Bu dersin amacı, insan sağlığı için temel olan besin öğelerini sınıflandırmaları, fizyolojik görevleri ve başlıca kaynakları açısından tanıtarak öğrencilerin beslenme bilimindeki temel kavramları öğrenmelerini sağlamaktır. Ayrıca ders, öğrencilerin beslenme ve diyetetik alanında kullanılan İngilizce terminolojiyi tanımalarına katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Derse giriş: Besin ve besin öğesi nedir? Aralarındaki fark. Makro ve mikro besin öğelerine genel bakış. ,Besin Grupları ve Beslenme Rehberleri,Enerji Metabolizması ve Enerji Dengesi,Beslenme Durumunu Değerlendirme Yöntemleri,Karbonhidratlar,Proteinler,Yağlar,Ara Sınav Tekrarı,Vitaminler,Mineraller,Su ve Sıvı Dengesi,Besin Öğesi Metabolizmasına Genel Bakış,Sağlıklı Beslenme Modelleri,Final Tekrarı ve Vaka Tartışmaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Besin öğelerini sınıflandırarak temel işlevlerini ve kaynaklarını açıklar.
10, 16, 9
A, C, E
2. Besin gruplarının sağlıklı beslenmedeki rolünü açıklar.
10, 16, 9
A, C, E
3. Ulusal ve uluslararası sağlıklı beslenme modellerini karşılaştırarak yorumlar.
10, 16, 9
A, C, E
4. Beslenme bilimine ait temel İngilizce kavramları tanır ve doğru şekilde kullanır.
10, 16, 9
A, C, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Derse giriş: Besin ve besin öğesi nedir? Aralarındaki fark. Makro ve mikro besin öğelerine genel bakış.
Ders izlencesi ve ders kitabının (Krause and mahan's food and the nutrition care process) giriş bölümü okunmalı.
Mahan, L., Escott-Stump, S., & Raymond, J. L. (2012). Krause's food & the nutrition care process,(Krause's Food & Nutrition Therapy). Saunders Elsevier. 13. Baskı
Akbulut, G. (2019). Krause besin ve beslenme bakım süreci
Akbulut, G. (2023). Krause ve Mahan besin ve beslenme bakım süreci
Ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
PY-4. Toplu beslenme sistemlerinde etkili bilgi ve beceri kazanarak, menü planlama, üretim, hijyen ve besin güvenliği gibi süreçleri yönetir.
5
PY-5. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
6
PY-6. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
7
PY-7. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
8
PY-8. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
9
PY-9. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
10
PY-10. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
11
PY-11. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
12
PY-12. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
1
14
Rehberli Problem Çözme
14
1
14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
1
14
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
11
11
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
21
21
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
74
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(74/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BESİNLERE GİRİŞ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Indrani KALKAN
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Merve GÜNEY COŞKUN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, insan sağlığı için temel olan besin öğelerini sınıflandırmaları, fizyolojik görevleri ve başlıca kaynakları açısından tanıtarak öğrencilerin beslenme bilimindeki temel kavramları öğrenmelerini sağlamaktır. Ayrıca ders, öğrencilerin beslenme ve diyetetik alanında kullanılan İngilizce terminolojiyi tanımalarına katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Derse giriş: Besin ve besin öğesi nedir? Aralarındaki fark. Makro ve mikro besin öğelerine genel bakış. ,Besin Grupları ve Beslenme Rehberleri,Enerji Metabolizması ve Enerji Dengesi,Beslenme Durumunu Değerlendirme Yöntemleri,Karbonhidratlar,Proteinler,Yağlar,Ara Sınav Tekrarı,Vitaminler,Mineraller,Su ve Sıvı Dengesi,Besin Öğesi Metabolizmasına Genel Bakış,Sağlıklı Beslenme Modelleri,Final Tekrarı ve Vaka Tartışmaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Besin öğelerini sınıflandırarak temel işlevlerini ve kaynaklarını açıklar.
10, 16, 9
A, C, E
2. Besin gruplarının sağlıklı beslenmedeki rolünü açıklar.
10, 16, 9
A, C, E
3. Ulusal ve uluslararası sağlıklı beslenme modellerini karşılaştırarak yorumlar.
10, 16, 9
A, C, E
4. Beslenme bilimine ait temel İngilizce kavramları tanır ve doğru şekilde kullanır.
10, 16, 9
A, C, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Derse giriş: Besin ve besin öğesi nedir? Aralarındaki fark. Makro ve mikro besin öğelerine genel bakış.
Ders izlencesi ve ders kitabının (Krause and mahan's food and the nutrition care process) giriş bölümü okunmalı.
Mahan, L., Escott-Stump, S., & Raymond, J. L. (2012). Krause's food & the nutrition care process,(Krause's Food & Nutrition Therapy). Saunders Elsevier. 13. Baskı
Akbulut, G. (2019). Krause besin ve beslenme bakım süreci
Akbulut, G. (2023). Krause ve Mahan besin ve beslenme bakım süreci
Ders notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
PY-4. Toplu beslenme sistemlerinde etkili bilgi ve beceri kazanarak, menü planlama, üretim, hijyen ve besin güvenliği gibi süreçleri yönetir.
5
PY-5. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
6
PY-6. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
7
PY-7. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
8
PY-8. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
9
PY-9. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
10
PY-10. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
11
PY-11. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
12
PY-12. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.