Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ONKOLOJİK HASTALIK. VE TRANSP. TIB. BES. TED. | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande BAKIRHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hande BAKIRHAN, Öğr.Gör. Merve PEHLİVAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencileri, beslenmenin kanserden korunmadaki etkinliği, uygulanan çeşitli tedavi yöntemlerinin yan etkilerini bilerek bu durumları beslenme programlarıyla nasıl hafifleteceği ve transplantasyon öncesi ve sonrası hastanın beslenme durumunun değerlendirilip uygun beslenme tedavisinin oluşturulması konularında bilgilendirmek ve geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanser oluşumunu önlemede beslenme etkisi , Kanserde beslenme durumunun saptanması ve beslenmenin kansere etkisi ,Kanserde enerji ve besin öğesi gereksinimi ,Kanser tedavisi sırasında kanser türlerine yönelik tıbbi beslenme tedavisi ,Kanser tedavisinin yol açtığı beslenme sorunları ve yönetimi ,Kanserde nütrisyonel destek tedavisi ,Kanser tedavisi sonrasında beslenme tedavisi ,Kanserde farklı beslenme uygulamaları ,Transplantasyonlarda beslenmeye genel bakış ,Böbrek transplantasyonu öncesi ve sonrasında beslenme tedavisi ,Karaciğer transplantasyonu öncesi ve sonrasında beslenme tedavisi ,Kalp transplantasyonu öncesi ve sonrasında beslenme tedavisi ,İnce barsak transplantasyonu öncesi ve sonrasında beslenme tedavisi ,Kemik iliği transplantasyonu öncesi ve sonrasında beslenme tedavisi ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Onkoloji ve transplantasyon hastalarının klinik bulgularını yorumlayıp beslenme durumunu değerlendirilebilir. | 1, 11, 14, 2 | A |
Onkoloji ve transplantasyon hastalarının klinik bulgularını yorumlayıp tıbbi beslenme tedavisini uygulanabilir. | 1, 11, 14, 2 | A |
Tedavi kaynaklı beslenme sorunlarını saptayabilir ve hafifletmeye yönelik beslenme uygulamalarında bulunabilir. | 1, 11, 14, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 11: Seminer, 14: Bireysel Çalışma, 2: Soru - Cevap |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kanser oluşumunu önlemede beslenme etkisi | |
2 | Kanserde beslenme durumunun saptanması ve beslenmenin kansere etkisi | |
3 | Kanserde enerji ve besin öğesi gereksinimi | |
4 | Kanser tedavisi sırasında kanser türlerine yönelik tıbbi beslenme tedavisi | |
5 | Kanser tedavisinin yol açtığı beslenme sorunları ve yönetimi | |
6 | Kanserde nütrisyonel destek tedavisi | |
7 | Kanser tedavisi sonrasında beslenme tedavisi | |
8 | Kanserde farklı beslenme uygulamaları | |
9 | Transplantasyonlarda beslenmeye genel bakış | |
10 | Böbrek transplantasyonu öncesi ve sonrasında beslenme tedavisi | |
11 | Karaciğer transplantasyonu öncesi ve sonrasında beslenme tedavisi | |
12 | Kalp transplantasyonu öncesi ve sonrasında beslenme tedavisi | |
13 | İnce barsak transplantasyonu öncesi ve sonrasında beslenme tedavisi | |
14 | Kemik iliği transplantasyonu öncesi ve sonrasında beslenme tedavisi |
Kaynak |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
0 | Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar. | X | |||||
0 | Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür. | X | |||||
0 | Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
0 | En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. | X | |||||
0 | Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
0 | Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar. | X | |||||
0 | Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |