Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESİNLERE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Indrani KALKAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Merve GÜNEY COŞKUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Besin öğelerini kaynakları açısından değerlendirmek ve sağlıklı beslenme programlarını oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Besin nedir? Temel besinlerin tarihçesi. Besin ve besin öğesi arasındaki fark.,Besinlerin kaynakları:hayvansal ve bitkisel kaynaklar,Besinlerin içerikleri:karbonhidratlar,Besinlerin içerikleri:proteinler,Besinlerin içerikleri:yağlar,Besinlerin içerikleri:vitaminler,Besinlerin içerikleri:mineraller ve su,Besin öğelerinin vücut çalışmasındaki işlevleri,Besin grupları ve sağlıklı beslenme modelleri,Süt grubu:süt, yoğurt, peynir,Et grubu:Et, tavuk, balık, hindi, yumurta, kuru baklagiller,Ekmek grubu:Ekmek, bulgur, makarna, pirinç,Sebze-meyve grubu,Sağlıklı beslenme önerileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Besin kavramını ve kaynaklarına göre sınıflandırılmasını açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
2. Besinleri işlevlerine göre sınıflandırıp, besin gruplarının önemini sorgular. | 10, 16, 9 | A, E |
3. Ülkemizdeki ve dünyadaki sağlıklı beslenme modellerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Ülkemizdeki ve dünyadaki besin tüketim önerilerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Besin nedir? Temel besinlerin tarihçesi. Besin ve besin öğesi arasındaki fark. | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlanılması |
2 | Besinlerin kaynakları:hayvansal ve bitkisel kaynaklar | 1. kaynak 2-6. sayfalar |
3 | Besinlerin içerikleri:karbonhidratlar | 1 kaynak 6-8. sayfalar |
4 | Besinlerin içerikleri:proteinler | 1 kaynak 8. sayfa |
5 | Besinlerin içerikleri:yağlar | 1. kaynak 8.sayfa |
6 | Besinlerin içerikleri:vitaminler | 1. kaynak 11. sayfa |
7 | Besinlerin içerikleri:mineraller ve su | 1.kaynak 11.sayfa |
8 | Besin öğelerinin vücut çalışmasındaki işlevleri | Levetin-Mc Mahon Plants and Society kitabı 160-169.sayfalar |
9 | Besin grupları ve sağlıklı beslenme modelleri | Dünyadaki beslenme modellerinin incelenmesi http://www.eatright.org/ (American Academy of Nutrition and Dietetics) www.usda.gov (United States Department of Agriculture) http://www.hsph.harvard.edu/nutrition |
10 | Süt grubu:süt, yoğurt, peynir | https://www.choosemyplate.gov/dairy |
11 | Et grubu:Et, tavuk, balık, hindi, yumurta, kuru baklagiller | https://www.choosemyplate.gov/protein-foods |
12 | Ekmek grubu:Ekmek, bulgur, makarna, pirinç | https://www.choosemyplate.gov/grains |
13 | Sebze-meyve grubu | https://www.choosemyplate.gov/vegetables, https://www.choosemyplate.gov/fruits |
14 | Sağlıklı beslenme önerileri | http://www.eatright.org/resources/food/nutrition |
Kaynak |
Ders notları, Çeşitli makaleler |
•Understanding Nutrition Eleanor Noss Whitney, Sharon Rady Rolfes, 13th edition. Wadsworth Publishing, 2012 •Mahan, L.K., Stump, S.E. Krause's Food & Nutrition Therapy. 12th edition, Elsevier, 2010. •Levetin- Mc Mahon Plants and Society 2th edition McGraw Hill 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(74/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESİNLERE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Indrani KALKAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Merve GÜNEY COŞKUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Besin öğelerini kaynakları açısından değerlendirmek ve sağlıklı beslenme programlarını oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Besin nedir? Temel besinlerin tarihçesi. Besin ve besin öğesi arasındaki fark.,Besinlerin kaynakları:hayvansal ve bitkisel kaynaklar,Besinlerin içerikleri:karbonhidratlar,Besinlerin içerikleri:proteinler,Besinlerin içerikleri:yağlar,Besinlerin içerikleri:vitaminler,Besinlerin içerikleri:mineraller ve su,Besin öğelerinin vücut çalışmasındaki işlevleri,Besin grupları ve sağlıklı beslenme modelleri,Süt grubu:süt, yoğurt, peynir,Et grubu:Et, tavuk, balık, hindi, yumurta, kuru baklagiller,Ekmek grubu:Ekmek, bulgur, makarna, pirinç,Sebze-meyve grubu,Sağlıklı beslenme önerileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Besin kavramını ve kaynaklarına göre sınıflandırılmasını açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
2. Besinleri işlevlerine göre sınıflandırıp, besin gruplarının önemini sorgular. | 10, 16, 9 | A, E |
3. Ülkemizdeki ve dünyadaki sağlıklı beslenme modellerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Ülkemizdeki ve dünyadaki besin tüketim önerilerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Besin nedir? Temel besinlerin tarihçesi. Besin ve besin öğesi arasındaki fark. | Önerilen kaynaklardan konuya hazırlanılması |
2 | Besinlerin kaynakları:hayvansal ve bitkisel kaynaklar | 1. kaynak 2-6. sayfalar |
3 | Besinlerin içerikleri:karbonhidratlar | 1 kaynak 6-8. sayfalar |
4 | Besinlerin içerikleri:proteinler | 1 kaynak 8. sayfa |
5 | Besinlerin içerikleri:yağlar | 1. kaynak 8.sayfa |
6 | Besinlerin içerikleri:vitaminler | 1. kaynak 11. sayfa |
7 | Besinlerin içerikleri:mineraller ve su | 1.kaynak 11.sayfa |
8 | Besin öğelerinin vücut çalışmasındaki işlevleri | Levetin-Mc Mahon Plants and Society kitabı 160-169.sayfalar |
9 | Besin grupları ve sağlıklı beslenme modelleri | Dünyadaki beslenme modellerinin incelenmesi http://www.eatright.org/ (American Academy of Nutrition and Dietetics) www.usda.gov (United States Department of Agriculture) http://www.hsph.harvard.edu/nutrition |
10 | Süt grubu:süt, yoğurt, peynir | https://www.choosemyplate.gov/dairy |
11 | Et grubu:Et, tavuk, balık, hindi, yumurta, kuru baklagiller | https://www.choosemyplate.gov/protein-foods |
12 | Ekmek grubu:Ekmek, bulgur, makarna, pirinç | https://www.choosemyplate.gov/grains |
13 | Sebze-meyve grubu | https://www.choosemyplate.gov/vegetables, https://www.choosemyplate.gov/fruits |
14 | Sağlıklı beslenme önerileri | http://www.eatright.org/resources/food/nutrition |
Kaynak |
Ders notları, Çeşitli makaleler |
•Understanding Nutrition Eleanor Noss Whitney, Sharon Rady Rolfes, 13th edition. Wadsworth Publishing, 2012 •Mahan, L.K., Stump, S.E. Krause's Food & Nutrition Therapy. 12th edition, Elsevier, 2010. •Levetin- Mc Mahon Plants and Society 2th edition McGraw Hill 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |