Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESLENME DURUMU SAPTAMA YÖNTEMLERİ | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 13:30-14:15 Pazartesi 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande BAKIRHAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fatma Elif SEZER, Öğr.Gör. Merve PEHLİVAN, Öğr.Gör. Fatmanur ÖZYÜREK ARPA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı toplumda tüm yaş grupları ve özel gruplarda beslenme durumunun değerlendirilmesine yönelik kullanılan yöntemleri öğretmek ve bunu pratikte uygulayabilme becerisinin geliştirilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Beslenme durumunun saptanması,Beslenme durumu saptama yöntemleri ve beslenme durumunun değerlendirilmesi,Sağlık öyküsü, klinik belirtiler, biyokimyasal ve laboratuvar yöntemler,Antropometrik ölçümler-1,Antropometrik ölçümler-2,Antropometrik ölçümlerin bireysel ve toplumsal olarak değerlendirilmesi,Özel durumlarda/gruplarda beslenme durumunun saptanması,Besin tüketim durumunun saptanması ve değerlendirilmesi,Besin tüketimi saptama yöntemleri,Enerji harcanmasının saptanması,Beslenme durumunun değerlendirilmesinde kullanılan tarama araçları,Beslenme durumunun saptanmasına yönelik pratik uygulamalar- antropometrik ölçümler,Beslenme durumunun saptanmasına yönelik pratik uygulamalar- besin tüketiminin değerlendirilmesi,Ödevlerin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Beslenme durumunun saptanmasında kullanılan farklı yöntemleri örneklendirebilmesi | 1, 14, 18, 2, 3 | A, C |
2. Diyetisyenin çalışabileceği tüm gruplarda, beslenme durumunun saptanması yöntemlerinin uygulayabilmesi | 1, 14, 18, 2, 3 | A, C |
3. Sağlık öyküsü doğrultusunda beslenme durumuyla ilişkili klinik belirtileri çözümleyebilmesi | 1, 14, 18, 2, 3 | A, C |
4. Bireylerin besin tüketim durumlarını değerlendirebilmesi | 1, 14, 18, 2, 3 | A, C |
5. Bireyin enerji harcamasını değişik yöntemler kullanarak saptayabilmesi | 1, 14, 18, 2, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 14: Bireysel Çalışma, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Beslenme durumunun saptanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Beslenme durumu saptama yöntemleri ve beslenme durumunun değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Sağlık öyküsü, klinik belirtiler, biyokimyasal ve laboratuvar yöntemler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Antropometrik ölçümler-1 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Antropometrik ölçümler-2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Antropometrik ölçümlerin bireysel ve toplumsal olarak değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Özel durumlarda/gruplarda beslenme durumunun saptanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Besin tüketim durumunun saptanması ve değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Besin tüketimi saptama yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Enerji harcanmasının saptanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Beslenme durumunun değerlendirilmesinde kullanılan tarama araçları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Beslenme durumunun saptanmasına yönelik pratik uygulamalar- antropometrik ölçümler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Beslenme durumunun saptanmasına yönelik pratik uygulamalar- besin tüketiminin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Ödevlerin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
1. Pekcan G. Beslenme Durumunun Belirlenmesi. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi. Ed: Alphan Tüfekçi E. Hatipoğlu Yayınevi, Ankara, 2014. 2. Gibney MJ, Margetts BM, Kearney JM, Arab L (2004), Public Health Nutrition, Blackwell Science, 3. Lee RD, Nieman DC (2009), Nutritional Assessment, Tht Edition, Mc Graw-Hill Higher Education. 4. Konu ile ilgili otoritelerin güncel yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |