Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Serkan ETİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ömer Erdem KOÇAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık bilimleri alanında yapılacak bilimsel bir araştırma sürecine ilişkin evreleri vermek ve araştırma bulgularının raporlaştırılmasıyla ilgili biçim ve içerik esaslarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Araştırmanın Önemi ve Aşamaları – Sağlık Bilimlerinde Araştırma,Araştırma Konusu ve Problemin Tanımlanması,Araştırmanın Amacı – Hipotezlerin Oluşturulması,Anakütle ve Örnek – Geçerlilik ve Güvenilirlik,Veri Toplama Yöntemleri – Ölçekler / Anket Formunun Hazırlanması,Veri Analizi I,Veri Analizi II,Araştırma Konusunun Seçimi – Kaynak İncelemesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi,Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilimsel bir araştırmanın nasıl yapılacağını tanımlar. | 13, 16, 4, 9 | E |
2.1.Birincil ve ikincil kaynaklardan veri toplama yöntemlerini uygular. | 13, 4, 9 | E |
2.2.Veri analizi tekniklerini bir istatistik paket programı ortamında uygular ve analitik bulgulara ulaşır. | 12, 13, 16, 4, 9 | E |
2.3.Veri analizi bulgularını yorumlar ve araştırma hipotezleri doğrultusunda gerekli test ve nihai karar süreçlerini gerçekleştirir. | 13, 4, 5, 9 | E |
3.1.Bilimsel bir metnin yazımına ilişkin biçim ve içerik kurallarını uygular. | 14, 16, 4, 9 | E |
2. Bilimsel bir araştırmanın amaçlarını tanımlar. | 13, 16, 4, 9 | D |
3. Bilimsel araştırma sürecinin evrelerini açıklar. | 13, 4, 9 | E |
3. Araştırma raporunu düzenleyebilecektir. | 16, 4, 9 | E |
3.2. (3.1.) deki becerisini kullanarak, bilimsel araştırma raporunu yazılı ve sözlü olarak sunar. | 14, 16, 4, 9 | E |
4. Araştırma teknikleriyle ilgili temel kavramları tanımlar. | 12, 13, 19, 4, 9 | E |
5. Ağırlıklı olarak sağlık bilimleri alanında bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma uygulayabilecek ve bulguların analizini gerçekleştirir. | 13, 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırmanın Önemi ve Aşamaları – Sağlık Bilimlerinde Araştırma | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Araştırma Konusu ve Problemin Tanımlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
3 | Araştırmanın Amacı – Hipotezlerin Oluşturulması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
4 | Anakütle ve Örnek – Geçerlilik ve Güvenilirlik | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
5 | Veri Toplama Yöntemleri – Ölçekler / Anket Formunun Hazırlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
6 | Veri Analizi I | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
7 | Veri Analizi II | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
8 | Araştırma Konusunun Seçimi – Kaynak İncelemesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
9 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
10 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
11 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
12 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
13 | Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
14 | Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları |
-K. Sümbüloğlu, V. Sümbüloğlu, Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu Yayıncılık, Ankara 2004. -O. Hayran, Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | ||||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | ||||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Serkan ETİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ömer Erdem KOÇAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık bilimleri alanında yapılacak bilimsel bir araştırma sürecine ilişkin evreleri vermek ve araştırma bulgularının raporlaştırılmasıyla ilgili biçim ve içerik esaslarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Araştırmanın Önemi ve Aşamaları – Sağlık Bilimlerinde Araştırma,Araştırma Konusu ve Problemin Tanımlanması,Araştırmanın Amacı – Hipotezlerin Oluşturulması,Anakütle ve Örnek – Geçerlilik ve Güvenilirlik,Veri Toplama Yöntemleri – Ölçekler / Anket Formunun Hazırlanması,Veri Analizi I,Veri Analizi II,Araştırma Konusunun Seçimi – Kaynak İncelemesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi,Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi,Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilimsel bir araştırmanın nasıl yapılacağını tanımlar. | 13, 16, 4, 9 | E |
2.1.Birincil ve ikincil kaynaklardan veri toplama yöntemlerini uygular. | 13, 4, 9 | E |
2.2.Veri analizi tekniklerini bir istatistik paket programı ortamında uygular ve analitik bulgulara ulaşır. | 12, 13, 16, 4, 9 | E |
2.3.Veri analizi bulgularını yorumlar ve araştırma hipotezleri doğrultusunda gerekli test ve nihai karar süreçlerini gerçekleştirir. | 13, 4, 5, 9 | E |
3.1.Bilimsel bir metnin yazımına ilişkin biçim ve içerik kurallarını uygular. | 14, 16, 4, 9 | E |
2. Bilimsel bir araştırmanın amaçlarını tanımlar. | 13, 16, 4, 9 | D |
3. Bilimsel araştırma sürecinin evrelerini açıklar. | 13, 4, 9 | E |
3. Araştırma raporunu düzenleyebilecektir. | 16, 4, 9 | E |
3.2. (3.1.) deki becerisini kullanarak, bilimsel araştırma raporunu yazılı ve sözlü olarak sunar. | 14, 16, 4, 9 | E |
4. Araştırma teknikleriyle ilgili temel kavramları tanımlar. | 12, 13, 19, 4, 9 | E |
5. Ağırlıklı olarak sağlık bilimleri alanında bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak araştırma uygulayabilecek ve bulguların analizini gerçekleştirir. | 13, 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırmanın Önemi ve Aşamaları – Sağlık Bilimlerinde Araştırma | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Araştırma Konusu ve Problemin Tanımlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
3 | Araştırmanın Amacı – Hipotezlerin Oluşturulması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
4 | Anakütle ve Örnek – Geçerlilik ve Güvenilirlik | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
5 | Veri Toplama Yöntemleri – Ölçekler / Anket Formunun Hazırlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
6 | Veri Analizi I | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
7 | Veri Analizi II | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
8 | Araştırma Konusunun Seçimi – Kaynak İncelemesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
9 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
10 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
11 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
12 | Uygulama: Araştırmanın Gerçekleştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
13 | Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
14 | Araştırma Raporunun Sunumu ve Değerlemesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
Kaynak |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları |
-K. Sümbüloğlu, V. Sümbüloğlu, Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu Yayıncılık, Ankara 2004. -O. Hayran, Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | ||||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | ||||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |