Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BESİN MİKROBİYOLOJİSİ VE BESİN GÜVENLİĞİ | 2+3 | 3,5 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 09:00-09:45 Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 Pazartesi 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşegül HOŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşegül HOŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Besinler ve mikroorganizmalar arasındaki ilişkileri ve bu ilişkilerin getireceği yararlı veya zararlı etkileri değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Besin-mikroorganizma ilişkileri,Mikroorganizma kaynakları ve besinlere bulaşma yolları,Besinlerde mikroorganizmaların gelişimini etkileyen faktörler,Besinlerde mikrobiyel bozulmalar,Besinlerdeki mikroorganizmaların inhibisyonu ve inaktivasyonu için kullanılan yöntemler,Besin kaynaklı bakteriyel hastalık etkenleri I,Besin kaynaklı bakteriyel hastalık etkenleri II,Besin kaynaklı viral hastalık etkenleri,Mikotoksijenik küfler,Besin kaynaklı paraziter hastalık etkenleri,Fermantasyon ve fermente besinler, Probiyotikler,Besinlerde mikrobiyolojik muayene yöntemleri,Besinlerde mikrobiyolojik kalite kontrolü,Besin güvenliği sistemleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Besin-mikroorganizma ilişkilerini değerlendirebilecektir. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
1.1.Mikroorganizmaları ve kaynaklarını ilişkilendirir. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
1.2.Mikroorganizmaların besinlere bulaşma yollarını açıklar. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
1.3.Mikroorganizmaların besinlerde gelişimini etkileyen faktörleri tartışır. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
2.Besin kaynaklı hastalık etkenlerini tartışabilecektir. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
2.1.Besinler ve bakteriler arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
2.2.Besinler ve virüsler arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
2.3.Besinler ve parazitler arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
2.4.Besinler ve küfler arasındaki ilişkiyi yorumlar. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
3.Besinleri güvenilirlik yönüyle değerlendirebilecektir. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
3.1.Besinleri mikrobiyolojik olarak değerlendirir. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
3.2.Besinlerin mikrobiyolojik analiz sonuçlarını yorumlar | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
3.3.Besin güvenliği yönünden alınacak önlemleri uygular. | 1, 10, 13, 2, 3 | A, C, D |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 13: Deney / Laboratuvar, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Besin-mikroorganizma ilişkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Mikroorganizma kaynakları ve besinlere bulaşma yolları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Besinlerde mikroorganizmaların gelişimini etkileyen faktörler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Besinlerde mikrobiyel bozulmalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Besinlerdeki mikroorganizmaların inhibisyonu ve inaktivasyonu için kullanılan yöntemler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Besin kaynaklı bakteriyel hastalık etkenleri I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Besin kaynaklı bakteriyel hastalık etkenleri II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Besin kaynaklı viral hastalık etkenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Mikotoksijenik küfler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Besin kaynaklı paraziter hastalık etkenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Fermantasyon ve fermente besinler, Probiyotikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Besinlerde mikrobiyolojik muayene yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Besinlerde mikrobiyolojik kalite kontrolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Besin güvenliği sistemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Power Point Sunum |
1. Ünlütürk, A., Turantaş, F. Gıda Mikrobiyolojisi. Mengi Tan Basımevi, İzmir, 1999. 2. Uğur,M, Nazlı,B., Bostan,K. Gıda Hijyeni. Teknik yayınları, 2001 3. Erol,İ. Gıda Hijyeni ve Mikrobiyolojisi. Pozitif Matbaacılık, 2007 4. Pichhardt,K. Gıda Mikrobiyolojisi. Literatür Yayıncılık, 2007 (Çeviri) 5. Adams,M.R., Moss,M.O. Food Microbiology. RSC, 2005 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | ||||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | ||||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | ||||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |