Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLUM BESLENMESİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Eda KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri beslenme durumunu saptama yöntemleri, toplumda beslenme ile ilişkili olarak karşılaşılan sorunlar ve çözüm yöntemleri hakkında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplum sağlığı ve beslenmesinin tanımı ve içeriği,Toplum beslenmesi konusunda dünya çapında çalışmalar yürüten kurum ve kuruluşlar ile bunların görevleri,Toplum beslenmesini etkileyen faktörler,Sağlık istatistikleri, mortalite ve morbidite hızları,Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-1,Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-2,Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-3,Özel gruplarda beslenme sorunları ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları,Beslenme durumunu saptama yöntemleri,Beslenme yetersizliğinin klinik belirtileri,Biyomarkerlar: Biyokimyasal yöntemler,Biyomarkerlar: Hematolojik ve biyofizik yöntemler,Besin tüketim, beslenme ve sağlık araştırmaları,Ödevlerin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Toplum sağlığı ve beslenmesinin kapsamı, temelleri, özellikleri ve önemini tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
2. Toplumun beslenme durumunun saptanması konusunu açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A |
3. Risk gruplarında beslenme kaynaklı sorunları değerlendirir ve çözüm yollarını açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
4. Risk gruplarında karşılaşılan beslenmeyle ilgili sorunlar için toplum bazında geliştirilen plan ve politikaları değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A |
5. Beslenme plan ve politikalarının uygulanmasında ekip çalışmaları geliştirir. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplum sağlığı ve beslenmesinin tanımı ve içeriği | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
2 | Toplum beslenmesi konusunda dünya çapında çalışmalar yürüten kurum ve kuruluşlar ile bunların görevleri | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
3 | Toplum beslenmesini etkileyen faktörler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
4 | Sağlık istatistikleri, mortalite ve morbidite hızları | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
5 | Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-1 | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
6 | Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-2 | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
7 | Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-3 | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
8 | Özel gruplarda beslenme sorunları ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
9 | Beslenme durumunu saptama yöntemleri | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
10 | Beslenme yetersizliğinin klinik belirtileri | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
11 | Biyomarkerlar: Biyokimyasal yöntemler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
12 | Biyomarkerlar: Hematolojik ve biyofizik yöntemler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
13 | Besin tüketim, beslenme ve sağlık araştırmaları | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
14 | Ödevlerin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları |
1. Edelstein S, Nutrition in Public Health, 4th edition, 2017. 2. Temple J.N, Steyn N. Community Nutrition, UBC Press 2016. 3. Hughes R., Margetts B.M., Practical Public Health Nutrition, Wiley Blackwell, 2012 4. Judith L. Buttriss, Ailsa A. Welch, John M. Kearney , Susan A. Lanham-New. Public Health Nutrition, 2nd Edition. 2018 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 1 | 1 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 23 | 23 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 124 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(124/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLUM BESLENMESİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Eda KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri beslenme durumunu saptama yöntemleri, toplumda beslenme ile ilişkili olarak karşılaşılan sorunlar ve çözüm yöntemleri hakkında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplum sağlığı ve beslenmesinin tanımı ve içeriği,Toplum beslenmesi konusunda dünya çapında çalışmalar yürüten kurum ve kuruluşlar ile bunların görevleri,Toplum beslenmesini etkileyen faktörler,Sağlık istatistikleri, mortalite ve morbidite hızları,Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-1,Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-2,Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-3,Özel gruplarda beslenme sorunları ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları,Beslenme durumunu saptama yöntemleri,Beslenme yetersizliğinin klinik belirtileri,Biyomarkerlar: Biyokimyasal yöntemler,Biyomarkerlar: Hematolojik ve biyofizik yöntemler,Besin tüketim, beslenme ve sağlık araştırmaları,Ödevlerin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Toplum sağlığı ve beslenmesinin kapsamı, temelleri, özellikleri ve önemini tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
2. Toplumun beslenme durumunun saptanması konusunu açıklar. | 10, 16, 6, 9 | A |
3. Risk gruplarında beslenme kaynaklı sorunları değerlendirir ve çözüm yollarını açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
4. Risk gruplarında karşılaşılan beslenmeyle ilgili sorunlar için toplum bazında geliştirilen plan ve politikaları değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A |
5. Beslenme plan ve politikalarının uygulanmasında ekip çalışmaları geliştirir. | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplum sağlığı ve beslenmesinin tanımı ve içeriği | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
2 | Toplum beslenmesi konusunda dünya çapında çalışmalar yürüten kurum ve kuruluşlar ile bunların görevleri | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
3 | Toplum beslenmesini etkileyen faktörler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
4 | Sağlık istatistikleri, mortalite ve morbidite hızları | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
5 | Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-1 | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
6 | Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-2 | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
7 | Toplumda beslenmeye bağlı görülen sorunlar ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları-3 | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
8 | Özel gruplarda beslenme sorunları ve geliştirilen sağlık programları/planları/politikaları | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
9 | Beslenme durumunu saptama yöntemleri | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
10 | Beslenme yetersizliğinin klinik belirtileri | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
11 | Biyomarkerlar: Biyokimyasal yöntemler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
12 | Biyomarkerlar: Hematolojik ve biyofizik yöntemler | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
13 | Besin tüketim, beslenme ve sağlık araştırmaları | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
14 | Ödevlerin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaktan ilgili bölüme hazırlanılması. |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları |
1. Edelstein S, Nutrition in Public Health, 4th edition, 2017. 2. Temple J.N, Steyn N. Community Nutrition, UBC Press 2016. 3. Hughes R., Margetts B.M., Practical Public Health Nutrition, Wiley Blackwell, 2012 4. Judith L. Buttriss, Ailsa A. Welch, John M. Kearney , Susan A. Lanham-New. Public Health Nutrition, 2nd Edition. 2018 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |