Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet KAPLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhsin Zahid UĞUR |
Dersin Yardımcıları | Dersin asistanı. |
Dersin Amacı | Bu derste yazılım sistemlerini geliştirmeye yönelik bir mühendislik yaklaşımı öğretilmektedir. Öğrenciler, bir fizibilite çalışması, gereksinim analizi, nesne odaklı tasarım, uygulama, test etme ve müşteriye teslim etme dahil olmak üzere belirli aşamalardan geçerken bir yazılım ürünü oluşturmaya yönelik ekipler halinde çalışacaklardır. Derste ayrıca proje yönetimi ve risk analizi gibi ileri düzey konular da işlenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yazılım Geliştirme ve Süreçleri,Proje Planlama ve Organizasyon,Yazılım Mühendisliği Uygulamaları ve Proje Sunumu,Gereksinim Mühendisliği,Analiz Yöntemleri,Yazılım Tasarımının Unsurları,Tasarım Yöntemleri – I,7. haftaya kadar olan tüm konular,Tasarım Yöntemleri – II,Test Stratejileri,Test Yöntemleri,Risk Yönetimi - 1,Risk Yönetimi - 2,Yazılım Projelerinde Süre Tahmini,Proje Final sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çeşitli rollere sahip kişilerle bir yazılım mühendisliği projesi üzerinde çalışabilir | 9 | A, F |
2. Yazılım mühendisliği projelerini tamamlamaya yönelik UML diyagramları oluşturur | 9 | A, F |
3. Yazılım mühendisliğinin tüm temel kavramlarını tanır | 9 | A, F |
4. Yazılım mühendisliği ilkelerini takip edebilir | 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yazılım Geliştirme ve Süreçleri | Ders kitabı bölümler 1-5 |
2 | Proje Planlama ve Organizasyon | Ders kitabı bölümler 31-34, 35 |
3 | Yazılım Mühendisliği Uygulamaları ve Proje Sunumu | Ders kitabı bölümler 6,7 |
4 | Gereksinim Mühendisliği | Ders kitabı bölüm 8 |
5 | Analiz Yöntemleri | Ders kitabı bölümler 9-11 |
6 | Yazılım Tasarımının Unsurları | Ders kitabı bölüm 12 |
7 | Tasarım Yöntemleri – I | Ders kitabı bölümler 13, 17, 18 |
8 | 7. haftaya kadar olan tüm konular | 7. haftaya kadar olan konular |
9 | Tasarım Yöntemleri – II | Ders kitabı bölümler 14,15 |
10 | Test Stratejileri | Ders kitabı bölümler 20,22 |
11 | Test Yöntemleri | Ders kitabı bölümler 23-26 |
12 | Risk Yönetimi - 1 | Ders kitabı bölümler 19-21 |
13 | Risk Yönetimi - 2 | Ders kitabı bölümler 29, 36 |
14 | Yazılım Projelerinde Süre Tahmini | Ders kitabı bölüm 33 |
15 | Proje Final sunumları | Ders kitabının işlenen bölümleri |
Kaynak |
Software Engineering: A practitioner’s Approach by Roger S. Pressman and Bruce Maxim, 8th edition, Mc Graw Hill, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 15 | 60 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 174 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(174/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ahmet KAPLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Muhsin Zahid UĞUR |
Dersin Yardımcıları | Dersin asistanı. |
Dersin Amacı | Bu derste yazılım sistemlerini geliştirmeye yönelik bir mühendislik yaklaşımı öğretilmektedir. Öğrenciler, bir fizibilite çalışması, gereksinim analizi, nesne odaklı tasarım, uygulama, test etme ve müşteriye teslim etme dahil olmak üzere belirli aşamalardan geçerken bir yazılım ürünü oluşturmaya yönelik ekipler halinde çalışacaklardır. Derste ayrıca proje yönetimi ve risk analizi gibi ileri düzey konular da işlenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yazılım Geliştirme ve Süreçleri,Proje Planlama ve Organizasyon,Yazılım Mühendisliği Uygulamaları ve Proje Sunumu,Gereksinim Mühendisliği,Analiz Yöntemleri,Yazılım Tasarımının Unsurları,Tasarım Yöntemleri – I,7. haftaya kadar olan tüm konular,Tasarım Yöntemleri – II,Test Stratejileri,Test Yöntemleri,Risk Yönetimi - 1,Risk Yönetimi - 2,Yazılım Projelerinde Süre Tahmini,Proje Final sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çeşitli rollere sahip kişilerle bir yazılım mühendisliği projesi üzerinde çalışabilir | 9 | A, F |
2. Yazılım mühendisliği projelerini tamamlamaya yönelik UML diyagramları oluşturur | 9 | A, F |
3. Yazılım mühendisliğinin tüm temel kavramlarını tanır | 9 | A, F |
4. Yazılım mühendisliği ilkelerini takip edebilir | 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yazılım Geliştirme ve Süreçleri | Ders kitabı bölümler 1-5 |
2 | Proje Planlama ve Organizasyon | Ders kitabı bölümler 31-34, 35 |
3 | Yazılım Mühendisliği Uygulamaları ve Proje Sunumu | Ders kitabı bölümler 6,7 |
4 | Gereksinim Mühendisliği | Ders kitabı bölüm 8 |
5 | Analiz Yöntemleri | Ders kitabı bölümler 9-11 |
6 | Yazılım Tasarımının Unsurları | Ders kitabı bölüm 12 |
7 | Tasarım Yöntemleri – I | Ders kitabı bölümler 13, 17, 18 |
8 | 7. haftaya kadar olan tüm konular | 7. haftaya kadar olan konular |
9 | Tasarım Yöntemleri – II | Ders kitabı bölümler 14,15 |
10 | Test Stratejileri | Ders kitabı bölümler 20,22 |
11 | Test Yöntemleri | Ders kitabı bölümler 23-26 |
12 | Risk Yönetimi - 1 | Ders kitabı bölümler 19-21 |
13 | Risk Yönetimi - 2 | Ders kitabı bölümler 29, 36 |
14 | Yazılım Projelerinde Süre Tahmini | Ders kitabı bölüm 33 |
15 | Proje Final sunumları | Ders kitabının işlenen bölümleri |
Kaynak |
Software Engineering: A practitioner’s Approach by Roger S. Pressman and Bruce Maxim, 8th edition, Mc Graw Hill, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |