Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME VE GENETİK | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Nihal BÜYÜKUSLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin kapsamında, bireyin kalıtsal yapısının beslenme alışkanlıklarının belirlenmesindeki etkisinin açıklanması, genetik olarak yatkınlık taşıdığı hastalıklardan olabildiğince uzak kalması ve yüksek yaşam kalitesinin sağlanması için beslenmenin önemini ve etkisini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Genetik varyasyon: Beslenme uygulamaları,Genler ve besin ögeleri veya besin bileşenleri arasındaki ilişki,Besin ögeleri ve gen ekspresyonu,Gıda bileşenlerinin etkinliği ve güvenliğinin değerlendirilmesinde nutrigenomikler,Genetik varyasyon ve beslenme gereksinimleri,Vitamin metabolizması, genetik ve çevre,Genler, diyet ve plazma lipidleri,Nutigenomik,Gen: Çevresel etkileşimler ve koronar kalp hastalığı,Tip 1 Diyabette gen-besin ögesi etkileşimi,Kanser nutrigenomikleri,Obesite genetiği,Epigenetik,Seminer; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Genetik faktörlerin beslenme ile ilişkisini yorumlayabilmesi | 1, 10, 14, 8 | A, C |
2. Hastalıklarla ilişkili genlerin ekspresyonunu artırmada besin ögeleri tüketim önerileri geliştirebilmesi | 1, 10, 14, 8 | A, B, C |
3. Beslenmede genetik çeşitlilik-etnik farklılıkları karşılaştırabilmesi | 1, 11, 14, 8 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 11: Seminer, 14: Bireysel Çalışma, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Genetik varyasyon: Beslenme uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Genler ve besin ögeleri veya besin bileşenleri arasındaki ilişki | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
3 | Besin ögeleri ve gen ekspresyonu | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
4 | Gıda bileşenlerinin etkinliği ve güvenliğinin değerlendirilmesinde nutrigenomikler | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
5 | Genetik varyasyon ve beslenme gereksinimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
6 | Vitamin metabolizması, genetik ve çevre | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
7 | Genler, diyet ve plazma lipidleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
8 | Nutigenomik | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
9 | Gen: Çevresel etkileşimler ve koronar kalp hastalığı | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
10 | Tip 1 Diyabette gen-besin ögesi etkileşimi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
11 | Kanser nutrigenomikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
12 | Obesite genetiği | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
13 | Epigenetik | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
14 | Seminer | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
Kaynak |
1) Ders notları 2) Ordovas JM. Nutrigenetics And Nutrigenomics, World Review of Nutrition and Dietetics,Vol.93,Karger, 2004. |
İlgili dergiler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |