Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK MÜHENDİSLİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kevser Banu KÖSE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kevser Banu KÖSE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; sağlık sistemlerine çözüm odaklı inovatif bakış açılarını geliştirmeye ve mevcut teknojilere mükendislik ilkelerinin katkılarını uygulamaya odaklı bir ilkeye sahiptir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş ve klinik mühendisliği Klinik mühendislik mesleği ve rolleri,Modern tıpta kullanılan tıbbi cihaz ve sistemler ve gelecekteki hastane ortamı ,Tıbbi cihazlar, telekomünikasyon ve bilgi teknolojisinin yakınsaması Tıbbi cihaz ağı entegrasyonu ve IoT ,Cihaz ve sistem tasarımında klinik mühendisliğin rolü: Vaka çalışması örnekleri Yaşam döngüsü boyunca sağlık teknolojisi planlaması ve yönetimi ,Yeni teknoloji değerlendirmesi Sınıf grubu egzersizi- teknoloji değerlendirmesi ,Tıbbi teknoloji düzenlemeleri ve standartları Tıbbi teknolojiyi içeren advers olayların hasta güvenliği ve olay incelemeleri ,Bilgisayarlı tıbbi ekipman yönetim sistemleri Klinik mühendislik departmanı kurulumu ve operasyonları ,Hizmet sunum yönetimi ve teknisyenlerin denetimi Tıbbi cihaz siber güvenlik değerlendirmesi ve iyileştirme ,Ameliyathane Sanal Cerrahi ,Sanal İkizler ve In-Siliko Uygulamalar,Klinik Uygulama,Klinik Uygulama,Araştırma Odaklı Hibrit Proje Geliştirme,Teknoloji değiştirme planlaması Satın alma için satıcı cihazlarının değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik mühendislik mesleği, nitelikleri, rolleri, faaliyetleri ve beklentileri hakkında temel bir anlayış geliştirir | 10, 16, 9 | |
Sağlık alanındaki mevcut eğilimleri, zorlukları ve sorunları anlamayı, teknoloji ve klinik mühendislerinin bunlarla nasıl başa çıkabileceğini değerlendirir | 10, 12, 16, 9 | F |
Bir ekibin parçası olarak klinik mühendislikteki projelere çözüm üretir. | 10, 12, 19, 2, 21, 5 | |
Sağlık teknolojisi, yönetim ve satıcılarla ilgili klinik ve diğer sağlık personeli ile daha iyi iletişim kurmanın yollarıyla ilgili çıkarımda bulunur | 10, 9 | H |
Öğrenci klinik bir probleme bir ekip içinde mühendislik yöntemleri ile çözüm üretmek amaçlı proje önerisi sunabilir | 10, 12, 21, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş ve klinik mühendisliği Klinik mühendislik mesleği ve rolleri | Kavramlar hakkında hazırlık |
2 | Modern tıpta kullanılan tıbbi cihaz ve sistemler ve gelecekteki hastane ortamı | Konu hakkında ön araştırma |
3 | Tıbbi cihazlar, telekomünikasyon ve bilgi teknolojisinin yakınsaması Tıbbi cihaz ağı entegrasyonu ve IoT | Bu konudaki güncel örnekler araştırılır |
4 | Cihaz ve sistem tasarımında klinik mühendisliğin rolü: Vaka çalışması örnekleri Yaşam döngüsü boyunca sağlık teknolojisi planlaması ve yönetimi | Medikal cihaz yaşam döngüsü bilgileri gözden geçirilir |
5 | Yeni teknoloji değerlendirmesi Sınıf grubu egzersizi- teknoloji değerlendirmesi | Teknoloji Değerlendirme Modellerinin İncelenmesi: |
6 | Tıbbi teknoloji düzenlemeleri ve standartları Tıbbi teknolojiyi içeren advers olayların hasta güvenliği ve olay incelemeleri | Reading ISO 13485 guidline |
7 | Bilgisayarlı tıbbi ekipman yönetim sistemleri Klinik mühendislik departmanı kurulumu ve operasyonları | Biyomedikal cihazların temel işleyişi, kullanım alanları ve sınıflandırmaları hakkında temel bilgi tekrarı |
8 | Hizmet sunum yönetimi ve teknisyenlerin denetimi Tıbbi cihaz siber güvenlik değerlendirmesi ve iyileştirme | Sağlık hizmetlerinde servis yönetimi, süreçler, ve etkin iletişim stratejileri gibi konular hakkında genel araştırma |
9 | Ameliyathane Sanal Cerrahi | Sanal cerrahi uygulamalarının amacı hakkında genel araştırma. |
10 | Sanal İkizler ve In-Siliko Uygulamalar | Modelleme ve simulasyon yazılımları hakkında ön araştırma |
11 | Klinik Uygulama | Güncel klinik mühendislik çalışmaları hakkında genel araştırma |
12 | Klinik Uygulama | Bir önceki klinik ziyaretteki raporun gözden geçirilmesi |
13 | Araştırma Odaklı Hibrit Proje Geliştirme | Klinik ziyaret raporları ile ilgli literatür araştırması |
14 | Teknoloji değiştirme planlaması Satın alma için satıcı cihazlarının değerlendirilmesi | Teknoloji geliştirme planlaması araçları araştırılır |
Kaynak |
-A Handbook for Clinical and Biomedical Engineers / Editors: Azzam Taktak Paul Ganney David Long Richard Axell / © Academic Press 2019 -Medical Device Quality Management Systems Strategy and Techniques for Improving Efficiency and Effectiveness Susanne Manz Academic Press |
TTO 3D LAB ile işbirliği İlgili personel: M. Yusuf Saatci |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
12 | İnsan vücudunu anlama ve onarmada mühendisliğin ilkelerini uygulama ve karar verme yetisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 5 | 30 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 4 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 1 | 1 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 3 | 3 | 9 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 107 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK MÜHENDİSLİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kevser Banu KÖSE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kevser Banu KÖSE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; sağlık sistemlerine çözüm odaklı inovatif bakış açılarını geliştirmeye ve mevcut teknojilere mükendislik ilkelerinin katkılarını uygulamaya odaklı bir ilkeye sahiptir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş ve klinik mühendisliği Klinik mühendislik mesleği ve rolleri,Modern tıpta kullanılan tıbbi cihaz ve sistemler ve gelecekteki hastane ortamı ,Tıbbi cihazlar, telekomünikasyon ve bilgi teknolojisinin yakınsaması Tıbbi cihaz ağı entegrasyonu ve IoT ,Cihaz ve sistem tasarımında klinik mühendisliğin rolü: Vaka çalışması örnekleri Yaşam döngüsü boyunca sağlık teknolojisi planlaması ve yönetimi ,Yeni teknoloji değerlendirmesi Sınıf grubu egzersizi- teknoloji değerlendirmesi ,Tıbbi teknoloji düzenlemeleri ve standartları Tıbbi teknolojiyi içeren advers olayların hasta güvenliği ve olay incelemeleri ,Bilgisayarlı tıbbi ekipman yönetim sistemleri Klinik mühendislik departmanı kurulumu ve operasyonları ,Hizmet sunum yönetimi ve teknisyenlerin denetimi Tıbbi cihaz siber güvenlik değerlendirmesi ve iyileştirme ,Ameliyathane Sanal Cerrahi ,Sanal İkizler ve In-Siliko Uygulamalar,Klinik Uygulama,Klinik Uygulama,Araştırma Odaklı Hibrit Proje Geliştirme,Teknoloji değiştirme planlaması Satın alma için satıcı cihazlarının değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik mühendislik mesleği, nitelikleri, rolleri, faaliyetleri ve beklentileri hakkında temel bir anlayış geliştirir | 10, 16, 9 | |
Sağlık alanındaki mevcut eğilimleri, zorlukları ve sorunları anlamayı, teknoloji ve klinik mühendislerinin bunlarla nasıl başa çıkabileceğini değerlendirir | 10, 12, 16, 9 | F |
Bir ekibin parçası olarak klinik mühendislikteki projelere çözüm üretir. | 10, 12, 19, 2, 21, 5 | |
Sağlık teknolojisi, yönetim ve satıcılarla ilgili klinik ve diğer sağlık personeli ile daha iyi iletişim kurmanın yollarıyla ilgili çıkarımda bulunur | 10, 9 | H |
Öğrenci klinik bir probleme bir ekip içinde mühendislik yöntemleri ile çözüm üretmek amaçlı proje önerisi sunabilir | 10, 12, 21, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş ve klinik mühendisliği Klinik mühendislik mesleği ve rolleri | Kavramlar hakkında hazırlık |
2 | Modern tıpta kullanılan tıbbi cihaz ve sistemler ve gelecekteki hastane ortamı | Konu hakkında ön araştırma |
3 | Tıbbi cihazlar, telekomünikasyon ve bilgi teknolojisinin yakınsaması Tıbbi cihaz ağı entegrasyonu ve IoT | Bu konudaki güncel örnekler araştırılır |
4 | Cihaz ve sistem tasarımında klinik mühendisliğin rolü: Vaka çalışması örnekleri Yaşam döngüsü boyunca sağlık teknolojisi planlaması ve yönetimi | Medikal cihaz yaşam döngüsü bilgileri gözden geçirilir |
5 | Yeni teknoloji değerlendirmesi Sınıf grubu egzersizi- teknoloji değerlendirmesi | Teknoloji Değerlendirme Modellerinin İncelenmesi: |
6 | Tıbbi teknoloji düzenlemeleri ve standartları Tıbbi teknolojiyi içeren advers olayların hasta güvenliği ve olay incelemeleri | Reading ISO 13485 guidline |
7 | Bilgisayarlı tıbbi ekipman yönetim sistemleri Klinik mühendislik departmanı kurulumu ve operasyonları | Biyomedikal cihazların temel işleyişi, kullanım alanları ve sınıflandırmaları hakkında temel bilgi tekrarı |
8 | Hizmet sunum yönetimi ve teknisyenlerin denetimi Tıbbi cihaz siber güvenlik değerlendirmesi ve iyileştirme | Sağlık hizmetlerinde servis yönetimi, süreçler, ve etkin iletişim stratejileri gibi konular hakkında genel araştırma |
9 | Ameliyathane Sanal Cerrahi | Sanal cerrahi uygulamalarının amacı hakkında genel araştırma. |
10 | Sanal İkizler ve In-Siliko Uygulamalar | Modelleme ve simulasyon yazılımları hakkında ön araştırma |
11 | Klinik Uygulama | Güncel klinik mühendislik çalışmaları hakkında genel araştırma |
12 | Klinik Uygulama | Bir önceki klinik ziyaretteki raporun gözden geçirilmesi |
13 | Araştırma Odaklı Hibrit Proje Geliştirme | Klinik ziyaret raporları ile ilgli literatür araştırması |
14 | Teknoloji değiştirme planlaması Satın alma için satıcı cihazlarının değerlendirilmesi | Teknoloji geliştirme planlaması araçları araştırılır |
Kaynak |
-A Handbook for Clinical and Biomedical Engineers / Editors: Azzam Taktak Paul Ganney David Long Richard Axell / © Academic Press 2019 -Medical Device Quality Management Systems Strategy and Techniques for Improving Efficiency and Effectiveness Susanne Manz Academic Press |
TTO 3D LAB ile işbirliği İlgili personel: M. Yusuf Saatci |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
12 | İnsan vücudunu anlama ve onarmada mühendisliğin ilkelerini uygulama ve karar verme yetisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |