyolojisi ve tedavileri | Birinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | İnsan genom projesi |
Kaynak |
1. Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel İ. Kasap, H. (Ed.).(2017) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Akademisyen Tıp Kitabevi. İstanbul. 2. Chandar N, Viselli S (2012). Lippincott’s Illustrated Reviews serisinden: Hücre ve Moleküler Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | ||||||
4 | PY-4. Toplu beslenme sistemlerinde etkili bilgi ve beceri kazanarak, menü planlama, üretim, hijyen ve besin güvenliği gibi süreçleri yönetir. | ||||||
5 | PY-5. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
7 | PY-7. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
8 | PY-8. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
10 | PY-10. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
12 | PY-12. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |