Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Salı 07:00-07:45 Salı 08:00-08:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ortak Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ, Öğr.Gör. Abdülhamit BEŞİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş süreci ve Atatürk İlke ve İnkılâpları hakkında bilgiler vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Tarihi Süreklilik ve Türk Modernleşmesinin Temelleri,III. Selim Dönemi ve Reformları,II. Mahmut ve Dönemi,I. Meşrutiyet, Yeni Osmanlılar, II. Abdülhamid Döneminde Eğitim, Tersane Konferansı, 93 Harbi, Kanun-i Esasi ,II. Meşrutiyet, Meclis, 31 Mart Vakası, İttihat ve Terakki, Trablusgarp Harbi ,Balkan Savaşları, Balkan Savaşlar’ında Ordu ve Siyaset,Birinci Dünya Savaşı, Savaşa Giriş, Sonuçları, Cepheler ve Ermeni Meselesi,Birinci Dünya Savaşı’nın Siyasi, Sosyal ve Ekonomik Sonuçları, Mondros, M. Kemal’in Samsun’a Çıkması, Müdafaa-i Hukuk Cemiyetleri, Kongreler, Misak-ı Milli, Son Meclis-i Mebusan,TBMM’nin Açılışı, Hıyanet-i Vataniye Kanunu, İstiklal Mahkemeleri, 21 Anayasası, Teşkilat-ı Esasiye, Sevr Antlaşması,Milli Mücadele’nin Askeri Safhası, Mudanya Mütarekesi,Lozan Barış Antlaşması, II. Meclis, 24 Anayasası, Cumhuriyet’e Dönüşüm,Türkiye Cumhuriyeti’nde Demokratikleşme Süreci Ve Çok Partili Hayat Denemeleri, İstiklal Mahkemeleri, Şeyh Sait İsyanı, Takrir-i Sükun, İzmir Suikasti, Menemen Olayı,Atatürk İlkeleri, Yapılan İnkılaplar,Atatürk Dönemi Eğitim, Kültür ve Sanat Politikaları, Atatürk Dönemi Türkiye Ekonomisi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kurtuluş Savaşının son yıllarında yer alan olayları, zaferle birlikte gelişen olayları ilişkilendirebilmesi | 1, 2, 3 | A |
Kurtuluş Savaşında Batı Cephesi savaşlarını aktarabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Zaferin kazanılmasını açıklayabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Cumhuriyetin ilanını açıklayabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Cumhuriyet ve Atatürk İnkılaplarını değerlendirebilmesi | 1, 2, 3 | A |
Cumhuriyetle birlikte başlayan halifeliğin kaldırılması, 1924 anayasası gibi olayları irdeleyebilmesi | 1, 2, 3 | A |
Atatürk inkılaplarını tartışabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Çok partili hayata geçiş çalışmalarını irdeleyebilmesi | 1, 2, 3 | A |
Atatürk dönemi ve sonrası gelişen olayları değerlendirebilmesi | 1, 2, 3 | A |
Atatürk’ün dış politikasını açıklayabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Tarihi Süreklilik ve Türk Modernleşmesinin Temelleri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | III. Selim Dönemi ve Reformları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | II. Mahmut ve Dönemi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | I. Meşrutiyet, Yeni Osmanlılar, II. Abdülhamid Döneminde Eğitim, Tersane Konferansı, 93 Harbi, Kanun-i Esasi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | II. Meşrutiyet, Meclis, 31 Mart Vakası, İttihat ve Terakki, Trablusgarp Harbi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | Balkan Savaşları, Balkan Savaşlar’ında Ordu ve Siyaset | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | Birinci Dünya Savaşı, Savaşa Giriş, Sonuçları, Cepheler ve Ermeni Meselesi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
8 | Birinci Dünya Savaşı’nın Siyasi, Sosyal ve Ekonomik Sonuçları, Mondros, M. Kemal’in Samsun’a Çıkması, Müdafaa-i Hukuk Cemiyetleri, Kongreler, Misak-ı Milli, Son Meclis-i Mebusan | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | TBMM’nin Açılışı, Hıyanet-i Vataniye Kanunu, İstiklal Mahkemeleri, 21 Anayasası, Teşkilat-ı Esasiye, Sevr Antlaşması | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | Milli Mücadele’nin Askeri Safhası, Mudanya Mütarekesi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | Lozan Barış Antlaşması, II. Meclis, 24 Anayasası, Cumhuriyet’e Dönüşüm | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | Türkiye Cumhuriyeti’nde Demokratikleşme Süreci Ve Çok Partili Hayat Denemeleri, İstiklal Mahkemeleri, Şeyh Sait İsyanı, Takrir-i Sükun, İzmir Suikasti, Menemen Olayı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | Atatürk İlkeleri, Yapılan İnkılaplar | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | Atatürk Dönemi Eğitim, Kültür ve Sanat Politikaları, Atatürk Dönemi Türkiye Ekonomisi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
-Nutuk -Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri I-III, Ankara 1997. -Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu (Çev. Metin Kıratlı), Ankara 1996. -Türk İnkılâp Tarihi (Edt. Cemil Öztürk), Ankara 2010. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | ||||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | ||||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | ||||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | ||||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | ||||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |