Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME DANIŞ. VE İLET. BECERİLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Eda KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Beslenme ve diyet danışmanlığı hizmetlerinde etkili iletişim, beslenme eğitimi hazırlama ve sunma konularını değerlendirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Beslenme Danışmanlığı ve Beslenme Eğitiminin Tanımı,Beslenme Danışmanlığı ve Beslenme Eğitiminin Prensipleri ve Etik İlkeleri,Danışmanlık İlişkisinde Danışanları Etkileyen Faktörlerin Tanınması,Kültürel Değerler,Eğitim Materyalleri ve Bu Materyallerin Hazırlanması,Eğitim Metotları ve Uygulama Yolları,Çeşitli Grupların ve Kişilerin Eğitiminde Dikkat Edilecek Hususlar I,Çeşitli Grupların ve Kişilerin Eğitiminde Dikkat Edilecek Hususlar I,Eğiticinin ve Danışmanın Nitelikleri,Davranış Değişikliği Modelleri,Koruyucu Sağlık Alanında Temel Danışmanlık Yöntemleri,İletişim Engelleri,Pratik Çalışma,Pratik Çalışma,Pratik çalışma,Pratik çalışma,Pratik çalışma-2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Diyetetik uygulamalarında etkili iletişim bileşenlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E |
2. Öğrenme kuramı, davranış değişikliği teorisi ile beslenme eğitimi planlar ve uygun materyal kullanarak etkili beslenme eğitimini açıklar. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E |
3. Bireye özgü eğitimleri açıklar. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E |
4. Farklı gruplara özgü beslenme eğitimi materyallerini tanımlar. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E |
5. Danışmanlık ve eğitimin etkinliğini değerlendirir. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Beslenme Danışmanlığı ve Beslenme Eğitiminin Tanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Beslenme Danışmanlığı ve Beslenme Eğitiminin Prensipleri ve Etik İlkeleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Danışmanlık İlişkisinde Danışanları Etkileyen Faktörlerin Tanınması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Kültürel Değerler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Eğitim Materyalleri ve Bu Materyallerin Hazırlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Eğitim Metotları ve Uygulama Yolları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Çeşitli Grupların ve Kişilerin Eğitiminde Dikkat Edilecek Hususlar I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Çeşitli Grupların ve Kişilerin Eğitiminde Dikkat Edilecek Hususlar I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Eğiticinin ve Danışmanın Nitelikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Davranış Değişikliği Modelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Koruyucu Sağlık Alanında Temel Danışmanlık Yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | İletişim Engelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Pratik Çalışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Pratik Çalışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Pratik çalışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Pratik çalışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Pratik çalışma-2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları |
1. Nutrition Counseling and Education Skills for Dietetics Professionals. Holli B., Beto A.J. 2012. 2. Nutrition Therapy. King K., Klawitter B. Lippincott Williams & Wilkins, Third edition, 2003. 3. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi. Ed: Tüfekçi Alphan E. İkinci baskı, 2014, Hatipoğlu Yayıncılık, Ankara. 4. Beslenme Eğitimi ve Danışmanlığı. Kutluay Merdol T. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Beslenme ve Fiziksel Aktiviteler Daire Başkanlığı, Şubat 2008, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 1 | 1 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 23 | 23 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 124 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(124/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME DANIŞ. VE İLET. BECERİLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülgün ERSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Eda KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Beslenme ve diyet danışmanlığı hizmetlerinde etkili iletişim, beslenme eğitimi hazırlama ve sunma konularını değerlendirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Beslenme Danışmanlığı ve Beslenme Eğitiminin Tanımı,Beslenme Danışmanlığı ve Beslenme Eğitiminin Prensipleri ve Etik İlkeleri,Danışmanlık İlişkisinde Danışanları Etkileyen Faktörlerin Tanınması,Kültürel Değerler,Eğitim Materyalleri ve Bu Materyallerin Hazırlanması,Eğitim Metotları ve Uygulama Yolları,Çeşitli Grupların ve Kişilerin Eğitiminde Dikkat Edilecek Hususlar I,Çeşitli Grupların ve Kişilerin Eğitiminde Dikkat Edilecek Hususlar I,Eğiticinin ve Danışmanın Nitelikleri,Davranış Değişikliği Modelleri,Koruyucu Sağlık Alanında Temel Danışmanlık Yöntemleri,İletişim Engelleri,Pratik Çalışma,Pratik Çalışma,Pratik çalışma,Pratik çalışma,Pratik çalışma-2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Diyetetik uygulamalarında etkili iletişim bileşenlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E |
2. Öğrenme kuramı, davranış değişikliği teorisi ile beslenme eğitimi planlar ve uygun materyal kullanarak etkili beslenme eğitimini açıklar. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E |
3. Bireye özgü eğitimleri açıklar. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E |
4. Farklı gruplara özgü beslenme eğitimi materyallerini tanımlar. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E |
5. Danışmanlık ve eğitimin etkinliğini değerlendirir. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Beslenme Danışmanlığı ve Beslenme Eğitiminin Tanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Beslenme Danışmanlığı ve Beslenme Eğitiminin Prensipleri ve Etik İlkeleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Danışmanlık İlişkisinde Danışanları Etkileyen Faktörlerin Tanınması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Kültürel Değerler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Eğitim Materyalleri ve Bu Materyallerin Hazırlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Eğitim Metotları ve Uygulama Yolları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Çeşitli Grupların ve Kişilerin Eğitiminde Dikkat Edilecek Hususlar I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Çeşitli Grupların ve Kişilerin Eğitiminde Dikkat Edilecek Hususlar I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Eğiticinin ve Danışmanın Nitelikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Davranış Değişikliği Modelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Koruyucu Sağlık Alanında Temel Danışmanlık Yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | İletişim Engelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Pratik Çalışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Pratik Çalışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Pratik çalışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Pratik çalışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Pratik çalışma-2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları |
1. Nutrition Counseling and Education Skills for Dietetics Professionals. Holli B., Beto A.J. 2012. 2. Nutrition Therapy. King K., Klawitter B. Lippincott Williams & Wilkins, Third edition, 2003. 3. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi. Ed: Tüfekçi Alphan E. İkinci baskı, 2014, Hatipoğlu Yayıncılık, Ankara. 4. Beslenme Eğitimi ve Danışmanlığı. Kutluay Merdol T. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Beslenme ve Fiziksel Aktiviteler Daire Başkanlığı, Şubat 2008, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
7 | PY-7. En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
9 | PY-9. Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY-10. Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |